Infrastructuur

Laatste update:

Laadpaalleverancier Mennekes zoekt ‘believers’ om te groeien

De Nederlandse delegatie op bezoek bij Mennekes (linksvoor staat Alfred Vrieling).

Laadpaal- en stekkerleverancier Mennekes investeert in een nieuwe fabriek om de productie van laadpalen op te kunnen schroeven. Dat vertelde marketingmanager Mennekes eMobility in een interview met vakblad Automotive tijdens een tweedaags bedrijfsbezoek.

Een tienjarig contract voor de levering van laadkabels aan Volkswagen: dat schept vertrouwen, zegt Alfred Vrieling, de Nederlandse marketingmanager bij het Duitse bedrijf Mennekes. Die toezegging was ook nodig omdat er vanwege de groei moet worden geïnvesteerd in een nieuwe fabriekshal in thuisbasis Kirchhundem, een klein plaatsje in de regio Sauerland. Het bedrijf investeert 40 miljoen euro (het bedrijf heeft een jaaromzet van 140 miljoen) in moeten ook leveringen staan. De fabriek levert nu 200 laadstations per maand leveren; dat moeten er in 2020 ruim 100 meer zijn, met 25 man personeel. In totaal heeft Mennekes wereldwijd 1.200 fte in dienst, waarvan 600 in Duitsland.

Mennekes – bekend van de Type2-stekker – maakt laadkabels en stekkers voor onder andere Tesla, Mercedes en dus Volkswagen. Het bedrijf is ook buiten Duitsland actief, en zoekt de groei mede in Nederland. “Daarvoor hebben we een Nederlandse manager aangesteld, Edwin de Veen; we willen niet vanuit Duitsland opleggen hoe er in Nederland gewerkt moet worden. Dat is als in Engeland links gestuurde auto’s afleveren en zeggen: wen er maar aan”, zegt Vrieling.

Believers

Een van de grootste uitdagingen op dit moment is het vinden van goed personeel: zowel in productie als softwareontwikkeling. “Je hebt believers nodig”, aldus Vrieling. “Jongeren die geloven dat we in de toekomst anders omgaan met mobiliteit. Die de auto bijvoorbeeld als een grote powerbank zien. Alleen met zulke mensen blijven we innovatief in elektrische mobiliteit.” Het bedrijf verwacht dat het alleen leveren van de laadinfrastructuur op termijn niet genoeg is. Het bedrijf is vanaf 2019 ook operator, want betekent dat ook de service rondom het laden – zoals het afrekenen van de elektriciteit en andere diensten – kunnen worden opgepakt. “Op die manier leveren we meer toegevoegde waarde aan onder andere autofabrikanten en energieleveranciers”, denkt Edwin de Veen, die namens Mennekes verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt. Het bedrijf Abel is de eerste klant in Nederland, zij zetten Mennekes in als operator. “We hebben een standaard ontwikkeld voor laadkaarten; een volgende stap is dat consumenten op een laadpaal zelf zijn energieleverancier kan kiezen. Of dat er een differentiatie plaatsvindt op basis van het elektriciteitsaanbod; als er groene stroom wordt geleverd zou er minder per kilowattuur betaald kunnen worden.”

Lees het gehele verslag van het werkbezoek op Automotive Management., of bekijk de vlog hieronder:

Laadpaalleverancier Mennekes zoekt ‘believers’ om te groeien | Fleet&Mobility

Laadpaalleverancier Mennekes zoekt ‘believers’ om te groeien

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De Nederlandse delegatie op bezoek bij Mennekes (linksvoor staat Alfred Vrieling).

Een tienjarig contract voor de levering van laadkabels aan Volkswagen: dat schept vertrouwen, zegt Alfred Vrieling, de Nederlandse marketingmanager bij het Duitse bedrijf Mennekes. Die toezegging was ook nodig omdat er vanwege de groei moet worden geïnvesteerd in een nieuwe fabriekshal in thuisbasis Kirchhundem, een klein plaatsje in de regio Sauerland. Het bedrijf investeert 40 miljoen euro (het bedrijf heeft een jaaromzet van 140 miljoen) in moeten ook leveringen staan. De fabriek levert nu 200 laadstations per maand leveren; dat moeten er in 2020 ruim 100 meer zijn, met 25 man personeel. In totaal heeft Mennekes wereldwijd 1.200 fte in dienst, waarvan 600 in Duitsland.

Mennekes – bekend van de Type2-stekker – maakt laadkabels en stekkers voor onder andere Tesla, Mercedes en dus Volkswagen. Het bedrijf is ook buiten Duitsland actief, en zoekt de groei mede in Nederland. “Daarvoor hebben we een Nederlandse manager aangesteld, Edwin de Veen; we willen niet vanuit Duitsland opleggen hoe er in Nederland gewerkt moet worden. Dat is als in Engeland links gestuurde auto’s afleveren en zeggen: wen er maar aan”, zegt Vrieling.

Believers

Een van de grootste uitdagingen op dit moment is het vinden van goed personeel: zowel in productie als softwareontwikkeling. “Je hebt believers nodig”, aldus Vrieling. “Jongeren die geloven dat we in de toekomst anders omgaan met mobiliteit. Die de auto bijvoorbeeld als een grote powerbank zien. Alleen met zulke mensen blijven we innovatief in elektrische mobiliteit.” Het bedrijf verwacht dat het alleen leveren van de laadinfrastructuur op termijn niet genoeg is. Het bedrijf is vanaf 2019 ook operator, want betekent dat ook de service rondom het laden – zoals het afrekenen van de elektriciteit en andere diensten – kunnen worden opgepakt. “Op die manier leveren we meer toegevoegde waarde aan onder andere autofabrikanten en energieleveranciers”, denkt Edwin de Veen, die namens Mennekes verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt. Het bedrijf Abel is de eerste klant in Nederland, zij zetten Mennekes in als operator. “We hebben een standaard ontwikkeld voor laadkaarten; een volgende stap is dat consumenten op een laadpaal zelf zijn energieleverancier kan kiezen. Of dat er een differentiatie plaatsvindt op basis van het elektriciteitsaanbod; als er groene stroom wordt geleverd zou er minder per kilowattuur betaald kunnen worden.”

Lees het gehele verslag van het werkbezoek op Automotive Management., of bekijk de vlog hieronder: