Overig

Laatste update:

Autofabrikanten en leveranciers laten Chinese fabrieken weer draaien

De Chinese fabrieken van Daimler zijn weer in bedrijf. (Foto: Shutterstock)

Waar de productie van voertuigen en auto’s in Europa vertraging oploopt, zijn de Chinese fabrieken van Volvo en Daimler weer in gebruik. Ook de fabrieken van leveranciers zoals Webasto, Faurencia en Veoneer draaien weer. Dit meldt Automotive News Europe.

Ceo Ola Kallenius van Daimler vertelde aan de Duitse krant Handelsblatt dat de vraag naar auto’s naar auto’s zich herstelt in China. Zo ziet hij dat klanten terugkomen naar de autodealers, die voor het overgrote deel heropend zijn. Ook Volvo, dat eerder deze maand vier fabrieken in China heropende, stelt dat het huidige showroomverkeer wijst op een herstel van de Chinese automarkt. Volvo maakt voertuigen in Chengdu, Luqiao en Daqing en bouwt motoren in Zhangjiakou.

Prestatie

Volvo-dochter Polestar, waarvan ALD Automotive leasepartner is, is dinsdag begonnen met de productie van de Polestar 2 in Luqiao. Thomas Ingenlath, ceo van Polestar, noemt het een geweldige prestatie en het resultaat van de inspanningen van het personeel in de fabriek en het team dat de toeleveringsketen beveiligt.

Leverancier Webasto, dat in Europa getroffen werd door het coronavirus, heeft de productie in alle elf fabrieken in China hervat. Volgens voorzitter Holger Engelmann ligt de bezettingsgraad rond de 60 procent, vanwege de beperkte vraag van klanten. Dit is deels te wijten aan de hoge magazijnvoorraad van OEM’s. De Franse leverancier Faurecia zegt dat al zijn fabrieken in China de afgelopen week de productie hebben hervat. Volgens Francois Tardif, vice-president van China, haalt het bedrijf ongeveer 70 procent van de normale productie. Veoneer, de Zweedse leverancier van radar- en vision-systemen, zegt dat zijn fabrieken op ongeveer 85 procent capaciteit draaien.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos