Investeringsplan overheid impuls voor ambities bandenfabrikant

Drie Michelinsterren voor waterstof

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Michelin is ervan overtuigd dat waterstoftechnologie een van de bouwstenen van schone mobiliteit is.(Beeld: Shutterstock)

Michelin is al vijftien jaar voorloper op het gebied van waterstof. Het startte vorig jaar de joint-venture Symbio samen met onderdelenleverancier Faurecia. Symbio richt zich volledig op het ontwikkelen van waterstof-brandstofcellen voor onder meer bestelauto’s en trucks. Eerder dit jaar presenteerde dealerholding Century een Volkswagen Transporter op waterstof. De bandenfabrikant verwacht dat er in 2030 twee miljoen personen- en bestelauto’s en 350 duizend vrachtwagens waterstofaangedreven zullen zijn. Op die markt wil Michelin met Symbio marktleider worden. De doelstelling is een marktaandeel van 25 procent en een omzet van meer dan 1,5 miljard euro.

Minder banden

De bandenfabrikant wil de groei van het gebruik van waterstof daarnaast op regionaal niveau stimuleren door tegelijkertijd voertuigen én infrastructuur te gaan ontwikkelen.

Michelin-CEO Florent Menegaux: “Wij zijn ervan overtuigd dat waterstoftechnologie een van de bouwstenen van schone mobiliteit zal zijn, als aanvulling op de elektrische accu’s. Maar waterstof reikt verder dan mobiliteit: het is een heel interessante oplossing om CO2-uitstoot en luchtvervuiling te bestrijden. Dankzij de flexibiliteit van waterstof in productie en gebruik, zal het onmisbaar worden voor de energietransitie. Waterstof kan met name worden ingezet voor het CO2-vrij maken van de staalproductie, de chemische sector, stadsverwarming en uiteraard het transport.

waterstof vrachtwagen mobility media 2020 foto shutterstockOm al deze redenen beschouwen wij waterstof als een motor voor groei. Binnen nu en tien jaar zal een aanzienlijk deel van de activiteiten van onze groep niet-bandengerelateerd zijn.” Michelin is dan ook blij met de aankondiging van de Franse overheid om fors te gaan investeren in waterstof. Tussen nu en 2030 trekt de regering zeven miljard euro uit voor de ontwikkeling van de waterstofindustrie. Dat moet vanaf 2030 zo’n zes miljoen ton CO2-uitstoot gaan schelen. Ook de Europese Unie reserveert een paar miljoen euro om waterstofenergie te stimuleren.

Zero Emission Valley

De overheidsplannen sluiten naadloos aan op de ambities van Symbio, dat het toekomstige Europese productiebedrijf in de omgeving van Lyon heeft gepland. Daarnaast is Michelin een van de initiatiefnemers van de Zero Emission Valley in de regio Auvergne- Rhône-Alpes. Dat is het eerste Europese initiatief om waterstofmobiliteit op een regionale schaal in te voeren. In 2023 worden daar twintig waterstofstations in gebruik genomen. Ook staan er 1.200 waterstofvoertuigen voor zakelijk gebruik gepland. Michelin werkt hiervoor samen in het bedrijf Hympulsion, samen met energieleverancier Engie, de regio Auvergne-Rhône-Alpes, de Franse investeringsbank en de internationale bank Crédit Agricole.

Waterstof is schoon, maar heeft ook grote praktische voordelen. Een daarvan is de mogelijkheid om een eventueel overschot op te slaan, iets wat op dit moment nog heel moeilijk is met wind- en zonne-energie. Ook de automobilist merkt de praktische voordelen: het opladen van een waterstoftank neemt 3 tot 5 minuten in beslag en de actieradius van een waterstofauto is twee tot drie keer zo groot als die van een vergelijkbare elektrische auto die op een batterij rijdt. Michelin is ervan overtuigd dat de elektrische batterij alleen niet genoeg is om de transformatie naar ‘schoon rijden’ te kunnen maken. Menegeaux: “Zowel waterstof als elektrisch rijden zijn nodig om dat te bereiken. Bovendien maakt hun combinatie ook een veel breder scala aan toepassingen mogelijk. Waterstof speelt daarom een grote rol in drie uitdagingen waarmee we te maken hebben: vermindering van vervuiling, minder uitstoot van broeikasgassen en de energietransitie.”

Drie Michelinsterren voor waterstof | Fleet&Mobility
Investeringsplan overheid impuls voor ambities bandenfabrikant

Drie Michelinsterren voor waterstof

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Michelin is ervan overtuigd dat waterstoftechnologie een van de bouwstenen van schone mobiliteit is.(Beeld: Shutterstock)

Michelin is al vijftien jaar voorloper op het gebied van waterstof. Het startte vorig jaar de joint-venture Symbio samen met onderdelenleverancier Faurecia. Symbio richt zich volledig op het ontwikkelen van waterstof-brandstofcellen voor onder meer bestelauto’s en trucks. Eerder dit jaar presenteerde dealerholding Century een Volkswagen Transporter op waterstof. De bandenfabrikant verwacht dat er in 2030 twee miljoen personen- en bestelauto’s en 350 duizend vrachtwagens waterstofaangedreven zullen zijn. Op die markt wil Michelin met Symbio marktleider worden. De doelstelling is een marktaandeel van 25 procent en een omzet van meer dan 1,5 miljard euro.

Minder banden

De bandenfabrikant wil de groei van het gebruik van waterstof daarnaast op regionaal niveau stimuleren door tegelijkertijd voertuigen én infrastructuur te gaan ontwikkelen.

Michelin-CEO Florent Menegaux: “Wij zijn ervan overtuigd dat waterstoftechnologie een van de bouwstenen van schone mobiliteit zal zijn, als aanvulling op de elektrische accu’s. Maar waterstof reikt verder dan mobiliteit: het is een heel interessante oplossing om CO2-uitstoot en luchtvervuiling te bestrijden. Dankzij de flexibiliteit van waterstof in productie en gebruik, zal het onmisbaar worden voor de energietransitie. Waterstof kan met name worden ingezet voor het CO2-vrij maken van de staalproductie, de chemische sector, stadsverwarming en uiteraard het transport.

waterstof vrachtwagen mobility media 2020 foto shutterstockOm al deze redenen beschouwen wij waterstof als een motor voor groei. Binnen nu en tien jaar zal een aanzienlijk deel van de activiteiten van onze groep niet-bandengerelateerd zijn.” Michelin is dan ook blij met de aankondiging van de Franse overheid om fors te gaan investeren in waterstof. Tussen nu en 2030 trekt de regering zeven miljard euro uit voor de ontwikkeling van de waterstofindustrie. Dat moet vanaf 2030 zo’n zes miljoen ton CO2-uitstoot gaan schelen. Ook de Europese Unie reserveert een paar miljoen euro om waterstofenergie te stimuleren.

Zero Emission Valley

De overheidsplannen sluiten naadloos aan op de ambities van Symbio, dat het toekomstige Europese productiebedrijf in de omgeving van Lyon heeft gepland. Daarnaast is Michelin een van de initiatiefnemers van de Zero Emission Valley in de regio Auvergne- Rhône-Alpes. Dat is het eerste Europese initiatief om waterstofmobiliteit op een regionale schaal in te voeren. In 2023 worden daar twintig waterstofstations in gebruik genomen. Ook staan er 1.200 waterstofvoertuigen voor zakelijk gebruik gepland. Michelin werkt hiervoor samen in het bedrijf Hympulsion, samen met energieleverancier Engie, de regio Auvergne-Rhône-Alpes, de Franse investeringsbank en de internationale bank Crédit Agricole.

Waterstof is schoon, maar heeft ook grote praktische voordelen. Een daarvan is de mogelijkheid om een eventueel overschot op te slaan, iets wat op dit moment nog heel moeilijk is met wind- en zonne-energie. Ook de automobilist merkt de praktische voordelen: het opladen van een waterstoftank neemt 3 tot 5 minuten in beslag en de actieradius van een waterstofauto is twee tot drie keer zo groot als die van een vergelijkbare elektrische auto die op een batterij rijdt. Michelin is ervan overtuigd dat de elektrische batterij alleen niet genoeg is om de transformatie naar ‘schoon rijden’ te kunnen maken. Menegeaux: “Zowel waterstof als elektrisch rijden zijn nodig om dat te bereiken. Bovendien maakt hun combinatie ook een veel breder scala aan toepassingen mogelijk. Waterstof speelt daarom een grote rol in drie uitdagingen waarmee we te maken hebben: vermindering van vervuiling, minder uitstoot van broeikasgassen en de energietransitie.”