Auto en fiscus

Laatste update:

‘Rotterdam gaat roetuitstoot verder terugdringen’

Gemeente Rotterdam wil de luchtkwaliteit in de stad sterk verbeteren. Daarom wordt de komende jaren een pakket aan maatregelen ingevoerd. Onder meer wordt de milieuzone vergroot. Dat meldt de Gemeente Rotterdam in een persbericht.

Volgens wethouder Langenberg (Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie) wordt vooral de uitstoot van roet flink aangepakt. “De komende vier jaar heeft schone lucht in de stad prioriteit. Niet alleen om wettelijke normen te halen, maar vooral om de gezondheid van Rotterdammers te verbeteren. Dat is exact de reden waarom we de uitstoot van roet met veertig procent willen verminderen. Dit willen we bereiken door de meest vervuilende voertuigen uit onze stad te weren, en schoner vervoer te stimuleren.” Daarnaast moet het gemeentelijke wagenpark in 2018 25 procent schoner zijn.

Om deze ambities te halen trekt Rotterdam 11,7 miljoen euro uit.

Er wordt gekeken naar manieren om de doelen te halen. Uitbreiding van de milieuzone is in ieder geval een essentieel onderdeel. In het eerste pakket zijn beperkende maatregelen voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s opgenomen. In pakket twee is geen milieuzone voor de meest vervuilende personenauto’s opgenomen. In pakket twee zijn de eisen voor vrachtverkeer en bestelvoertuigen hierdoor zwaarder.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Rotterdam gaat roetuitstoot verder terugdringen’ | Fleet&Mobility

‘Rotterdam gaat roetuitstoot verder terugdringen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens wethouder Langenberg (Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie) wordt vooral de uitstoot van roet flink aangepakt. “De komende vier jaar heeft schone lucht in de stad prioriteit. Niet alleen om wettelijke normen te halen, maar vooral om de gezondheid van Rotterdammers te verbeteren. Dat is exact de reden waarom we de uitstoot van roet met veertig procent willen verminderen. Dit willen we bereiken door de meest vervuilende voertuigen uit onze stad te weren, en schoner vervoer te stimuleren.” Daarnaast moet het gemeentelijke wagenpark in 2018 25 procent schoner zijn.

Om deze ambities te halen trekt Rotterdam 11,7 miljoen euro uit.

Er wordt gekeken naar manieren om de doelen te halen. Uitbreiding van de milieuzone is in ieder geval een essentieel onderdeel. In het eerste pakket zijn beperkende maatregelen voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s opgenomen. In pakket twee is geen milieuzone voor de meest vervuilende personenauto’s opgenomen. In pakket twee zijn de eisen voor vrachtverkeer en bestelvoertuigen hierdoor zwaarder.