Leasing en verhuur

Laatste update:

Brancheverenigingen komen met alternatief belastingplan

Branchepartijen Bovag, RAI Vereniging en VNA reageren teleurgesteld op de belastingplannen van staatssecretaris Eric Wiebes voor het tussenjaar 2016. “In plaats van een beleidsarm tussenjaar waarin we voorsorteren op een structurele herziening van de autobelastingen, doet het ministerie een voorstel dat de huidige marktverstoring alleen maar erger maakt. Het is werkelijk een gemiste kans”, zegt Renate Hemerik, directeur VNA.

De drie partijen zijn bezig met een alternatief voorstel met daarin vijf bijtellingscategoriën. Ze willen een 17% bijtelling-schijf tussenvoegen waardoor het verschil tussen de categorieën minder groot is. Wiebes stelt voor naar 7, 14, 20 en 25 procent te gaan.

De branchorganisaties zullen hun plan aanbieden aan Kamerleden. “Via de Tweede Kamer proberen we de plannen van Wiebes gewijzigd te krijgen. De staatssecretaris zelf zal ze waarschijnlijk niet meer willen wijzigen.”

VAvdZ: ongehoord
Ook de Vereniging Auto van de Zaak heeft gereageerd op de Nota van wijziging. De organisatie voor zakelijke automobilisten noemt de plannen ongehoord. “Feitelijk worden tussen neus en lippen door 1 miljoen consumenten die de auto zakelijk rijden, benadeeld.”

De vereniging roept berijders dan ook op protest aan te tekenen en politieke partijen om de wijziging niet te accepteren. De VAvdZ komt niet met een alternatief voorstel, maar houdt vast aan de invoering van een gestaffelde bijtelling: betalen per gereden kilometer.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Brancheverenigingen komen met alternatief belastingplan | Fleet&Mobility

Brancheverenigingen komen met alternatief belastingplan

Redactie Redactie
• Laatste update:

De drie partijen zijn bezig met een alternatief voorstel met daarin vijf bijtellingscategoriën. Ze willen een 17% bijtelling-schijf tussenvoegen waardoor het verschil tussen de categorieën minder groot is. Wiebes stelt voor naar 7, 14, 20 en 25 procent te gaan.

De branchorganisaties zullen hun plan aanbieden aan Kamerleden. “Via de Tweede Kamer proberen we de plannen van Wiebes gewijzigd te krijgen. De staatssecretaris zelf zal ze waarschijnlijk niet meer willen wijzigen.”

VAvdZ: ongehoord
Ook de Vereniging Auto van de Zaak heeft gereageerd op de Nota van wijziging. De organisatie voor zakelijke automobilisten noemt de plannen ongehoord. “Feitelijk worden tussen neus en lippen door 1 miljoen consumenten die de auto zakelijk rijden, benadeeld.”

De vereniging roept berijders dan ook op protest aan te tekenen en politieke partijen om de wijziging niet te accepteren. De VAvdZ komt niet met een alternatief voorstel, maar houdt vast aan de invoering van een gestaffelde bijtelling: betalen per gereden kilometer.