De visie van Hans Kwaad, chief business officer Autobinck Group

Thema mobiliteitsconcepten | Mobiliteit als water uit de kraan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Autobinck Group is vooral bekend van ­Business Lease, de leasemaatschappij die zowel in Nederland als in Centraal-Europa een aardig deuntje meeblaast. En misschien ook van de vier Nederlandse dealerbedrijven. Sinds enige jaren is het bedrijf bezig diverse innovatieve diensten en producten aan elkaar te knopen, om in de toekomst mobility as a service te kunnen leveren. Zo richt Autobinck zich met Fleet Support op fleetmanagement en heeft het met YOR24 een mobiliteitsplatform voor medewerkers – dat data van verschillende mobiliteitsdiensten verzamelt voor onder meer declaratie van kosten door gebruikers. Autobinck levert een eigen mobiliteitskaart onder het label Radiuz, waarmee alle vervoersvormen kunnen worden afgerekend (brandstof, OV, EV, parkeren, taxi, deelauto’s); Snappcar is er om een deelautoconcept aan te kunnen bieden, hoewel dit platform nu nog voornamelijk particulieren faciliteert hun auto te verhuren. Met Moove Connected Mobility richt Autobinck zich op automotive telematica: in samenwerking met het bedrijf Geotab verbindt Moove voertuigen met internet om data van stake­holders (berijder, fleetmanager, onderhoudsbedrijf enzovoort) uit te wisselen.

Voedingsbodem

Al deze diensten zitten in de divisie Smart Mo­bility. “We komen oorspronkelijk uit de verkoop van auto’s en onderdelen, die nog altijd een groot deel van onze omzet en winst uitmaakt. Maar om toekomstbestendig te zijn moeten we ons ontwikkelen in de richting van mobiliteit”, zegt Hans Kwaad, innovatiedirecteur van Autobinck Group. Een taak van de divisie is investeren in start-ups op het gebied van mobiliteit. “Corporates zijn in principe slecht geschikt als voedingsbodem voor innovatieve concepten. Start-ups hebben flexibiliteit en een langere adem nodig.”
Smart Mobility richt zich onder meer op partijen die een (deel)autovloot exploiteren: leasemaatschappijen, corporates met een eigen vloot en partijen als Car2go en Greenwheels. “We zagen de trend van mobility as a service vijf jaar geleden opkomen. Onze strategie gaat uit van een groeiende vraag naar flexibele mobiliteit die ten koste zal gaan van de leaseauto – afhankelijk van leeftijd, gezinssamenstelling en woongebied. Niet voor niets zijn de meeste deelauto- en mobiliteitsconcepten getest in de steden. Parkeren is daar ondoenlijk of te duur en de binnenstad wordt steeds onbereikbaarder voor auto’s.”

Bezettingsgraad

Een gunstige tijd om te investeren in nieuwe diensten, stelt Kwaad. Er zijn nog andere stimulansen: “Bedrijven willen vergroenen, de overheid dwingt de auto-industrie tot verduurzaming. Daarnaast zorgt de technologie ervoor dat het aan elkaar knopen van verschillende vormen van mobiliteit daadwerkelijk mogelijk wordt. Reserveren, administreren, betalen: alles kan via een app”, aldus Kwaad. De verschuiving naar mobiliteit ziet hij weerspiegeld in de wagenparkbeheerder die mobiliteitsmanager wordt voor alle medewerkers. “Ik verwacht dat de strikte scheiding tussen lease­rijders en andere werknemers binnen bedrijven verdwijnt. De mobiliteitsconsumptie van de andere 80 procent vraagt meer aandacht, terwijl de standaard leaseauto van de zaak niet meer voor iedereen aantrekkelijk is. Vooral onder millennials neemt de interesse in een leaseauto af.” De primaire doelgroep voor mobiliteitsbudget en -pas is volgens de innovatiedirecteur de huidige leaserijder. Die maakt de meeste kilometers voor het bedrijf. “Als dat aantal omlaag kan, of anders kan worden ingevuld dan met de standaard leaseauto, maak je als bedrijf ineens grote stappen. De bezettingsgraad van die auto’s is nog geen 10 procent, dus met een goede mobiliteitsstrategie kun je kosten besparen. Er wordt veel meer voor mobiliteit betaald dan dat het wordt gebruikt.”

Er wordt veel meer voor mobiliteit betaald dan dat het wordt gebruikt.

Water

De Autobinck Group voorziet dat mobiliteit over 15 jaar veel meer een commodity is dan nu. “Mobiliteit wordt als water uit de kraan: altijd beschikbaar op elk gewenst moment, zonder dat van tevoren is afgesproken hoeveel je mag gebruiken”, schetst Kwaad. “Met Radiuz is het onze ambitie om dat in te vullen. We zullen meer inzetten op business-to-employee; als medewerkers een mobiliteitsbudget krijgen, moeten ze ook kunnen kiezen voor een private leaseauto. Daarop is Snappcar een aanvulling, omdat je daarmee die leaseauto kunt verhuren als je er zelf niet in rijdt. Voor de werkgever maakt dit niet uit: het budget wordt niet hoger of lager, en de medewerker is zelf verantwoordelijk voor de afgesproken kilometers in het leasecontract.”
Op dit moment werkt de pas volgens een pay-per-use-model en wordt hij vooral ingezet bij werkgevers. “Je kunt nu als mobiliteitsmanager per kaart aanvinken welke vervoersmiddelen de gebruiker tot zijn beschikking heeft. Heeft hij nog een leaseauto? Mag hij gebruik maken van de poolauto’s, of heeft hij alleen toegang tot het OV? De huidige technologie maakt het mogelijk om het onderscheid tussen zakelijk en privégebruik goed te administreren.” Op langere termijn verwacht Kwaad dat ook consumenten zelf van de pas gebruik kunnen maken – zonder tussenkomst van de werkgever.

Onafhankelijk

Voor vrijwel alle ontwikkelingen die Kwaad opsomt, heeft het bedrijf een dienst of product op de markt. Bij sommige van die diensten positioneert het bedrijf zich als ‘onafhankelijk’, maar in hoeverre is dat mogelijk als je zelf een groot deel van de oplossingen biedt? “We hebben dat contractueel vastgelegd, maar belangrijker is dat je die onafhankelijkheid laat zien. Aan ons YOR24-platform kunnen naast onze eigen mobiliteitskaart Radiuz desgewenst ook die van concurrenten als Xximo worden gekoppeld. Ik denk overigens dat de meeste bedrijven het gewoon heel prettig vinden dat één partner zoveel ­diensten en kennis in huis heeft.”

Verkoop New Motion

Opvallend in de mobiliteitsstrategie van Autobinck is dat laadpaalleverancier New Motion aan Shell werd verkocht. “Shell wilde alleen instappen als het enig aandeelhouder zou worden”, vertelt Hans Kwaad van Autobinck. “Tegenover zo’n eis staat natuurlijk een goede deal. Daarnaast weet je: het alternatief is dat je met Shell gaat concurreren, en die strijd verlies je. Dus was dit de beste oplossing.”  Overigens verwacht Kwaad dat de markt voor laad­palen langs de weg ook snel verzadigd is. “Dankzij de toenemende actieradius is het in veel gevallen voldoende als je een laadpaal thuis en op je werk hebt.”

Autobinck Group

Het bedrijf Autobinck werd ruim honderd jaar geleden opgericht als dealer van Mercedes. In Nederland heeft het nog vier vestigingen als autoretailer; in Centraal-Europa heeft het acht multimerk-dealervestigingen en diverse importschappen. Auto-onderdelenleverancier en grossier Partspoint vormt de partsdivisie. Leasedochter Business Lease voert momenteel fusiegesprekken met Terberg, mede om zich sterker te kunnen positioneren als onafhankelijke speler op het gebied van (zakelijke) mobiliteit. Hiervoor is de divisie Smart Mobility opgericht, die onder andere bestaat uit fleetmanagement-dienstverlener Fleetsupport, YOR24 (platform voor de verwerking van mobiliteitsdata), Radiuz (leverancier van mobiliteitskaarten voor OV, brandstof, EV, parkeren en taxigebruik), Zelfstroom (lease van zonnepanelen aan particulieren), Snappcar (autodeelplatform voor en door particulieren), Moove (automotive telematica) en Bynco (platform voor online occasionverkoop).

Thema mobiliteitsconcepten | Mobiliteit als water uit de kraan | Fleet&Mobility
De visie van Hans Kwaad, chief business officer Autobinck Group

Thema mobiliteitsconcepten | Mobiliteit als water uit de kraan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Autobinck Group is vooral bekend van ­Business Lease, de leasemaatschappij die zowel in Nederland als in Centraal-Europa een aardig deuntje meeblaast. En misschien ook van de vier Nederlandse dealerbedrijven. Sinds enige jaren is het bedrijf bezig diverse innovatieve diensten en producten aan elkaar te knopen, om in de toekomst mobility as a service te kunnen leveren. Zo richt Autobinck zich met Fleet Support op fleetmanagement en heeft het met YOR24 een mobiliteitsplatform voor medewerkers – dat data van verschillende mobiliteitsdiensten verzamelt voor onder meer declaratie van kosten door gebruikers. Autobinck levert een eigen mobiliteitskaart onder het label Radiuz, waarmee alle vervoersvormen kunnen worden afgerekend (brandstof, OV, EV, parkeren, taxi, deelauto’s); Snappcar is er om een deelautoconcept aan te kunnen bieden, hoewel dit platform nu nog voornamelijk particulieren faciliteert hun auto te verhuren. Met Moove Connected Mobility richt Autobinck zich op automotive telematica: in samenwerking met het bedrijf Geotab verbindt Moove voertuigen met internet om data van stake­holders (berijder, fleetmanager, onderhoudsbedrijf enzovoort) uit te wisselen.

Voedingsbodem

Al deze diensten zitten in de divisie Smart Mo­bility. “We komen oorspronkelijk uit de verkoop van auto’s en onderdelen, die nog altijd een groot deel van onze omzet en winst uitmaakt. Maar om toekomstbestendig te zijn moeten we ons ontwikkelen in de richting van mobiliteit”, zegt Hans Kwaad, innovatiedirecteur van Autobinck Group. Een taak van de divisie is investeren in start-ups op het gebied van mobiliteit. “Corporates zijn in principe slecht geschikt als voedingsbodem voor innovatieve concepten. Start-ups hebben flexibiliteit en een langere adem nodig.”
Smart Mobility richt zich onder meer op partijen die een (deel)autovloot exploiteren: leasemaatschappijen, corporates met een eigen vloot en partijen als Car2go en Greenwheels. “We zagen de trend van mobility as a service vijf jaar geleden opkomen. Onze strategie gaat uit van een groeiende vraag naar flexibele mobiliteit die ten koste zal gaan van de leaseauto – afhankelijk van leeftijd, gezinssamenstelling en woongebied. Niet voor niets zijn de meeste deelauto- en mobiliteitsconcepten getest in de steden. Parkeren is daar ondoenlijk of te duur en de binnenstad wordt steeds onbereikbaarder voor auto’s.”

Bezettingsgraad

Een gunstige tijd om te investeren in nieuwe diensten, stelt Kwaad. Er zijn nog andere stimulansen: “Bedrijven willen vergroenen, de overheid dwingt de auto-industrie tot verduurzaming. Daarnaast zorgt de technologie ervoor dat het aan elkaar knopen van verschillende vormen van mobiliteit daadwerkelijk mogelijk wordt. Reserveren, administreren, betalen: alles kan via een app”, aldus Kwaad. De verschuiving naar mobiliteit ziet hij weerspiegeld in de wagenparkbeheerder die mobiliteitsmanager wordt voor alle medewerkers. “Ik verwacht dat de strikte scheiding tussen lease­rijders en andere werknemers binnen bedrijven verdwijnt. De mobiliteitsconsumptie van de andere 80 procent vraagt meer aandacht, terwijl de standaard leaseauto van de zaak niet meer voor iedereen aantrekkelijk is. Vooral onder millennials neemt de interesse in een leaseauto af.” De primaire doelgroep voor mobiliteitsbudget en -pas is volgens de innovatiedirecteur de huidige leaserijder. Die maakt de meeste kilometers voor het bedrijf. “Als dat aantal omlaag kan, of anders kan worden ingevuld dan met de standaard leaseauto, maak je als bedrijf ineens grote stappen. De bezettingsgraad van die auto’s is nog geen 10 procent, dus met een goede mobiliteitsstrategie kun je kosten besparen. Er wordt veel meer voor mobiliteit betaald dan dat het wordt gebruikt.”

Er wordt veel meer voor mobiliteit betaald dan dat het wordt gebruikt.

Water

De Autobinck Group voorziet dat mobiliteit over 15 jaar veel meer een commodity is dan nu. “Mobiliteit wordt als water uit de kraan: altijd beschikbaar op elk gewenst moment, zonder dat van tevoren is afgesproken hoeveel je mag gebruiken”, schetst Kwaad. “Met Radiuz is het onze ambitie om dat in te vullen. We zullen meer inzetten op business-to-employee; als medewerkers een mobiliteitsbudget krijgen, moeten ze ook kunnen kiezen voor een private leaseauto. Daarop is Snappcar een aanvulling, omdat je daarmee die leaseauto kunt verhuren als je er zelf niet in rijdt. Voor de werkgever maakt dit niet uit: het budget wordt niet hoger of lager, en de medewerker is zelf verantwoordelijk voor de afgesproken kilometers in het leasecontract.”
Op dit moment werkt de pas volgens een pay-per-use-model en wordt hij vooral ingezet bij werkgevers. “Je kunt nu als mobiliteitsmanager per kaart aanvinken welke vervoersmiddelen de gebruiker tot zijn beschikking heeft. Heeft hij nog een leaseauto? Mag hij gebruik maken van de poolauto’s, of heeft hij alleen toegang tot het OV? De huidige technologie maakt het mogelijk om het onderscheid tussen zakelijk en privégebruik goed te administreren.” Op langere termijn verwacht Kwaad dat ook consumenten zelf van de pas gebruik kunnen maken – zonder tussenkomst van de werkgever.

Onafhankelijk

Voor vrijwel alle ontwikkelingen die Kwaad opsomt, heeft het bedrijf een dienst of product op de markt. Bij sommige van die diensten positioneert het bedrijf zich als ‘onafhankelijk’, maar in hoeverre is dat mogelijk als je zelf een groot deel van de oplossingen biedt? “We hebben dat contractueel vastgelegd, maar belangrijker is dat je die onafhankelijkheid laat zien. Aan ons YOR24-platform kunnen naast onze eigen mobiliteitskaart Radiuz desgewenst ook die van concurrenten als Xximo worden gekoppeld. Ik denk overigens dat de meeste bedrijven het gewoon heel prettig vinden dat één partner zoveel ­diensten en kennis in huis heeft.”

Verkoop New Motion

Opvallend in de mobiliteitsstrategie van Autobinck is dat laadpaalleverancier New Motion aan Shell werd verkocht. “Shell wilde alleen instappen als het enig aandeelhouder zou worden”, vertelt Hans Kwaad van Autobinck. “Tegenover zo’n eis staat natuurlijk een goede deal. Daarnaast weet je: het alternatief is dat je met Shell gaat concurreren, en die strijd verlies je. Dus was dit de beste oplossing.”  Overigens verwacht Kwaad dat de markt voor laad­palen langs de weg ook snel verzadigd is. “Dankzij de toenemende actieradius is het in veel gevallen voldoende als je een laadpaal thuis en op je werk hebt.”

Autobinck Group

Het bedrijf Autobinck werd ruim honderd jaar geleden opgericht als dealer van Mercedes. In Nederland heeft het nog vier vestigingen als autoretailer; in Centraal-Europa heeft het acht multimerk-dealervestigingen en diverse importschappen. Auto-onderdelenleverancier en grossier Partspoint vormt de partsdivisie. Leasedochter Business Lease voert momenteel fusiegesprekken met Terberg, mede om zich sterker te kunnen positioneren als onafhankelijke speler op het gebied van (zakelijke) mobiliteit. Hiervoor is de divisie Smart Mobility opgericht, die onder andere bestaat uit fleetmanagement-dienstverlener Fleetsupport, YOR24 (platform voor de verwerking van mobiliteitsdata), Radiuz (leverancier van mobiliteitskaarten voor OV, brandstof, EV, parkeren en taxigebruik), Zelfstroom (lease van zonnepanelen aan particulieren), Snappcar (autodeelplatform voor en door particulieren), Moove (automotive telematica) en Bynco (platform voor online occasionverkoop).