Auto en fiscus

Laatste update:

Gemeenten: niet verantwoordelijk voor laadpunten

De meerderheid van de Nederlandse gemeenten ziet het niet als hun verantwoordelijkheid om het openbare laadnetwerk uit te bouwen. Zij vinden dat die taak aan de markt is. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van Natuur en Milieu waar 165 van de 403 Nederlandse gemeenten aan deelnamen.

Driekwart van de Nederlandse gemeenten zegt geen budget te hebben voor het plaatsen van openbare laadpalen. Vooral de kleine gemeenten (minder dan 100 duizend inwoners) en gemeenten in het Noorden van het land hebben geen geld voor laadpunten gereserveerd, terwijl de grotere gemeenten – vooral in het Westen – vaak nog wel een potje hebben. 

De meerderheid van de gemeenten (82%) zegt wel aanvragen voor laadpalen binnen te krijgen. Dit gebeurt vooral in het Westen van het land. Een kwart van de gemeenten in het Noorden en Oosten zegt helemaal geen aanvragen binnen te krijgen.

Driekwart geeft geen zekerheid
Slechts twaalf procent van de gemeenten kan aanvragers een termijn geven waarbinnen er een laadpaal geplaatst zal worden. Vijftien procent zegt dat er geen openbare laadpalen meer geplaatst worden. De rest van de respondenten (zo’n 74%) geeft aanvragers geen zekerheid over of en wanneer er een openbaar laadpunt komt.

Als grootste hindernis voor het plaatsen van laadpunten noemt 44% het gebrek aan budget. Veel respondenten zeggen dat ze het niet de taak vinden van de gemeente om laadpunten te plaatsen, maar dat de markt hierop in moet springen. De meeste gemeenten (61%) geven ook niet het goede voorbeeld en hebben geen elektrische voertuigen in hun wagenpark.

Stichting E-laad
Volgens Natuur & Milieu is de uitrol van de openbare laadinfrastructuur gestokt sinds Stichting E-laad begin 2012 stopte met het plaatsen van openbare laadpunten. Driekwart van de gemeenten zegt geen laadpunten te hebben geplaatst in de openbare ruimte sinds E-laad deze activiteit staakte.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Gemeenten: niet verantwoordelijk voor laadpunten | Fleet&Mobility

Gemeenten: niet verantwoordelijk voor laadpunten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Driekwart van de Nederlandse gemeenten zegt geen budget te hebben voor het plaatsen van openbare laadpalen. Vooral de kleine gemeenten (minder dan 100 duizend inwoners) en gemeenten in het Noorden van het land hebben geen geld voor laadpunten gereserveerd, terwijl de grotere gemeenten – vooral in het Westen – vaak nog wel een potje hebben. 

De meerderheid van de gemeenten (82%) zegt wel aanvragen voor laadpalen binnen te krijgen. Dit gebeurt vooral in het Westen van het land. Een kwart van de gemeenten in het Noorden en Oosten zegt helemaal geen aanvragen binnen te krijgen.

Driekwart geeft geen zekerheid
Slechts twaalf procent van de gemeenten kan aanvragers een termijn geven waarbinnen er een laadpaal geplaatst zal worden. Vijftien procent zegt dat er geen openbare laadpalen meer geplaatst worden. De rest van de respondenten (zo’n 74%) geeft aanvragers geen zekerheid over of en wanneer er een openbaar laadpunt komt.

Als grootste hindernis voor het plaatsen van laadpunten noemt 44% het gebrek aan budget. Veel respondenten zeggen dat ze het niet de taak vinden van de gemeente om laadpunten te plaatsen, maar dat de markt hierop in moet springen. De meeste gemeenten (61%) geven ook niet het goede voorbeeld en hebben geen elektrische voertuigen in hun wagenpark.

Stichting E-laad
Volgens Natuur & Milieu is de uitrol van de openbare laadinfrastructuur gestokt sinds Stichting E-laad begin 2012 stopte met het plaatsen van openbare laadpunten. Driekwart van de gemeenten zegt geen laadpunten te hebben geplaatst in de openbare ruimte sinds E-laad deze activiteit staakte.