Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Negatief dieselsentiment’ drukt resultaat Sternlease

Stern zag zijn nettowinst iets afnemen. (Foto: Automotive)

De grootste autoholding van Nederland publiceerde deze week zijn jaarcijfers. Het bedrijf ziet vooral groei in zijn lease- en verhuurtak, terwijl de dealerpoot onder druk staat.

Autoholding Stern, dat actief is in de verkoop, reparatie en onderhoud van auto’s en ook een eigen leasetak (Sternlease) heeft, noteerde over het eerste halfjaar van 2018 een nettowinst van 4,7 miljoen euro. Dat is 13 procent minder dan in 2017. De omzet lag op 587,2 miljoen euro, een daling van 1,1 procent ten opzichte van 2017; met de kanttekening dat dit mede komt door een nieuwe boekhoudmethode (IFRS), waarbij auto’s met terugkoopverklaring niet als verkocht in de boeken mogen. Volgens de oude boekhoudregels zou de omzet licht zijn gestegen, met 0,6 procent.

Correctie

Stern profiteert onder andere van de groeiende leasemarkt: het aantal mobiliteitscontracten van Stern Mobility Solutions (Sternlease, Sternpartners en Sternrent samen) komt per 30 juni 2018 op 15.420, een toename van 8,5 procent ten opzichte van eind 2017. Hiermee ligt het bedrijf naar eigen zeggen op koers om de doelstelling van 20 duizend contracten in 2020 te halen. Het aantal leasecontracten van Sternlease steeg met 8,2 procent tot 11.927 contracten. De omzet kwam afgerond uit op 88 miljoen euro, tegenover 87 miljoen in 2017. Het bedrijfsresultaat van Stern Mobility Solutions kwam lager uit (10,6%) dan in H1-2018. “In het eerste halfjaar van 2017 was nog sprake van een positieve restwaardecorrectie op de vloot, dit jaar was de uitkomst van de restwaardecorrectie resultaatneutraal”, schrijft het bedrijf. “De positieve restwaardecorrectie op de benzinevoertuigen werd teniet gedaan door de negatieve restwaardecorrectie op de dieselvoertuigen. Deze negatieve correctie ziet overigens alleen toe op de diesel personenauto’s, de diesel bedrijfswagens hebben geen last van het negatieve dieselsentiment.” Stern Mobility Solutions, waar Sternlease en Sternrent onder vallen, staat op de 12de positie in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Aandeel particulier

Ter vergelijking: de dealertak van de groep realiseerde over het eerste halfjaar een omzet van 560 miljoen euro, maar de omzet daalde wel. Dat heeft mede met de groei van de leasevloot te maken, stelt het bedrijf: de margedruk op de verkoop van nieuwe personenauto’s wordt vooral toegeschreven aan de toenemende verschuiving van particuliere verkoop naar (particuliere) lease. “Van de 253 duizend nieuwe personenauto’s die in het eerste halfjaar werden geregistreerd (+10,8% t.o.v. H1-2017, red), werd slechts 27,2 procent verkocht aan particulieren. Het aandeel aan particulieren verkochte auto’s in Nederland was in H1-2017 nog 31,1 procent en 5 jaar geleden nog circa 43 procent. Dit is de voornaamste reden van de in 2017 en in Q1-2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.”

De terugval in marktaandeel in de nieuwverkoop heeft hier ook mee te maken: “Die [afname] wordt mede veroorzaakt door het terughoudend zijn bij het inschrijven op tenders voor leveringen aan grote leasemaatschappijen. Deze leveringen gaan veelal gepaard met zeer beperkte restmarges.”

Stern verwacht over heel 2018 een hoger resultaat voor belastingen dan in 2017, “door de geleidelijke verbetering van de marges bij Dealergroep Stern, de voortgaande groei bij Stern Mobility Solutions, de verbeteringen bij Stern Car Services en doorgevoerde kostenbesparingen”.

Lees ook het artikel op Automotive Management.

‘Negatief dieselsentiment’ drukt resultaat Sternlease | Fleet&Mobility

‘Negatief dieselsentiment’ drukt resultaat Sternlease

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Stern zag zijn nettowinst iets afnemen. (Foto: Automotive)

Autoholding Stern, dat actief is in de verkoop, reparatie en onderhoud van auto’s en ook een eigen leasetak (Sternlease) heeft, noteerde over het eerste halfjaar van 2018 een nettowinst van 4,7 miljoen euro. Dat is 13 procent minder dan in 2017. De omzet lag op 587,2 miljoen euro, een daling van 1,1 procent ten opzichte van 2017; met de kanttekening dat dit mede komt door een nieuwe boekhoudmethode (IFRS), waarbij auto’s met terugkoopverklaring niet als verkocht in de boeken mogen. Volgens de oude boekhoudregels zou de omzet licht zijn gestegen, met 0,6 procent.

Correctie

Stern profiteert onder andere van de groeiende leasemarkt: het aantal mobiliteitscontracten van Stern Mobility Solutions (Sternlease, Sternpartners en Sternrent samen) komt per 30 juni 2018 op 15.420, een toename van 8,5 procent ten opzichte van eind 2017. Hiermee ligt het bedrijf naar eigen zeggen op koers om de doelstelling van 20 duizend contracten in 2020 te halen. Het aantal leasecontracten van Sternlease steeg met 8,2 procent tot 11.927 contracten. De omzet kwam afgerond uit op 88 miljoen euro, tegenover 87 miljoen in 2017. Het bedrijfsresultaat van Stern Mobility Solutions kwam lager uit (10,6%) dan in H1-2018. “In het eerste halfjaar van 2017 was nog sprake van een positieve restwaardecorrectie op de vloot, dit jaar was de uitkomst van de restwaardecorrectie resultaatneutraal”, schrijft het bedrijf. “De positieve restwaardecorrectie op de benzinevoertuigen werd teniet gedaan door de negatieve restwaardecorrectie op de dieselvoertuigen. Deze negatieve correctie ziet overigens alleen toe op de diesel personenauto’s, de diesel bedrijfswagens hebben geen last van het negatieve dieselsentiment.” Stern Mobility Solutions, waar Sternlease en Sternrent onder vallen, staat op de 12de positie in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Aandeel particulier

Ter vergelijking: de dealertak van de groep realiseerde over het eerste halfjaar een omzet van 560 miljoen euro, maar de omzet daalde wel. Dat heeft mede met de groei van de leasevloot te maken, stelt het bedrijf: de margedruk op de verkoop van nieuwe personenauto’s wordt vooral toegeschreven aan de toenemende verschuiving van particuliere verkoop naar (particuliere) lease. “Van de 253 duizend nieuwe personenauto’s die in het eerste halfjaar werden geregistreerd (+10,8% t.o.v. H1-2017, red), werd slechts 27,2 procent verkocht aan particulieren. Het aandeel aan particulieren verkochte auto’s in Nederland was in H1-2017 nog 31,1 procent en 5 jaar geleden nog circa 43 procent. Dit is de voornaamste reden van de in 2017 en in Q1-2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.”

De terugval in marktaandeel in de nieuwverkoop heeft hier ook mee te maken: “Die [afname] wordt mede veroorzaakt door het terughoudend zijn bij het inschrijven op tenders voor leveringen aan grote leasemaatschappijen. Deze leveringen gaan veelal gepaard met zeer beperkte restmarges.”

Stern verwacht over heel 2018 een hoger resultaat voor belastingen dan in 2017, “door de geleidelijke verbetering van de marges bij Dealergroep Stern, de voortgaande groei bij Stern Mobility Solutions, de verbeteringen bij Stern Car Services en doorgevoerde kostenbesparingen”.

Lees ook het artikel op Automotive Management.