Personenauto's

Laatste update:

Nederlanders hebben nog weinig geloof in zelfrijdende auto

In 2030 rijden volgens 21 procent van de Nederlanders vooral zelfrijdende auto’s en 23 procent denkt er vooral elektrische auto’s rijden. Slechts 6 procent van de ondervraagde Nederlanders denkt dat er over vijftien jaar niets is veranderd in het straatbeeld.

Strategiebureau Connected deed een opinieonderzoek onder 1.680 Nederlanders over de mobiliteit van de toekomst. De resultaten werden vandaag bekend gemaakt tijdens het congres ‘Mobiliteit van de toekomst’ op de Automotive Campus in Helmond. Saillant detail: 2 procent van de Nederlanders denkt dat we in 2030 in vliegende auto’s naar het werk gaan.

Het bureau zoomde in op de connected car en de zelfrijdende auto. Op deze manier doet het bureau een oproep om bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten naast de techniek, ook rekening te houden met de gebruiker. Deelnemers aan het onderzoek moesten reageren op 24 stellingen over deze twee vormen van smart mobility en de rol ervan in de Nederlandse mobiliteit.

Wetswijziging voor testrijden in de maak
De bereidheid om de controle over het stuur uit handen te geven is verdeeld. Als automobilisten er wel voor open staan, zijn de connected cars en de zelfrijdende auto’s vooral gewenst op de snelweg en in files. Vrijwel niemand, ook de zogenoemde early adopters niet, geeft nu aan te rijden in een auto zonder stuur of pedalen. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat Nederlanders ‘licht positief’ zijn over connected cars en ‘matig positief’ over de zelfrijdende auto.

Bij deze laatste ontwikkeling vindt het merendeel van de ondervraagden dat de verantwoordelijkheid nog wel moet komen liggen bij de bestuurder met een rijbewijs. Vooral veiligheid, aansprakelijkheid, eigendom van data, de impact op de infrastructuur en de rijvaardigheid zijn nog aandachtspunten volgens het publiek.

Florien van der Windt (foto) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu was ook aanwezig en drukte de vijftig aanwezigen op het hart dat I&M de connected car en de zelfrijdende auto volledig omarmt. Smart mobility staat in 2015 dan ook hoog op de politieke agenda. “We verwachten in januari een brief aan de Tweede Kamer te sturen om structureel testrijden met zelfrijdende auto’s in Nederland juridisch mogelijk te maken.” Nu al staan er vier grote tests op de planning en de RDW krijgt de bevoegdheid om een ontheffing te verlenen.

Tijdens het congres werd ook de Driven Award gelanceerd. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Nederlanders hebben nog weinig geloof in zelfrijdende auto | Fleet&Mobility

Nederlanders hebben nog weinig geloof in zelfrijdende auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Strategiebureau Connected deed een opinieonderzoek onder 1.680 Nederlanders over de mobiliteit van de toekomst. De resultaten werden vandaag bekend gemaakt tijdens het congres ‘Mobiliteit van de toekomst’ op de Automotive Campus in Helmond. Saillant detail: 2 procent van de Nederlanders denkt dat we in 2030 in vliegende auto’s naar het werk gaan.

Het bureau zoomde in op de connected car en de zelfrijdende auto. Op deze manier doet het bureau een oproep om bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten naast de techniek, ook rekening te houden met de gebruiker. Deelnemers aan het onderzoek moesten reageren op 24 stellingen over deze twee vormen van smart mobility en de rol ervan in de Nederlandse mobiliteit.

Wetswijziging voor testrijden in de maak
De bereidheid om de controle over het stuur uit handen te geven is verdeeld. Als automobilisten er wel voor open staan, zijn de connected cars en de zelfrijdende auto’s vooral gewenst op de snelweg en in files. Vrijwel niemand, ook de zogenoemde early adopters niet, geeft nu aan te rijden in een auto zonder stuur of pedalen. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat Nederlanders ‘licht positief’ zijn over connected cars en ‘matig positief’ over de zelfrijdende auto.

Bij deze laatste ontwikkeling vindt het merendeel van de ondervraagden dat de verantwoordelijkheid nog wel moet komen liggen bij de bestuurder met een rijbewijs. Vooral veiligheid, aansprakelijkheid, eigendom van data, de impact op de infrastructuur en de rijvaardigheid zijn nog aandachtspunten volgens het publiek.

Florien van der Windt (foto) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu was ook aanwezig en drukte de vijftig aanwezigen op het hart dat I&M de connected car en de zelfrijdende auto volledig omarmt. Smart mobility staat in 2015 dan ook hoog op de politieke agenda. “We verwachten in januari een brief aan de Tweede Kamer te sturen om structureel testrijden met zelfrijdende auto’s in Nederland juridisch mogelijk te maken.” Nu al staan er vier grote tests op de planning en de RDW krijgt de bevoegdheid om een ontheffing te verlenen.

Tijdens het congres werd ook de Driven Award gelanceerd.