Personeel en mobiliteit

Laatste update:

‘Helft bedrijven weet niet hoeveel tijd werknemers op de weg zitten’

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven weet niet hoe lang werknemers op de weg zitten, concludeert Tomtom Telematics uit een enquête onder 400 senior managers van Nederlandse bedrijven met meer dan vijf werknemers.

Volgens Tomtom moeten bedrijven een verkeersbeleid hanteren om te voorkomen dat bestuurders niet te lang op de weg zijn zonder pauze. Ook roekeloos of onzuinig rijden kunnen zo worden teruggedrongen. Van de respondenten zegt 37 procent dat hun bedrijf echter geen beleid heeft voor verkeersveiligheid. Tien procent van de managers zegt bovendien niet te weten of er dergelijk beleid is geformuleerd. Tegelijkertijd zegt 57 procent van de ondervraagden dat collega’s bij een zakelijke rit betrokken zijn geweest bij een verkeersongeluk. Eerder deze maand meldde Fleetmatics al dat met name chauffeurs van bestelauto’s veelal roekeloos rijden.

Werkgezondheid

René de Jong, verkoopdirecteur Benelux bij Tomtom Telematics: “Autorijden is een van de meest risicovolle activiteiten die medewerkers ondernemen tijdens hun werk. Maar verkeersveiligheid wordt nog te weinig geschaard onder werkgezondheid en -veiligheid.” Volgens de verkoopdirecteur kan “een proactieve aanpak omtrent verkeersveiligheid” ook zorgen voor “additionele bedrijfsvoordelen”, bijvoorbeeld door besparingen op brandstof- en verzekeringskosten. Van de managers zegt 48 procent dat hun bedrijf bestuurders technische hulpmiddelen aanreikt ter ondersteuning van veiliger rijgedrag.

Telematica-oplossingen voor monitoring van rijgedrag en rijtijden kunnen ook goed worden ingebouwd in privé-auto’s die zakelijk worden gebruikt, uiteraard in overleg met de werknemer, aldus Tomtom.