Personenauto's

Laatste update:

TCO belangrijker dan aanschafprijs

Nederlandse bedrijven kijken eerst naar de total cost of ownership (TCO) bij de aanschaf van zakelijke auto`s. Onder kleine bedrijven (500 medewerkers) is dit 56%. De aanschafprijs komt op de tweede plaats.

Europese mkb`s kijken in eerste instantie vooral naar de aanschafprijs. Europese bedrijven vanaf 100 medewerkers vinden tco ook vaak belangrijk. Merkbeleid speelt in Nederland een minder belangrijke rol dan in andere Europese landen. Dat blijkt uit de Europese CVO Fleet Barometer, een onderzoek onder 3.652 wagenparkbeheerders in Europa.

Beleid
In het wagenparkbeleid is na kostenbesparing medewerkerstevredenheid het belangrijkste aandachtspunt. Zowel bij kleine bedrijven (30%) als grote (41%).

Het vervangen van auto’s van de zaak door poolauto’s is vooral bij grote bedrijven een populaire maatregel. Zo’n 32% van de Nederlandse bedrijven met meer dan 500 medewerkers zegt deze maatregel al te hebben genomen en 9% zegt het te overwegen. In Europa is dat onder grote bedrijven respectievelijk 27% en 10%.

Bekijk hier de CVO Fleet Barometer 2013.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
TCO belangrijker dan aanschafprijs | Fleet&Mobility

TCO belangrijker dan aanschafprijs

Redactie Redactie
• Laatste update:

Europese mkb`s kijken in eerste instantie vooral naar de aanschafprijs. Europese bedrijven vanaf 100 medewerkers vinden tco ook vaak belangrijk. Merkbeleid speelt in Nederland een minder belangrijke rol dan in andere Europese landen. Dat blijkt uit de Europese CVO Fleet Barometer, een onderzoek onder 3.652 wagenparkbeheerders in Europa.

Beleid
In het wagenparkbeleid is na kostenbesparing medewerkerstevredenheid het belangrijkste aandachtspunt. Zowel bij kleine bedrijven (30%) als grote (41%).

Het vervangen van auto’s van de zaak door poolauto’s is vooral bij grote bedrijven een populaire maatregel. Zo’n 32% van de Nederlandse bedrijven met meer dan 500 medewerkers zegt deze maatregel al te hebben genomen en 9% zegt het te overwegen. In Europa is dat onder grote bedrijven respectievelijk 27% en 10%.

Bekijk hier de CVO Fleet Barometer 2013.