Auto en fiscus

Overheid steekt 1,1 miljard in spoor

De nationale en lokale overheden trekken 1,1 miljard euro uit om vervoer per trein te verbeteren. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) bekendgemaakt na overleg met regionale bestuurders.

Zij hebben onder meer besloten op Amsterdam Centraal Station de perrons te verbreden zodat reizigers makkelijker kunnen in- en uitstappen. De maatregelen in Amsterdam moeten de kwaliteit en capaciteit van het station en spoor vergroten. Niet alleen worden de perrons verbreed, ook wordt de oosttunnel onder het station verbreed, komen er roltrappen in en wordt de spaghetti van sporen ontward.

Daarnaast wordt de spoorbrug aan de oostkant van het station vervangen. Hierdoor is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Utrecht, Eindhoven en tussen Schiphol en Lelystad. Tegelijk moet goederenvervoer mogelijk blijven naar het Amsterdamse havengebied en IJmuiden. Ook wordt voor reizigers een overstap op het station en naar bus, tram en metro, sneller en comfortabeler. In totaal wordt hier door het ministerie € 431 miljoen voor uitgetrokken.

Verder worden er langs het spoor tussen Utrecht en Eindhoven maatregelen getroffen om meer treinverkeer mogelijk te maken op deze route, en komt er een nieuwe spoorverbinding voor goederenvervoer van de Brabantroute naar de Betuweroute. Voor deze maatregelen wordt 703 miljoen euro gereserveerd.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Overheid steekt 1,1 miljard in spoor | Fleet&Mobility

Overheid steekt 1,1 miljard in spoor

Redactie Redactie

Zij hebben onder meer besloten op Amsterdam Centraal Station de perrons te verbreden zodat reizigers makkelijker kunnen in- en uitstappen. De maatregelen in Amsterdam moeten de kwaliteit en capaciteit van het station en spoor vergroten. Niet alleen worden de perrons verbreed, ook wordt de oosttunnel onder het station verbreed, komen er roltrappen in en wordt de spaghetti van sporen ontward.

Daarnaast wordt de spoorbrug aan de oostkant van het station vervangen. Hierdoor is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Utrecht, Eindhoven en tussen Schiphol en Lelystad. Tegelijk moet goederenvervoer mogelijk blijven naar het Amsterdamse havengebied en IJmuiden. Ook wordt voor reizigers een overstap op het station en naar bus, tram en metro, sneller en comfortabeler. In totaal wordt hier door het ministerie € 431 miljoen voor uitgetrokken.

Verder worden er langs het spoor tussen Utrecht en Eindhoven maatregelen getroffen om meer treinverkeer mogelijk te maken op deze route, en komt er een nieuwe spoorverbinding voor goederenvervoer van de Brabantroute naar de Betuweroute. Voor deze maatregelen wordt 703 miljoen euro gereserveerd.