Auto en fiscus

Laatste update:

Lagere bijtelling door modificatie

Als de CO2-uitstoot van een auto daalt door modificatie, kan die auto in een lagere bijtellingscategorie komen te vallen. Ook als het een gebruikte auto is. Dat is de uitkomst van een proefprocedure van een Fisker Karma.

Dat meldt AMD Automotive Fiscalisten.

De Fisker Karma in dit voorbeeld had van oorsprong een CO2-uitstoot van 53 gr/km. In januari 2012 werd bij de eerste tenaamstelling de bijtelling op 14 % gesteld. In de loop van dat jaar kwam een modificatie beschikbaar en de uitstoot werd gereduceerd tot 47 gr/km, waardoor de auto in de bijtellingcategorie van 0% terecht kwam.

De rechtbank in Gelderland oordeelde dat uit de wet niet volgt dat voor het bepalen van de CO2-uitstoot uitgegaan moet worden van de datum van de eerste tenaamstelling. Maar ook dat uit de wet en de parlementaire behandeling blijkt dat de mogelijkheid van een latere modificatie niet is onderkend. Het doel van bijtellingcategorieën is immers het stimuleren van aankoop en gebruik van schone en energiezuinige auto’s. De latere modificatie, die heeft geleid tot een gewijzigde Europese Typegoedkeuring en aanpassing in het kentekenregister, moet daarmee gelijkgesteld worden. En dus kan de bijtelling voor deze auto’s naar 0%.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Lagere bijtelling door modificatie | Fleet&Mobility

Lagere bijtelling door modificatie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt AMD Automotive Fiscalisten.

De Fisker Karma in dit voorbeeld had van oorsprong een CO2-uitstoot van 53 gr/km. In januari 2012 werd bij de eerste tenaamstelling de bijtelling op 14 % gesteld. In de loop van dat jaar kwam een modificatie beschikbaar en de uitstoot werd gereduceerd tot 47 gr/km, waardoor de auto in de bijtellingcategorie van 0% terecht kwam.

De rechtbank in Gelderland oordeelde dat uit de wet niet volgt dat voor het bepalen van de CO2-uitstoot uitgegaan moet worden van de datum van de eerste tenaamstelling. Maar ook dat uit de wet en de parlementaire behandeling blijkt dat de mogelijkheid van een latere modificatie niet is onderkend. Het doel van bijtellingcategorieën is immers het stimuleren van aankoop en gebruik van schone en energiezuinige auto’s. De latere modificatie, die heeft geleid tot een gewijzigde Europese Typegoedkeuring en aanpassing in het kentekenregister, moet daarmee gelijkgesteld worden. En dus kan de bijtelling voor deze auto’s naar 0%.