Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Googles Waymo test AV’s grotendeels virtueel

Zelfrijdende auto’s van Waymo, zusterbedrijf van Google, maken hun meeste kilometers virtueel, in een digitale testomgeving.

Dat meldt de Amerikaanse krant The Atlantic in een uitgebreide reportage.

Waymo test al jaren zelfrijdende auto’s. Eerst waren dat Priussen rond het Californische Mountain View, waar Googles hoofdkantoor staat. Inmiddels rijdt het bedrijf met Chrysler Pacifica’s in Silicon Valley en in de steden Phoenix en Austin. Tussen december 2015 en december 2016 legden Waymo-auto’s 1,023 miljoen kilometer af.

Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. De verslaggever van The Atlantic bezocht op uitnodiging van Waymo het hele onderzoeksprogramma voor zelfrijdende auto’s, en zag dat het leeuwendeel van het werk verricht wordt in een virtuele testomgeving. Die is opgesteld met de data die zelfrijdende auto’s hebben verzameld op hun ritjes in de echte wereld.

Ideaal

De simulatie is Carcraft gedoopt, naar het populaire computerspel World of Warcraft. Het algoritme dat de auto bestuurt in deze virtuele wereld verschilt niet van het algoritme in de echte auto’s. Het wordt alleen gevoed met data uit de computer in plaats van uit de sensoren op de auto. Op die manier kan Waymo het algoritme veel efficiënter blootstellen aan situaties waar het nog moeite mee heeft.

Op die manier laat Waymo de software honderdduizenden keren per dag zijn weg zoeken door lastige scenario’s. Het algoritme legt bijna 13 miljoen kilometer af – per dag, of ruim vier miljard kilometer in heel 2016. Elke keer dat het algoritme een situatie tegenkomt, leert het, doordat het kan teruggrijpen op eerdere soortgelijke ervaringen. Door lastige situaties steeds opnieuw te oefenen, komt de software dus steeds dichter tot een ideale oplossing.

Normaal

Afgezien van de virtuele testomgeving worden complexe en onverwachte situaties ook nagebootst op een eigen testterein. Dat ligt ergens in het achterland van Californië, op een verlaten luchtmachtbasis, en was voor het bezoek van de Atlantic-verslaggever onbekend. Op dit terrein worden de zelfrijdende auto’s blootgesteld aan roekeloze chauffeurs, overmoedige fietsers en voetgangers die niet opletten. Situaties waarin de auto niet optimaal reageert, worden in Carcraft eindeloos herhaald.

Door deze aanpak ontwikkelt het algoritme voor zelfrijdende auto’s van Waymo zich razendsnel. De verslaggever concludeert dat het bedrijf de technische aspecten van het autorijden perfect beheerst. De auto’s kunnen rijden naar de letter van de wet. De uitdaging is echter om “normaal” te rijden, dus zoals een menselijke bestuurder het zou doen, minus de fouten en de onopleetendheid die menselijke bestuurders kenmerkt. En daarvoor moeten nog heel wat miljarden kilometers worden weggewerkt.

Lees de reportage van The Atlantic hier.

Googles Waymo test AV’s grotendeels virtueel | Fleet&Mobility

Googles Waymo test AV’s grotendeels virtueel

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt de Amerikaanse krant The Atlantic in een uitgebreide reportage.

Waymo test al jaren zelfrijdende auto’s. Eerst waren dat Priussen rond het Californische Mountain View, waar Googles hoofdkantoor staat. Inmiddels rijdt het bedrijf met Chrysler Pacifica’s in Silicon Valley en in de steden Phoenix en Austin. Tussen december 2015 en december 2016 legden Waymo-auto’s 1,023 miljoen kilometer af.

Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. De verslaggever van The Atlantic bezocht op uitnodiging van Waymo het hele onderzoeksprogramma voor zelfrijdende auto’s, en zag dat het leeuwendeel van het werk verricht wordt in een virtuele testomgeving. Die is opgesteld met de data die zelfrijdende auto’s hebben verzameld op hun ritjes in de echte wereld.

Ideaal

De simulatie is Carcraft gedoopt, naar het populaire computerspel World of Warcraft. Het algoritme dat de auto bestuurt in deze virtuele wereld verschilt niet van het algoritme in de echte auto’s. Het wordt alleen gevoed met data uit de computer in plaats van uit de sensoren op de auto. Op die manier kan Waymo het algoritme veel efficiënter blootstellen aan situaties waar het nog moeite mee heeft.

Op die manier laat Waymo de software honderdduizenden keren per dag zijn weg zoeken door lastige scenario’s. Het algoritme legt bijna 13 miljoen kilometer af – per dag, of ruim vier miljard kilometer in heel 2016. Elke keer dat het algoritme een situatie tegenkomt, leert het, doordat het kan teruggrijpen op eerdere soortgelijke ervaringen. Door lastige situaties steeds opnieuw te oefenen, komt de software dus steeds dichter tot een ideale oplossing.

Normaal

Afgezien van de virtuele testomgeving worden complexe en onverwachte situaties ook nagebootst op een eigen testterein. Dat ligt ergens in het achterland van Californië, op een verlaten luchtmachtbasis, en was voor het bezoek van de Atlantic-verslaggever onbekend. Op dit terrein worden de zelfrijdende auto’s blootgesteld aan roekeloze chauffeurs, overmoedige fietsers en voetgangers die niet opletten. Situaties waarin de auto niet optimaal reageert, worden in Carcraft eindeloos herhaald.

Door deze aanpak ontwikkelt het algoritme voor zelfrijdende auto’s van Waymo zich razendsnel. De verslaggever concludeert dat het bedrijf de technische aspecten van het autorijden perfect beheerst. De auto’s kunnen rijden naar de letter van de wet. De uitdaging is echter om “normaal” te rijden, dus zoals een menselijke bestuurder het zou doen, minus de fouten en de onopleetendheid die menselijke bestuurders kenmerkt. En daarvoor moeten nog heel wat miljarden kilometers worden weggewerkt.

Lees de reportage van The Atlantic hier.