Brenger vult onbenutte ruimte in auto’s en bestellers
De Amsterdamse start-up laat spullen van mensen vervoeren in (bestel)auto’s door iemand die toch al een bepaalde route rijdt. De bezorger ontvangt daarvoor een vergoeding.
Inmiddels zijn er volgens Brenger al 150 opdrachten per week en wordt er naar eigen zeggen jaarlijks 270 duizend kilo aan CO2-uitstoot bespaard. Brenger is opgericht door Wisse Koedam en Derk van der Have en onlangs is er 350 duizend euro opgehaald bij private investeerders.
“We zien dat er veel auto’s en bestelbussen rondrijden met onbenutte ruimte. Door deze ruimte te gebruiken, kunnen wij het transport van vooral grote spullen, zoals meubels, duurzamer, efficiënter en goedkoper maken. Daarom hebben we Brenger opgericht. Ons platform scheelt de opdrachtgever tijd en geld, en de bezorger verdient geld op een rit die hij of zij toch al gaat maken. De bezorger, de opdrachtgever en het klimaat profiteren hier dus van”, aldus Derk van der Have.
Marktplaats-aankopen
De gemiddelde afstand is over een afstand van 108 kilometer (heen en terug 216 kilometer). Het zijn vooral producten die op Marktplaats zijn gekocht die geregeld via Brenger worden vervoerd. Maar ook een vergeten tas bij een tankstation, vindt via het platform weer de weg naar huis. De zogenoemde ‘brengers’ zijn vooral koeriers die op deze manier hun ritten beter benutten.
“Voor een particulier zijn we goedkoper dan het huren van een bus of het inschakelen van meubeltransportbedrijf”, stelt Van der Have. De opdrachtgever heeft via het platform direct contact met de bezorger (de brenger). Zij spreken samen een geschikt ophaal- en aflevermoment af. Het platform faciliteert en garandeert de betaling, verzekert de spullen tegen schade en diefstal en brengt beide partijen op een veilige manier bij elkaar. In ruil hiervoor betalen brengers en opdrachtgever een commissie over de beloning voor het brengen van de spullen.