Personenauto's

Laatste update:

EC eist uniforme laadstekker

Publieke laadpalen voor elektrische auto’s moeten vanaf 2020 voorzien zijn van een Type-2 aansluiting, ook bekend als mennekes-stekker. Dit heeft de Europese Commissie besloten. Stichting e-laad is tevreden met het besluit.

Volgens Eric van Kaathoven, woordvoerder van de stichting e-laad, zijn de meeste publieke laadpalen al voorzien van zo’n stekker. De stichting e-laad is een initiatief van de samenwerkende netbeheerders in Nederland. De organisatie plaatst en onderhoudt publieke laadpalen en is met ruim 2.300 oplaadpunten de grootste aanbieder in ons land. “Het is meer een bevestiging van de gemaakte keuzes. Al een hele tijd is de Type-2 stekker de norm, maar het is goed dat dit nu officieel wordt gemaakt. Dat ook het opladen in het buitenland verzekerd is zonder allerlei verloopstekkers mee te moeten nemen”, aldus Van Kaathoven.

De stichting is met name blij met de uitspraak van de Europese Commissie, waarin wordt gesteld dat Nederland in 2020 zeker 32 duizend publieke laadpalen moeten zijn. Eind vorig jaar waren dat er nog geen 2.800.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
EC eist uniforme laadstekker | Fleet&Mobility

EC eist uniforme laadstekker

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Eric van Kaathoven, woordvoerder van de stichting e-laad, zijn de meeste publieke laadpalen al voorzien van zo’n stekker. De stichting e-laad is een initiatief van de samenwerkende netbeheerders in Nederland. De organisatie plaatst en onderhoudt publieke laadpalen en is met ruim 2.300 oplaadpunten de grootste aanbieder in ons land. “Het is meer een bevestiging van de gemaakte keuzes. Al een hele tijd is de Type-2 stekker de norm, maar het is goed dat dit nu officieel wordt gemaakt. Dat ook het opladen in het buitenland verzekerd is zonder allerlei verloopstekkers mee te moeten nemen”, aldus Van Kaathoven.

De stichting is met name blij met de uitspraak van de Europese Commissie, waarin wordt gesteld dat Nederland in 2020 zeker 32 duizend publieke laadpalen moeten zijn. Eind vorig jaar waren dat er nog geen 2.800.