Inkoopmanagement

Laatste update:

Bijzonder beheer | Wegenwacht komt op stroom

Foto: ANWB

De Wegenwacht heeft drie elektrische voertuigen in gebruik genomen: een Nissan e-NV200, een VW e-Golf en een elektrische motorfiets van het merk Zero Motorcycles. De Wegenwacht wil hiermee testen of EV’s een goed alternatief zijn. De belangrijkste factor: actieradius.

In 2030 wil de ANWB zijn CO2-uitstoot met de helft hebben teruggebracht. Het wagenpark moet aan die reductie een flinke bijdrage leveren. Directeur Wegenwacht Eva-Marie Beij: “Wegenwachtvoertuigen moeten dagelijks flinke afstanden kunnen afleggen. Hoeveel hangt af van het inzetgebied, maar gemiddeld rijdt een wegenwacht 35 duizend kilometer per jaar. We testen de nieuwe EV’s daarom in een drukkere regio met veel laadpunten: Amsterdam. Daar liggen de pechgevallen wat dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld in de provincie Groningen.”

p35 wegenwacht nissan 730Of de opgegeven actieradius gehaald wordt, is nog maar de vraag, legt Beij uit. “Wegenwachtauto’s hebben onder andere vloeistoffen, reservebanden, onderdelen, gereedschap en accu’s bij zich. Dat gewicht heeft veel invloed op de actieradius. Daar houden we al rekening mee: in plaats van zes accu’s nemen we er in een EV bijvoorbeeld twee mee. In de stedelijke gebieden willen we het aantal elektrische voertuigen snel uitbreiden. Door nu veel ervaring op te doen, zijn we goed voorbereid als elektrisch ­rijden écht doorbreekt. Het Wegenwachtstation voor de regio Amsterdam verhuist van Badhoevedorp naar Amsterdam Osdorp. Bij het nieuwe station houden we al rekening met de groei van de EV-vloot. Zo is er ruimte gereserveerd voor uitbreiding van het aantal laadpalen.”

Meer waterstofauto’s

Beij volgt ook de ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s. “We hebben er al een. Die wordt in de regio Rotterdam ingezet omdat bij Rhoon een waterstoftankstation zit. Zodra er een beter tanknetwerk is, overwegen we de inzet van meer waterstofauto’s.”
De nieuw ingezette Nissan e-NV200-bestelauto is speciaal bedoeld om gestrande EV-rijders weer op weg te helpen. Beij: “Er is een laadset aan boord om de auto’s op locatie te laden.” De VW e-Golf is aan één wegenwacht gekoppeld en heeft als standplaats Schiphol. De Nissan wordt met meerdere collega’s gedeeld, omdat die zo vaak mogelijk de weg op moet kunnen. De motorfiets wordt in en om Amsterdam ingezet.

Beij benadrukt dat alle ANWB-wegenwachten in Nederland gecertificeerd zijn om aan EV’s te werken en om storingen te verhelpen aan laadpalen. De inbouw van de auto’s verzorgt de ANWB zelf. “We hebben een eigen inbouwcentrum in de Haagse wijk Ypenburg, waar we jaarlijks zo’n 80 à 90 auto’s inrichten.” Hoewel de elektrische testauto’s gekocht zijn en dus niet worden geleaset, vindt het onderhoud plaats bij de Volkswagen-dealer; het operationeel beheer is ondergebracht bij Volkswagen Leasing. “In het verleden onderhielden we alle auto’s zelf, maar kostte onze eigen mensen te veel tijd.”

p35 wegenwacht brommer 730De Wegenwacht in cijfers

Het wagenpark van de ANWB Wegenwacht bestaat uit 900 voertuigen. Ongeveer 800 daarvan zijn Wegenwachtvoertuigen, die allemaal een grijs kenteken hebben. Verder bestaat het park uit specialis­tische voertuigen zoals voor berging. Naast de drie nieuwe elektrische voertuigen had de Wegenwacht al een waterstofauto in gebruik: een Hyundai ix35 Fuel Cell.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Bijzonder beheer | Wegenwacht komt op stroom | Fleet&Mobility

Bijzonder beheer | Wegenwacht komt op stroom

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: ANWB

In 2030 wil de ANWB zijn CO2-uitstoot met de helft hebben teruggebracht. Het wagenpark moet aan die reductie een flinke bijdrage leveren. Directeur Wegenwacht Eva-Marie Beij: “Wegenwachtvoertuigen moeten dagelijks flinke afstanden kunnen afleggen. Hoeveel hangt af van het inzetgebied, maar gemiddeld rijdt een wegenwacht 35 duizend kilometer per jaar. We testen de nieuwe EV’s daarom in een drukkere regio met veel laadpunten: Amsterdam. Daar liggen de pechgevallen wat dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld in de provincie Groningen.”

p35 wegenwacht nissan 730Of de opgegeven actieradius gehaald wordt, is nog maar de vraag, legt Beij uit. “Wegenwachtauto’s hebben onder andere vloeistoffen, reservebanden, onderdelen, gereedschap en accu’s bij zich. Dat gewicht heeft veel invloed op de actieradius. Daar houden we al rekening mee: in plaats van zes accu’s nemen we er in een EV bijvoorbeeld twee mee. In de stedelijke gebieden willen we het aantal elektrische voertuigen snel uitbreiden. Door nu veel ervaring op te doen, zijn we goed voorbereid als elektrisch ­rijden écht doorbreekt. Het Wegenwachtstation voor de regio Amsterdam verhuist van Badhoevedorp naar Amsterdam Osdorp. Bij het nieuwe station houden we al rekening met de groei van de EV-vloot. Zo is er ruimte gereserveerd voor uitbreiding van het aantal laadpalen.”

Meer waterstofauto’s

Beij volgt ook de ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s. “We hebben er al een. Die wordt in de regio Rotterdam ingezet omdat bij Rhoon een waterstoftankstation zit. Zodra er een beter tanknetwerk is, overwegen we de inzet van meer waterstofauto’s.”
De nieuw ingezette Nissan e-NV200-bestelauto is speciaal bedoeld om gestrande EV-rijders weer op weg te helpen. Beij: “Er is een laadset aan boord om de auto’s op locatie te laden.” De VW e-Golf is aan één wegenwacht gekoppeld en heeft als standplaats Schiphol. De Nissan wordt met meerdere collega’s gedeeld, omdat die zo vaak mogelijk de weg op moet kunnen. De motorfiets wordt in en om Amsterdam ingezet.

Beij benadrukt dat alle ANWB-wegenwachten in Nederland gecertificeerd zijn om aan EV’s te werken en om storingen te verhelpen aan laadpalen. De inbouw van de auto’s verzorgt de ANWB zelf. “We hebben een eigen inbouwcentrum in de Haagse wijk Ypenburg, waar we jaarlijks zo’n 80 à 90 auto’s inrichten.” Hoewel de elektrische testauto’s gekocht zijn en dus niet worden geleaset, vindt het onderhoud plaats bij de Volkswagen-dealer; het operationeel beheer is ondergebracht bij Volkswagen Leasing. “In het verleden onderhielden we alle auto’s zelf, maar kostte onze eigen mensen te veel tijd.”

p35 wegenwacht brommer 730De Wegenwacht in cijfers

Het wagenpark van de ANWB Wegenwacht bestaat uit 900 voertuigen. Ongeveer 800 daarvan zijn Wegenwachtvoertuigen, die allemaal een grijs kenteken hebben. Verder bestaat het park uit specialis­tische voertuigen zoals voor berging. Naast de drie nieuwe elektrische voertuigen had de Wegenwacht al een waterstofauto in gebruik: een Hyundai ix35 Fuel Cell.