Auto en fiscus

Laatste update:

China gaat testen met zelfrijdende Volvo’s

Volvo gaat in China tests uitvoeren met honderd zelfrijdende auto’s op de openbare weg. De fabrikant voert de komende maand gesprekken met geïnteresseerde steden om te kijken welke het meest geschikt zijn wat betreft regulering en infrastructuur.

Dat maakt Volvo, dat onderdeel is van het Chinese Geely, vandaag bekend.

De fabrikant zegt dat China bijzonder veel profijt zou hebben van zelfrijdende auto’s omdat het aanzienlijke verbeteringen kan opleveren voor de verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en verkeersdrukte. Vandaag vindt in Beijing het seminar `Autonoom rijden – kan China voorop lopen?` plaats.

Volvo voerde eerder al tests uit met zelfrijdende auto`s in het Zweedse Gothenburg en nam onlangs deel aan de zelfrijdende colonne over de A2, een experiment van verschillende organisaties.

Lappendeken
Volvo roept internationale beleidsmakers en autofabrikanten op om nauw samen te werken voor de implementatie en acceptatie van zelfrijdende auto’s. Daarbij moeten de partijen zien te voorkomen dat er een wereldwijde lappendeken ontstaat wat betreft wetgeving en technische standaarden, en dat er technologische doublures ontstaan waardoor er onnodige kosten worden gemaakt.

“Autonoom vervoer gaat over meer dan autotechniek. We hebben de juiste regels en wetten nodig”, aldus Volvo-ceo Hakan Samuelsson. “Het uitgangspunt is dat zowel de private als de publieke sector baat hebben bij nieuwe technologieën en industrieën. Het is dus beter om bruggen te bouwen en samen te werken, dan allemaal een andere kant op te gaan.”

Nederland koploper
Minister van infrastructuur en milieu, Melanie Schultz-Van Haegen, ziet in Europa een koplopersrol voor Nederland neergelegd als het gaat op autonoom vervoer, maar benadrukt ook het belang van Europese regelgeving hiervoor. Uniforme wetgeving is bijvoorbeeld nodig om met een zelfrijdende auto probleemloos de grens over te rijden.

Volgende week komen 28 Europese verkeersministers op uitnodiging van Schultz Van Haegen bij elkaar in Amsterdam om afspraken te maken over de toekomst van autonoom rijden in Europa, hierbij moet het ook concreet gaan over de invulling van regelgeving.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
China gaat testen met zelfrijdende Volvo’s | Fleet&Mobility

China gaat testen met zelfrijdende Volvo’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat maakt Volvo, dat onderdeel is van het Chinese Geely, vandaag bekend.

De fabrikant zegt dat China bijzonder veel profijt zou hebben van zelfrijdende auto’s omdat het aanzienlijke verbeteringen kan opleveren voor de verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en verkeersdrukte. Vandaag vindt in Beijing het seminar `Autonoom rijden – kan China voorop lopen?` plaats.

Volvo voerde eerder al tests uit met zelfrijdende auto`s in het Zweedse Gothenburg en nam onlangs deel aan de zelfrijdende colonne over de A2, een experiment van verschillende organisaties.

Lappendeken
Volvo roept internationale beleidsmakers en autofabrikanten op om nauw samen te werken voor de implementatie en acceptatie van zelfrijdende auto’s. Daarbij moeten de partijen zien te voorkomen dat er een wereldwijde lappendeken ontstaat wat betreft wetgeving en technische standaarden, en dat er technologische doublures ontstaan waardoor er onnodige kosten worden gemaakt.

“Autonoom vervoer gaat over meer dan autotechniek. We hebben de juiste regels en wetten nodig”, aldus Volvo-ceo Hakan Samuelsson. “Het uitgangspunt is dat zowel de private als de publieke sector baat hebben bij nieuwe technologieën en industrieën. Het is dus beter om bruggen te bouwen en samen te werken, dan allemaal een andere kant op te gaan.”

Nederland koploper
Minister van infrastructuur en milieu, Melanie Schultz-Van Haegen, ziet in Europa een koplopersrol voor Nederland neergelegd als het gaat op autonoom vervoer, maar benadrukt ook het belang van Europese regelgeving hiervoor. Uniforme wetgeving is bijvoorbeeld nodig om met een zelfrijdende auto probleemloos de grens over te rijden.

Volgende week komen 28 Europese verkeersministers op uitnodiging van Schultz Van Haegen bij elkaar in Amsterdam om afspraken te maken over de toekomst van autonoom rijden in Europa, hierbij moet het ook concreet gaan over de invulling van regelgeving.