Leasing en verhuur

Laatste update:

ANWB past Private Lease-reclame aan na klacht bij code commissie

De ANWB wordt door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. (Foto: Shutterstock)

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft onlangs geoordeeld dat de reclame-uitingen voor ANWB Private Lease in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. De ANWB heeft de reclame inmiddels aangepast.

Het gaat om een reclame waarin wordt gezegd: “Toe aan een nieuwe auto? Denk dan eens aan ANWB Private lease.” De RCC heeft een klacht  binnengekregen dat sprake is van misleiding in de commercials, omdat de indruk wordt gewekt dat men bij de ANWB een auto kan leasen, terwijl dat in werkelijkheid bij Leaseplan gebeurt. Volgens de klager wordt in de reclame geen informatie verstrekt over de partij die de leaseovereenkomst sluit.

Volgens het oordeel van de RCC is de reclame onmiskenbaar van de ANWB afkomstig en kan de gemiddelde consument hierdoor menen dat men een auto least bij ANWB, terwijl dat bij Leaseplan gebeurt. Door het ontbreken van de juiste informatie, kunnen onjuiste verwachtingen worden gewekt. In een reactie laat de ANWB weten het oordeel van de RCC te respecteren. De reclame-uiting is ondertussen aangepast.

Eerder dit jaar verbood de RCC een reclame waarin Opel Nederland de Ampera-e onder de aandacht bracht met de slogan een ‘zorgeloze actieradius’.

ANWB past Private Lease-reclame aan na klacht bij code commissie | Fleet&Mobility

ANWB past Private Lease-reclame aan na klacht bij code commissie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De ANWB wordt door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. (Foto: Shutterstock)

Het gaat om een reclame waarin wordt gezegd: “Toe aan een nieuwe auto? Denk dan eens aan ANWB Private lease.” De RCC heeft een klacht  binnengekregen dat sprake is van misleiding in de commercials, omdat de indruk wordt gewekt dat men bij de ANWB een auto kan leasen, terwijl dat in werkelijkheid bij Leaseplan gebeurt. Volgens de klager wordt in de reclame geen informatie verstrekt over de partij die de leaseovereenkomst sluit.

Volgens het oordeel van de RCC is de reclame onmiskenbaar van de ANWB afkomstig en kan de gemiddelde consument hierdoor menen dat men een auto least bij ANWB, terwijl dat bij Leaseplan gebeurt. Door het ontbreken van de juiste informatie, kunnen onjuiste verwachtingen worden gewekt. In een reactie laat de ANWB weten het oordeel van de RCC te respecteren. De reclame-uiting is ondertussen aangepast.

Eerder dit jaar verbood de RCC een reclame waarin Opel Nederland de Ampera-e onder de aandacht bracht met de slogan een ‘zorgeloze actieradius’.