Overig

Laatste update:

Remarketingplatform Carnext mikt op Europees marktleiderschap

Carnext verkoopt zoveel mogelijk online, maar heeft ook eigen vestigingen. (Foto: Carnext)

Remarketingplatform Carnext mikt op een marktleiderschap in online occasionverkoop in Europa. Dat zegt cfo Maarten van Neerven in een interview met vakblad Automotive.

Carnext werd in 2018 opgericht door Leaseplan, voor de – zoveel mogelijk online – verkoop van ex-leaseauto’s aan consumenten. Het heeft ook een eigen veilingplatform voor verkoop aan de handel. Vorige maand werd het occasionplatform verzelfstandigd. Hiervoor haalde een investeerdersconsortium, bestaande uit dezelfde aandeelhouders als Leaseplan, 400 miljoen euro op. Dit geld zal in eerste instantie worden gebruikt om het platform verder te ontwikkelen, het aanbod verder uit te breiden en de bekendheid van het platform te vergroten. Dat zegt cfo Maarten van Neerven in een interview met vakblad Automotive. In Frankrijk loopt er inmiddels een consumentencampagne, die later dit jaar ook in Nederland zal worden geïntroduceerd. “In Nederland zien we al een grote belangstelling voor het volledig online kopen van auto’s. We willen het assortiment in Nederland de komende maanden laten groeien en zijn de afgelopen tijd begonnen met actief zoeken naar auto’s. We staan nu op een gemiddelde van duizend auto’s aan getoond aanbod en dit willen we verhogen”, aldus Van Neerven.

Overeenkomst met Leaseplan

Carnext heeft nog wel een overeenkomst met Leaseplan, waarbij de 300 duizend auto’s die het jaarlijks uit de lease terugkrijgt, aanbiedt via het platform. “Leaseplan is de grootste leasemaatschappij ter wereld, met een enorm groot aanbod aan ex-leaseauto’s; zo’n 300 duizend per jaar. Waarom zouden we iets dat succesvol is, niet voortzetten?”, aldus Van Neerven tegen Automotive. “Dat we toegang hebben tot occasions is in de huidige markt met veel schaarste een groot voordeel. En een goed signaal naar andere partijen die zaken met ons willen doen.”neerven maarten van carnext 2021 fotoleaseplan online

In 2019 verkocht Carnext 39 duizend auto’s aan consumenten, in 2020 ongeveer 40 duizend. Er werden vorig jaar 200 duizend auto’s aan de handel verkocht. De omzet van Carnext steeg in 2020 met 15,7 procent naar 138 miljoen euro. Ook werd er een investering gedaan van 9 miljoen euro. Het verlies liep op naar 80 miljoen euro (2019: 50 miljoen euro verlies).