Personenauto's

Laatste update:

Europese Commissie ontvouwt plannen voor zero-emissie mobiliteit

Eerlijkere prijzen, strengere emissienormen voor autofabrikanten, nieuwe testprocedures, stimulering van alternatief vervoer en de verbetering van infrastructuur voor elektrische auto’s. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten uit het rapport van de Europese Commissie, dat deze week uitlekte. In dat rapport zet de EC de strategie voor duurzame mobiliteit uit.

De EC stuurt in deze strategie aan op de versnelling van de transitie naar zuinige en schone mobiliteit om in 2050 zero-emissie mobiliteit te realiseren en veel minder vervuiling.

De vervuiler betaalt
Het is volgens het rapport cruciaal voor de toekomst van duurzame mobiliteit om verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aan te laten sluiten en een eerlijk speelveld te creëren voor zuinige vormen van transport. Dat zou volgens de Commissie kunnen worden bereikt door eerlijke beprijzing: ‘de vervuiler betaalt’. Bijvoorbeeld door te betalen op basis van afgelegde afstand, of uitgestoten CO2 (CO2-differentiatie).

Meer laadpalen
Verder wil de Commissie de ontwikkeling en het gebruik van alternatieve brandstoffen stimuleren. Een voorbeeld hiervan is het invoeren van targets voor autofabrikanten om een minimaal aandeel elektrische auto’s in de Europese Unie te verkopen. Het plaatsen van meer laadpalen past in dit streven. “Het ultieme doel is om een autorit door Europa mogelijk te maken, waarbij elektrisch laden net zo makkelijk is als bijvullen van de tank”, aldus het rapport. Elektrisch rijden moet dan nog verder worden gestandaardiseerd. Onder andere beprijzing en aansluiting op het netwerk moeten overal hetzelfde zijn, ook over de grens.

Nieuwe testprocedure
De Commissie is van oordeel dat de huidige testprocedure, de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC), niet meer voldoet aan de huidige technologie en zal worden opgevolgd door de nieuwe `World Harmonised Light Vehicle Testing Procedure` (WLTP). Naar verwachting levert deze test meer realistische verbruiks- en emissieresultaten op, maar het probleem is dan nog niet volledig verholpen.

Een belangrijke rol voor het slagen van 100 procent duurzame mobiliteit is in de ogen van de Commissie weggelegd voor fleetowners, waaronder ook nationale overheden, wanneer zij aanbesteden op duurzame mobiliteit. In 2016 en 2017 wordt aan de Strategie voor Duurzaam Transport verdere invulling gegeven.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Europese Commissie ontvouwt plannen voor zero-emissie mobiliteit | Fleet&Mobility

Europese Commissie ontvouwt plannen voor zero-emissie mobiliteit

Redactie Redactie
• Laatste update:

De EC stuurt in deze strategie aan op de versnelling van de transitie naar zuinige en schone mobiliteit om in 2050 zero-emissie mobiliteit te realiseren en veel minder vervuiling.

De vervuiler betaalt
Het is volgens het rapport cruciaal voor de toekomst van duurzame mobiliteit om verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aan te laten sluiten en een eerlijk speelveld te creëren voor zuinige vormen van transport. Dat zou volgens de Commissie kunnen worden bereikt door eerlijke beprijzing: ‘de vervuiler betaalt’. Bijvoorbeeld door te betalen op basis van afgelegde afstand, of uitgestoten CO2 (CO2-differentiatie).

Meer laadpalen
Verder wil de Commissie de ontwikkeling en het gebruik van alternatieve brandstoffen stimuleren. Een voorbeeld hiervan is het invoeren van targets voor autofabrikanten om een minimaal aandeel elektrische auto’s in de Europese Unie te verkopen. Het plaatsen van meer laadpalen past in dit streven. “Het ultieme doel is om een autorit door Europa mogelijk te maken, waarbij elektrisch laden net zo makkelijk is als bijvullen van de tank”, aldus het rapport. Elektrisch rijden moet dan nog verder worden gestandaardiseerd. Onder andere beprijzing en aansluiting op het netwerk moeten overal hetzelfde zijn, ook over de grens.

Nieuwe testprocedure
De Commissie is van oordeel dat de huidige testprocedure, de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC), niet meer voldoet aan de huidige technologie en zal worden opgevolgd door de nieuwe `World Harmonised Light Vehicle Testing Procedure` (WLTP). Naar verwachting levert deze test meer realistische verbruiks- en emissieresultaten op, maar het probleem is dan nog niet volledig verholpen.

Een belangrijke rol voor het slagen van 100 procent duurzame mobiliteit is in de ogen van de Commissie weggelegd voor fleetowners, waaronder ook nationale overheden, wanneer zij aanbesteden op duurzame mobiliteit. In 2016 en 2017 wordt aan de Strategie voor Duurzaam Transport verdere invulling gegeven.