Mobiliteit van A naar Z

Christel Reynaerts: De auto blijft het vervoermiddel bij uitstek. (Foto: Sebastiaan Photography

Tijdens de coronacrisis blijkt meer dan ooit hoe belangrijk individuele vrijheid is. Veel mensen zoeken alternatieven voor het OV en komen dan al snel bij de auto uit. Voor Alphabet reden om zijn mobiliteitsstrategie verder aan te scherpen.

­Mobiliteit is vrijheid, dat is de filosofie van leasemaatschappij Alphabet. Voorheen werd deze lijfspreuk ingevuld door het traditionele zakelijk autoleasen, tegenwoordig is het palet veel gekleurder dan dat, vertelt Christel Reynaerts, ceo van de­ beste­ leasemaatschappij in Nederland. Enkele jaren geleden werd private lease toegevoegd, en tegenwoordig kent het bedrijf een bredere mobiliteitsaanpak waarbij niet alleen de behoefte aan automobiliteit wordt ingevuld. “Hoewel de auto voor veel mensen nog steeds het vervoermiddel bij uitstek is. Dat blijkt tijdens deze coronacrisis eens te meer”, aldus Reynaerts. “Wel moet je daarnaast producten en services om die auto heen kunnen bieden.”

Vertrouwen

Volgens Reynaerts heeft Alphabet zich tijdens de crisis in rap tempo doorontwikkeld. “We hebben op­ de­ aantrekkingskracht van de auto ingespeeld door­ ons­ occasionlease-aanbod onder de loep­ te nemen ­en ons shortlease-product uit te breiden naar contracten vanaf twee maanden tot twee jaar. Alles om in te spelen op de behoefte aan flexibele, betaalbare mobiliteit voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Dat past ook in onze strategie: wij leveren mobiliteit vanaf een­ minuut­ tot en met een paar jaar.”

Mensen zijn versneld gewend geraakt aan online diensten’

De coronapandemie heeft niet alleen impact op de dienstverlening, maar ook op het bedrijf zelf. Op de regionale vestigingen, occasioncentra en de remarketingafdeling na, werkte tijdens de lockdown iedereen thuis. “Gelukkig hadden wij al voor de coronacrisis het thuiswerken mogelijk gemaakt voor kantoormedewerkers, dus we hadden ervaring. We hebben de communicatielijnen opengehouden via onze online nieuwsbrief ‘What’s Up’ en de ‘daily stand-ups’ waarin we de voorgaande week doornamen. Wat ging goed, waar liggen de uitdagingen? Op die manier hadden onze klanten ook het vertrouwen dat de business gewoon door bleef lopen”, zegt Reynaerts.

Persoonlijk

Ook werden klanten­ ontzorgd­ door bijvoorbeeld de contracten te verlengen en te adviseren over het terugbrengen van de mobiliteitskosten. Het bedrijf is zelf inmiddels bezig met een strategie voor de lange termijn. “We denken nu met de hele organisatie na over hoe we het nieuwe normaal zo goed mogelijk gestalte kunnen geven en onze dienstverlening kunnen afstemmen op de veranderende mobiliteitsbehoefte van onze klanten.” Dit betekent onder andere een vergaande digitalisering van het mobiliteitsaanbod.

“Natuurlijk houden wij het persoonlijke contact hoog in het vaandel, maar mensen zijn door de coronacrisis versneld gewend geraakt aan online dienstverlening. Daar spelen wij op in. Voor particuliere klanten bijvoorbeeld door in samenwerking met AutoWeek private lease online aan te bieden.”

Award-winner

De inspanningen die Alphabet doet, blijven niet onopgemerkt. Zo staat het bedrijf bovenaan in de ranking Beste Leasemaatschappij van onderzoeksbureau Ilisia. En de Vereniging Zakelijke Rijder riep Alphabet vier keer uit tot Beste Leasemaatschappij in de categorie groot en tot Beste Private Leasemaatschappij. Reynaerts: “Dat is een mooie erkenning van zowel wagenparkbeheerders als berijders. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”

Mobiliteit van A naar Z | Fleet&Mobility

Mobiliteit van A naar Z

Christel Reynaerts: De auto blijft het vervoermiddel bij uitstek. (Foto: Sebastiaan Photography

Tijdens de coronacrisis blijkt meer dan ooit hoe belangrijk individuele vrijheid is. Veel mensen zoeken alternatieven voor het OV en komen dan al snel bij de auto uit. Voor Alphabet reden om zijn mobiliteitsstrategie verder aan te scherpen.

­Mobiliteit is vrijheid, dat is de filosofie van leasemaatschappij Alphabet. Voorheen werd deze lijfspreuk ingevuld door het traditionele zakelijk autoleasen, tegenwoordig is het palet veel gekleurder dan dat, vertelt Christel Reynaerts, ceo van de­ beste­ leasemaatschappij in Nederland. Enkele jaren geleden werd private lease toegevoegd, en tegenwoordig kent het bedrijf een bredere mobiliteitsaanpak waarbij niet alleen de behoefte aan automobiliteit wordt ingevuld. “Hoewel de auto voor veel mensen nog steeds het vervoermiddel bij uitstek is. Dat blijkt tijdens deze coronacrisis eens te meer”, aldus Reynaerts. “Wel moet je daarnaast producten en services om die auto heen kunnen bieden.”

Vertrouwen

Volgens Reynaerts heeft Alphabet zich tijdens de crisis in rap tempo doorontwikkeld. “We hebben op­ de­ aantrekkingskracht van de auto ingespeeld door­ ons­ occasionlease-aanbod onder de loep­ te nemen ­en ons shortlease-product uit te breiden naar contracten vanaf twee maanden tot twee jaar. Alles om in te spelen op de behoefte aan flexibele, betaalbare mobiliteit voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Dat past ook in onze strategie: wij leveren mobiliteit vanaf een­ minuut­ tot en met een paar jaar.”

Mensen zijn versneld gewend geraakt aan online diensten’

De coronapandemie heeft niet alleen impact op de dienstverlening, maar ook op het bedrijf zelf. Op de regionale vestigingen, occasioncentra en de remarketingafdeling na, werkte tijdens de lockdown iedereen thuis. “Gelukkig hadden wij al voor de coronacrisis het thuiswerken mogelijk gemaakt voor kantoormedewerkers, dus we hadden ervaring. We hebben de communicatielijnen opengehouden via onze online nieuwsbrief ‘What’s Up’ en de ‘daily stand-ups’ waarin we de voorgaande week doornamen. Wat ging goed, waar liggen de uitdagingen? Op die manier hadden onze klanten ook het vertrouwen dat de business gewoon door bleef lopen”, zegt Reynaerts.

Persoonlijk

Ook werden klanten­ ontzorgd­ door bijvoorbeeld de contracten te verlengen en te adviseren over het terugbrengen van de mobiliteitskosten. Het bedrijf is zelf inmiddels bezig met een strategie voor de lange termijn. “We denken nu met de hele organisatie na over hoe we het nieuwe normaal zo goed mogelijk gestalte kunnen geven en onze dienstverlening kunnen afstemmen op de veranderende mobiliteitsbehoefte van onze klanten.” Dit betekent onder andere een vergaande digitalisering van het mobiliteitsaanbod.

“Natuurlijk houden wij het persoonlijke contact hoog in het vaandel, maar mensen zijn door de coronacrisis versneld gewend geraakt aan online dienstverlening. Daar spelen wij op in. Voor particuliere klanten bijvoorbeeld door in samenwerking met AutoWeek private lease online aan te bieden.”

Award-winner

De inspanningen die Alphabet doet, blijven niet onopgemerkt. Zo staat het bedrijf bovenaan in de ranking Beste Leasemaatschappij van onderzoeksbureau Ilisia. En de Vereniging Zakelijke Rijder riep Alphabet vier keer uit tot Beste Leasemaatschappij in de categorie groot en tot Beste Private Leasemaatschappij. Reynaerts: “Dat is een mooie erkenning van zowel wagenparkbeheerders als berijders. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”