RAI Vereniging: bpm ondanks afbouw-belofte met meer dan 50 procent gestegen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck houdt de overheid de vergroening van het Nederlandse wagenpark tegen doordat de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto’s die alsmaar hoger wordt in plaats van dat er afbouw plaatsvindt. Volgens cijfers van de RAI Vereniging steeg de gemiddelde aanschafbelasting op een nieuwe benzine-auto tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de bpm met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Eerder spraken Bovag en RAI al hun zorgen uit over de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s.

“Deze stijging staat haaks op de belofte van het Kabinet om de bpm deels af te bouwen. Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de bpm tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

Lees meer op Automotive.

RAI Vereniging: bpm ondanks afbouw-belofte met meer dan 50 procent gestegen | Fleet&Mobility

RAI Vereniging: bpm ondanks afbouw-belofte met meer dan 50 procent gestegen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck houdt de overheid de vergroening van het Nederlandse wagenpark tegen doordat de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto’s die alsmaar hoger wordt in plaats van dat er afbouw plaatsvindt. Volgens cijfers van de RAI Vereniging steeg de gemiddelde aanschafbelasting op een nieuwe benzine-auto tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de bpm met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Eerder spraken Bovag en RAI al hun zorgen uit over de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s.

“Deze stijging staat haaks op de belofte van het Kabinet om de bpm deels af te bouwen. Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de bpm tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

Lees meer op Automotive.