Overig

Laatste update:

Ultralichte koelopbouw voor Transporter

Het Duitse bedrijf TTT The Team Composite heeft voor de Volkswagen Transporter een koelopbouw ontwikkeld. In de opbouw is koolstofvezel gebruikt waardoor hij bijzonder licht is. Verder is er gebruik gemaakt van vacuüm-warmte- isolatie waardoor er tot zestig procent koelenergie wordt bespaard. De opbouw heeft de Toekomstprijs Logistiek 2014 gewonnen.

De koelopbouw is nu nog een prototype, maar begin 2015 wordt een praktijktest gedraaid bij groothandel Coop in Zwitserland. Mogelijk volgt later serieproductie.

Doordat de opbouw zo licht is, krijgt de Transporter een laadvermogen van 1.500 kilo bij een totaalgewicht van 3,5 ton. Bijkomend voordeel is dat de Transporter met deze lichte koelopbouw ook met een B-rijbewijs gereden mag worden.

Een ander belangrijk pluspunt van de opbouw is de duurzaamheid. Koolstofvezel is bijzonder sterk en gaat daardoor zeer lang mee. De koelopbouw kan na de (economische) levensduur van een Transporter dan ook worden overgeplaatst op een andere Transporter.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Ultralichte koelopbouw voor Transporter | Fleet&Mobility

Ultralichte koelopbouw voor Transporter

Redactie Redactie
• Laatste update:

De koelopbouw is nu nog een prototype, maar begin 2015 wordt een praktijktest gedraaid bij groothandel Coop in Zwitserland. Mogelijk volgt later serieproductie.

Doordat de opbouw zo licht is, krijgt de Transporter een laadvermogen van 1.500 kilo bij een totaalgewicht van 3,5 ton. Bijkomend voordeel is dat de Transporter met deze lichte koelopbouw ook met een B-rijbewijs gereden mag worden.

Een ander belangrijk pluspunt van de opbouw is de duurzaamheid. Koolstofvezel is bijzonder sterk en gaat daardoor zeer lang mee. De koelopbouw kan na de (economische) levensduur van een Transporter dan ook worden overgeplaatst op een andere Transporter.