Auto en fiscus

Bovag wil één bijtellingtarief

Brancheorganisatie Bovag pleit voor één bijtellingtarief en lagere autobelastingen in Nederland. Directeur Koos Burgman meent dat het huidige systeem zwaar marktverstorend werkt, waardoor Nederland niet in de pas loopt met de rest van Europa. Ook moet de verhouding tussen rijksinkomsten en -uitgaven voor werkverkeer worden verbeterd. Dat meldt de organisatie in de Bovag Visie Autobelastingen.
Afschaffen bpmVolgens Bovag krijgt de overheid jaarlijks 21 miljard euro aan autogerelateerde inkomsten binnen en wordt er 8 miljard euro uitgegeven aan het wegverkeer. De overheid is doorgeschoten in de stimulering van de zuinigere categorieën, meent de organisatie.

Daarnaast zet de lobby in op het afschaffen van de bpm, waar de overheid op dit moment zint op een verhoging ervan. De Bovag bepleit een systeem waarbij de bpm wordt afgebouwd door deze stapsgewijs om te zetten in de mrb. Dit zou dan een tijdelijke oplossing zijn om uiteindelijk over te gaan op een systeem waarbij volledig voor gebruik wordt betaald in plaats van bezit.

Bijtelling op 20 procent
De bijtelling voor leaserijders zou kostenneutraal op 20 procent kunnen worden gezet, meent de Bovag. “Een bijtellingtarief is eerlijk, voorkomt marktverstoringen en zorgt voor robuuste overheidopbrengsten”, zo staat in de Belastingvisie. De overgang zou tot 2020 stapsgewijs kunnen worden ingevoerd.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Bovag wil één bijtellingtarief | Fleet&Mobility

Bovag wil één bijtellingtarief

Redactie Redactie

Daarnaast zet de lobby in op het afschaffen van de bpm, waar de overheid op dit moment zint op een verhoging ervan. De Bovag bepleit een systeem waarbij de bpm wordt afgebouwd door deze stapsgewijs om te zetten in de mrb. Dit zou dan een tijdelijke oplossing zijn om uiteindelijk over te gaan op een systeem waarbij volledig voor gebruik wordt betaald in plaats van bezit.

Bijtelling op 20 procent
De bijtelling voor leaserijders zou kostenneutraal op 20 procent kunnen worden gezet, meent de Bovag. “Een bijtellingtarief is eerlijk, voorkomt marktverstoringen en zorgt voor robuuste overheidopbrengsten”, zo staat in de Belastingvisie. De overgang zou tot 2020 stapsgewijs kunnen worden ingevoerd.