Personenauto's

Meer klachten over afkoopregeling

Werknemers die van baan veranderen krijgen steeds vaker te maken met een afkoopregeling voor hun auto van de zaak. Volgens Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) zijn deze regelingen vaak onduidelijk en leiden tot naheffingen van duizenden euro’s. VAvdZ kreeg het afgelopen half jaar 50% meer meldingen over problemen hieromtrent en maakt zich zorgen over deze ontwikkeling.

Veel werkgevers hebben de afgelopen jaren de autoregeling aangescherpt. Daarbij kan bijvoorbeeld een afkoopregeling worden opgenomen. Werknemers worden bij uitdiensttreding dan geacht hun auto mee te nemen of hem af te kopen.

“Bij een afwijkende auto is een afkoopregeling tot op zekere hoogte logisch”, vindt VAvdZ-voorzitter Martin Huisman. “Steeds vaker echter zien wij afkoopregelingen die voor iedere auto van de zaak gelden, ook al zit de auto binnen de leasenorm en heb je de auto nodig voor je dagelijks werk. We zijn zelfs al afkoopregelingen tegengekomen die gelden bij einde contract of ontslag van de werknemer. Dit kan echt niet.”

Bij een afkoopregeling wordt het risico van voortijdig afbreken van een leasecontract volledig bij de werknemer neergelegd. Door verschillen in afschrijvingsmethodieken en allerlei boetes en kosten ontstaan er soms exorbitante afkoopbedragen. Bij een onderhavige zaak moest een werknemer met een twee jaar oude Peugeot 107 een afkoopsom betalen van meer dan € 6.000,-. De auto bleef daarbij van de leasemaatschappij. Deze auto heeft een nieuwprijs van rond de € 10.000,- en een handelswaarde lager dan de afkoopsom.

Er is tot op heden geen duidelijke jurisprudentie over de houdbaarheid van afkoopregelingen. VAvdZ ondersteunt een rechtszaak van een lid om jurisprudentie af te dwingen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Meer klachten over afkoopregeling | Fleet&Mobility

Meer klachten over afkoopregeling

Redactie Redactie

Veel werkgevers hebben de afgelopen jaren de autoregeling aangescherpt. Daarbij kan bijvoorbeeld een afkoopregeling worden opgenomen. Werknemers worden bij uitdiensttreding dan geacht hun auto mee te nemen of hem af te kopen.

“Bij een afwijkende auto is een afkoopregeling tot op zekere hoogte logisch”, vindt VAvdZ-voorzitter Martin Huisman. “Steeds vaker echter zien wij afkoopregelingen die voor iedere auto van de zaak gelden, ook al zit de auto binnen de leasenorm en heb je de auto nodig voor je dagelijks werk. We zijn zelfs al afkoopregelingen tegengekomen die gelden bij einde contract of ontslag van de werknemer. Dit kan echt niet.”

Bij een afkoopregeling wordt het risico van voortijdig afbreken van een leasecontract volledig bij de werknemer neergelegd. Door verschillen in afschrijvingsmethodieken en allerlei boetes en kosten ontstaan er soms exorbitante afkoopbedragen. Bij een onderhavige zaak moest een werknemer met een twee jaar oude Peugeot 107 een afkoopsom betalen van meer dan € 6.000,-. De auto bleef daarbij van de leasemaatschappij. Deze auto heeft een nieuwprijs van rond de € 10.000,- en een handelswaarde lager dan de afkoopsom.

Er is tot op heden geen duidelijke jurisprudentie over de houdbaarheid van afkoopregelingen. VAvdZ ondersteunt een rechtszaak van een lid om jurisprudentie af te dwingen.