Laadinfrastructuur wordt vaak vergeten

Brandstory •
> Voor de ontwikkeling van de elektrische modellen werd samengewerkt met gerenommeerde autofabrikanten. (Bron: MotorK)

De transitie naar elektrisch rijden is ook in de bestelwagensector in volle gang, maar bij Cenntro Automotive Europe signaleren ze dat de bijbehorende laadinfrastructuur vaak op het tweede plan komt. Dat kan er zelfs toe leiden dat bedrijven moeten verhuizen. De specialist levert naast de benodigde laadapparatuur ook een complete reeks elektrische bedrijfswagens.

“Als je met een vloot van 100 auto’s overschakelt naar elektrisch rijden, dan heb je als je die gelijktijdig wil laden een laadinstallatie van 1.500 ampère nodig”, aldus Alain van Münster, vice president sales EMEA bij Cenntro Automotive Europe. “Dat is zo’n heftige installatie dat in sommige omgevingen bij wijze van spreken het licht uit gaat. Sommige klanten vergeten om rekening te houden met de infrastructuur, waardoor we ook weleens hebben meegemaakt dat ze daardoor hun bedrijfsactiviteiten moeten verhuizen als ze overstappen op elektrisch rijden. Het is zaak om daar allemaal goed over na te denken.” Waarbij Van Münster overigens wel stelt dat Nederland koploper is op dit vlak. “In de omringende landen vinden initiatieven op het gebied van elektrisch rijden veelal plaats in de grote steden, in Nederland is dat een ander verhaal.”

Zeer breed gamma

De specialist op het gebied van elektrische bedrijfswagens levert naast voertuigen ook AC-laders en DC-snelladers, met vermogens tussen de 50 en 720 kW. Sinds begin dit jaar heeft het bedrijf een zeer breed gamma, van de elektrische cargobike Antric One tot de grote elektrische bestelwagen Logistar 260. De in eigen huis ontwikkelde Cenntro Metro is een last mile-voertuig in de L7-categorie, met het formaat van de bekende Picnic-voertuigen. Het karretje heeft een laadvolume van maximaal 5 m³ en is leverbaar in bij wijze van spreken 100 configuraties, voor onder meer stads- en reinigingsdiensten en voor inzet als koelvoertuig. “Er is sprake van puur maatwerk. We hebben voor enkele klanten ook versies ontwikkeld waar patent op zit, die alleen aan hen mogen worden geleverd”, aldus Van Münster.

Samenwerking met grote fabrikanten

Voor de nieuwe grotere bestelwagens is Cenntro Automotive een samenwerking aangegaan met enkele autofabrikanten. “Zodoende zijn deze voertuigen geen experimenten, ze beschikken over bewezen techniek”, stelt Van Münster. Zo is de Logistar 300 in wezen een geëlektrificeerde Daimler derivaat , ontwikkeld in samenwerking met Daimlers Chinese partner. En de LS100 komt Suzuki-fans wellicht bekend voor, als basis diende de Suzuki Ignis van weleer. De LS260 is ontwikkeld in samenwerking met de Chinese fabrikant Karry. “Dit model heeft een laadvermogen van 1.250 kilo, wat bijzonder veel is voor een elektrische bestelwagen uit de N1-categorie”, aldus Van Münster. Voor de distributie en de aftersales is het bedrijf samenwerkingen aangegaan met de Riva-groep en met FLINC in Wezepe. “We zijn in gesprek met twee partijen in het noordoosten en het zuiden voor verdere uitbreiding”, aldus Van Münster. “We kunnen onderdelen snel leveren vanuit ons eigen onderdelenmagazijn in Düsseldorf, dus de onderdelenvoorziening is op orde.

Laadinfrastructuur wordt vaak vergeten | Fleet&Mobility

Laadinfrastructuur wordt vaak vergeten

Brandstory • De transitie naar elektrisch rijden is ook in de bestelwagensector in volle gang, maar bij Cenntro Automotive Europe signaleren ze dat de bijbehorende laadinfrastructuur vaak op het tweede plan komt. Dat kan er zelfs toe leiden dat bedrijven moeten verhuizen. De specialist levert naast de benodigde laadapparatuur ook een complete reeks elektrische bedrijfswagens.
> Voor de ontwikkeling van de elektrische modellen werd samengewerkt met gerenommeerde autofabrikanten. (Bron: MotorK)

“Als je met een vloot van 100 auto’s overschakelt naar elektrisch rijden, dan heb je als je die gelijktijdig wil laden een laadinstallatie van 1.500 ampère nodig”, aldus Alain van Münster, vice president sales EMEA bij Cenntro Automotive Europe. “Dat is zo’n heftige installatie dat in sommige omgevingen bij wijze van spreken het licht uit gaat. Sommige klanten vergeten om rekening te houden met de infrastructuur, waardoor we ook weleens hebben meegemaakt dat ze daardoor hun bedrijfsactiviteiten moeten verhuizen als ze overstappen op elektrisch rijden. Het is zaak om daar allemaal goed over na te denken.” Waarbij Van Münster overigens wel stelt dat Nederland koploper is op dit vlak. “In de omringende landen vinden initiatieven op het gebied van elektrisch rijden veelal plaats in de grote steden, in Nederland is dat een ander verhaal.”

Zeer breed gamma

De specialist op het gebied van elektrische bedrijfswagens levert naast voertuigen ook AC-laders en DC-snelladers, met vermogens tussen de 50 en 720 kW. Sinds begin dit jaar heeft het bedrijf een zeer breed gamma, van de elektrische cargobike Antric One tot de grote elektrische bestelwagen Logistar 260. De in eigen huis ontwikkelde Cenntro Metro is een last mile-voertuig in de L7-categorie, met het formaat van de bekende Picnic-voertuigen. Het karretje heeft een laadvolume van maximaal 5 m³ en is leverbaar in bij wijze van spreken 100 configuraties, voor onder meer stads- en reinigingsdiensten en voor inzet als koelvoertuig. “Er is sprake van puur maatwerk. We hebben voor enkele klanten ook versies ontwikkeld waar patent op zit, die alleen aan hen mogen worden geleverd”, aldus Van Münster.

Samenwerking met grote fabrikanten

Voor de nieuwe grotere bestelwagens is Cenntro Automotive een samenwerking aangegaan met enkele autofabrikanten. “Zodoende zijn deze voertuigen geen experimenten, ze beschikken over bewezen techniek”, stelt Van Münster. Zo is de Logistar 300 in wezen een geëlektrificeerde Daimler derivaat , ontwikkeld in samenwerking met Daimlers Chinese partner. En de LS100 komt Suzuki-fans wellicht bekend voor, als basis diende de Suzuki Ignis van weleer. De LS260 is ontwikkeld in samenwerking met de Chinese fabrikant Karry. “Dit model heeft een laadvermogen van 1.250 kilo, wat bijzonder veel is voor een elektrische bestelwagen uit de N1-categorie”, aldus Van Münster. Voor de distributie en de aftersales is het bedrijf samenwerkingen aangegaan met de Riva-groep en met FLINC in Wezepe. “We zijn in gesprek met twee partijen in het noordoosten en het zuiden voor verdere uitbreiding”, aldus Van Münster. “We kunnen onderdelen snel leveren vanuit ons eigen onderdelenmagazijn in Düsseldorf, dus de onderdelenvoorziening is op orde.