Fleetsupport waarschuwt voor file bij de laadpaal
Door de bijtellingplannen voor 2016 voorziet adviesbureau Fleetsupport een run op elektrische auto’s en vooral op plug-in hybrides. Volgens de plannen van staatssecretaris Wiebes zijn dit de enige twee soorten auto’s die nog in aanmerking komen voor een laag bijtellingspercentage (respectievelijk 7% en 14%).
Fleetsupport verwacht dat de run op plug-in hybrides zo groot wordt, dat er te weinig laadpalen zijn om iedereen die zijn auto wil opladen van stroom te voorzien. Zelfs op zakelijke locaties. Hierdoor zal het brandstofverbruik van deze auto’s toenemen en een grotere kostenpost worden voor de werkgever, wanneer die geen afspraken heeft gemaakt met de berijder om extra brandstofkosten te verrekenen.
MRB-kosten
Een andere extra kostenpost waar Fleetsupport voor waarschuwt zijn de mrb-kosten. De vrijstelling van motorrijtuigbelasting voor zuinige auto’s komt te vervallen, zoals al een tijdje bekend was. Maar voor auto’s die minder dan 50 gram CO2 uitstoten geldt straks nog wel een korting op de mrb van 50 procent.
Zowel nieuwe als rijdende auto’s zijn straks niet meer vrijgesteld van mrb. Fleetsupport raadt daarom fleetmanagers aan tijdig afspraken te maken met berijders als zij de mrb-kostenstijging willen verrekenen met de medewerker.
Bijtellingsoep
Overigens is het wat betreft de bijtellingplannen nog maar de vraag of de soep zo heet wordt gegeten als hij is opgediend. Verschillende partijen (o.a. VVD en PvdA) hebben gisteren tijdens het eerste debat over de belastingplannen al laten weten niets te voelen voor de bijtellingplannen. De lastenverhoging voor leaserijders zou te groot zijn en EV-rijders zouden te veel worden ontzien. Wiebes gaf toe dat hij zelf ook niet blij was met het plan dat hij had opgesteld, maar hij zag geen alternatieven. Op 13 november wordt er gestemd over de belastingplannen.