Personenauto's

Laatste update:

Fleet Event: Fabrikanten krijgen grotere rol in fleets

Fabrikanten gaan in de toekomst een grotere rol in fleetmanagement spelen. Dat stelde Hans Blink, spreker, oud-Athlon topman en columnist van Fleet&Mobility, tijdens het eerste Fleet Event van organisator Expomotion. Het netwerkcongres was met ruim 200 bezoekers drukbezocht. Onder deze aanwezigen waren fleetmanagers, importorganisaties, aanbieders van brandstofkaarten, ROB- en mobiliteitsdiensten.

Bekijk hier een sfeerimpressie (video)

Bekijk hier alle video-items van het evenement.

Blink deelde zijn visie op de toekomst van mobiliteit en vertaalde mondiale trends en ontwikkelingen naar de mobiliteitsbranche. Zo gaan volgens hem autofabrikanten een grotere rol spelen in de fleetmarkt. “Zij kunnen het hele scala bieden: koop, financieringen, privélease, onderhoudscontracten, restwaardegaranties en deelautoconcepten.” Van dat laatste zijn Alpha City (BMW) en Car2go (Smart) voorbeelden. “Fabrikanten investeren al veel in big data en houden grip op de data van bestuurders. En ze hebben nog altijd een landelijk dekkend netwerk met hun dealers.”

Als nieuwe toetreders worden naast de inmiddels ‘bekende nieuwe spelers’ Google, Snappcar, Zippcar en Uber ook telecombedrijven genoemd omdat zij gewend zijn aan het principe betalen naar gebruik. Maar ook energiemaatschappijen in de transitie naar elektrisch rijden. “Particulieren gaan zich verenigen en coöperaties starten. Zij kopen dan ook samen energie en mobiliteit in.”

Verstedelijking
Er komt wel een groot verschil tussen stedelijke en buitenstedelijke mobiliteit door de toenemende verstedelijking. En dat biedt ruimte voor allerlei concepten die nu worden gelanceerd rondom deelauto’s, huurauto’s en een koppeling met het openbaar vervoer. Flexibele contracten blijven de boventoon voeren. Dan gaat het niet alleen om flexibiliteit in de looptijd, ook het type auto moet inwisselbaar zijn volgens Blink.

Privélease is inmiddels on top of mind bij de consument en wordt regelmatig via de werkgever aangeboden. Roel Hindriks van Lease Consult ziet nog altijd te veel onduidelijkheden in de samenstelling van de producten. Net als de Consumentenbond is hij van mening dat er nog te vaag wordt gedaan over prijsontwikkeling tijdens de looptijd van het leasecontract. “En een borgsom is dom.” Hij riep de branche op om samen een eerlijke privéleasemarkt te creëren, zodat er geen schijn van woekerpolissen ontstaat.

Loungen en netwerken
Daarnaast was er aandacht voor schadesturing, remarketing, ROB-kostenbeheersing en maatwerk in mobiliteit. Het programma van het Fleet Event kende veel netwerkmomenten. Dat past binnen het het bekende concept van Expomotion-eigenaar Patrick van Tilburg, die zijn Remarketing Events ook op deze manier inricht. Op 12 februari vindt er een Fleet Lounge (netwerkevenement) plaats in Houten.

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Fleet Event: Fabrikanten krijgen grotere rol in fleets | Fleet&Mobility

Fleet Event: Fabrikanten krijgen grotere rol in fleets

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bekijk hier een sfeerimpressie (video)

Bekijk hier alle video-items van het evenement.

Blink deelde zijn visie op de toekomst van mobiliteit en vertaalde mondiale trends en ontwikkelingen naar de mobiliteitsbranche. Zo gaan volgens hem autofabrikanten een grotere rol spelen in de fleetmarkt. “Zij kunnen het hele scala bieden: koop, financieringen, privélease, onderhoudscontracten, restwaardegaranties en deelautoconcepten.” Van dat laatste zijn Alpha City (BMW) en Car2go (Smart) voorbeelden. “Fabrikanten investeren al veel in big data en houden grip op de data van bestuurders. En ze hebben nog altijd een landelijk dekkend netwerk met hun dealers.”

Als nieuwe toetreders worden naast de inmiddels ‘bekende nieuwe spelers’ Google, Snappcar, Zippcar en Uber ook telecombedrijven genoemd omdat zij gewend zijn aan het principe betalen naar gebruik. Maar ook energiemaatschappijen in de transitie naar elektrisch rijden. “Particulieren gaan zich verenigen en coöperaties starten. Zij kopen dan ook samen energie en mobiliteit in.”

Verstedelijking
Er komt wel een groot verschil tussen stedelijke en buitenstedelijke mobiliteit door de toenemende verstedelijking. En dat biedt ruimte voor allerlei concepten die nu worden gelanceerd rondom deelauto’s, huurauto’s en een koppeling met het openbaar vervoer. Flexibele contracten blijven de boventoon voeren. Dan gaat het niet alleen om flexibiliteit in de looptijd, ook het type auto moet inwisselbaar zijn volgens Blink.

Privélease is inmiddels on top of mind bij de consument en wordt regelmatig via de werkgever aangeboden. Roel Hindriks van Lease Consult ziet nog altijd te veel onduidelijkheden in de samenstelling van de producten. Net als de Consumentenbond is hij van mening dat er nog te vaag wordt gedaan over prijsontwikkeling tijdens de looptijd van het leasecontract. “En een borgsom is dom.” Hij riep de branche op om samen een eerlijke privéleasemarkt te creëren, zodat er geen schijn van woekerpolissen ontstaat.

Loungen en netwerken
Daarnaast was er aandacht voor schadesturing, remarketing, ROB-kostenbeheersing en maatwerk in mobiliteit. Het programma van het Fleet Event kende veel netwerkmomenten. Dat past binnen het het bekende concept van Expomotion-eigenaar Patrick van Tilburg, die zijn Remarketing Events ook op deze manier inricht. Op 12 februari vindt er een Fleet Lounge (netwerkevenement) plaats in Houten.