Gamechanger | Arval neemt ROB-stress weg bij werknemers zonder leaseauto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ze zijn gamechangers in de mobiliteitsmarkt: bedrijven die de status quo uitdagen en fleetowners doorgaans flexibiliteit en kostenbesparing beloven. Maar tussen theorie en praktijk gaapt niet zelden een kloof. In de rubriek Mobility Matters elke editie een portret van zo’n gamechanger en de mening van ons vaste panel, bestaande uit lease- en fleetexperts Rob Baas en Katja van Wieren (zie kader). Dit keer wordt het platform Arval for me onder de loep genomen. 

Arval for me richt zich op automobilisten/werknemers met een privéauto. Leasemaatschappij Arval heeft het platform inmiddels in Italië uitgerold en de planning is dit ook in andere landen te doen. Tijdens de lancering in Parijs afgelopen februari werd uitgelegd dat 90 procent van de werknemers geen auto van de zaak heeft, maar wel een mobiliteitsbehoefte. Onder andere Arval for me, maar ook andere b2e-initiatieven, moet dat gat vullen. Volgens de leasemaatschappij is een bezoek aan de autogarage een pijnpunt bij consumenten. Er is altijd de angst om te veel te betalen, consumenten weten van tevoren niet wat een bezoek gaat kosten en of de reparatie überhaupt wel goed wordt uitgevoerd. Met de Arval for me-app kunnen consumenten een afspraak maken met een garage uit een door Arval geselecteerd netwerk. Daar geeft een consument aan wat er aan de auto moet gebeuren, inclusief aanvullende gegevens over de auto. De garage geeft dan een prijsindicatie, zodat de prijs vooraf duidelijk is. Het is een pay per use-optie: er zijn geen abonnements- of registratiekosten aan verbonden. De ambitie is in 2020 1 miljoen gebruikers te hebben. 

Wat vind je van het platform Arval for Me?

Baas: “Ik ben zeker voor een vernieuwende benadering van een brede(re) doelgroep in het bestaande netwerk van klanten. Omdat Arval in Italië is gestart, kan ik het concept niet helemaal beoordelen, maar de intentie is goed. Wel een kanttekening: de groep werknemers zonder leaseauto is erg groot en verdeeld. De meeste bedrijven hebben niet veel grip op wat hun werknemers doen. Bovendien: bij ieder voordeel krijg je de Belastingdienst achter je aan. Het model werkt zonder verplichtingen, eenmalige kosten of abonnementskosten. Ik ben dan wel benieuwd waar de ‘pay per use’ op uitkomt.”
Van Wieren: “Ik vind het goed en slim van leasemaatschappijen om de doelgroep uit te breiden met bezitters van privéauto’s. Wat me aanspreekt is de duidelijkheid vooraf en geen onaangename verrassingen meer. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is hoe de consument ervan overtuigd wordt dat hij bij de leasemaatschappij de juiste of misschien zelfs een lagere prijs betaalt dan bij andere garages? Zoals ik het nu lees wordt er een aanbieding gedaan via een app zonder de auto überhaupt gezien te hebben. Dan lijkt het mij lastig een goede inschatting van de kosten te maken.” 

Herken je dat de garage voor veel mensen een stressfactor is?

Baas:: “Nee niet echt, zeker als je eenmaal een garage hebt die je kent en jou ook waardeert als klant. Ik denk dat consumenten stress krijgen als ze uitrekenen wat hun totale autokosten zijn.”
Van Wieren: “We zijn in Nederland behoorlijk kostenbewust.  Ik herken zeker de geluiden van mijn omgeving dat een garagebezoek vaak gepaard gaat met stress of frustratie over de kosten. Meestal valt de rekening toch tegen.”

Denk je dat dit platform ook in Nederland gewenst is door autobezitters?

Baas: “Ja. Er zijn overigens vergelijkbare ontwikkelingen gaande bij andere grotere leasemaatschappijen. Onder andere Multilease en Alphabet hebben ook de focus op de werknemer zonder leaseauto. Ik zie ruimte voor nog een nieuw concept, maar ziet de consument door de bomen het bos nog wel? En is het voor iedereen beschikbaar?”
Van Wieren: “Wat waardevol is, is dat consumenten bij het onderhoud van hun eigen auto ontzorgd worden. Ik kan me voorstellen dat zzp’ers en mkb’ers hierdoor worden aangetrokken. Ik ben dus wel geïnteresseerd wat de app verder te bieden heeft: een haal- en brengservice?”

Zou je zo’n concept autobezitters aanraden?

Baas: “Veel autobezitters kiezen voor hun bekende kanalen en proberen te besparen door minder dan het voorgeschreven onderhoud te doen. Of shoppen apart voor de aankoop en montage van bijvoorbeeld banden. De transparantie van leasemaatschappijen is in zo’n concept een groot voordeel voor een consument. ‘Pay per use’ klinkt heel goed, 1 miljoen gebruikers binnen drie jaar als klant klinkt erg ambitieus.”

Van Wieren: “Als het concept inderdaad aanslaat, geloof ik dat er veel synergie te halen valt tussen leasemaatschappijen en bedrijven. Bedrijven kunnen dit concept aanbieden als een extra service aan medewerkers met een privéauto. Dat heeft mogelijk een positief effect op de medewerkerstevredenheid. En dat kan dan weer bijdragen aan het succes van het platform.”

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd. 

Gamechanger | Arval neemt ROB-stress weg bij werknemers zonder leaseauto | Fleet&Mobility

Gamechanger | Arval neemt ROB-stress weg bij werknemers zonder leaseauto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Arval for me richt zich op automobilisten/werknemers met een privéauto. Leasemaatschappij Arval heeft het platform inmiddels in Italië uitgerold en de planning is dit ook in andere landen te doen. Tijdens de lancering in Parijs afgelopen februari werd uitgelegd dat 90 procent van de werknemers geen auto van de zaak heeft, maar wel een mobiliteitsbehoefte. Onder andere Arval for me, maar ook andere b2e-initiatieven, moet dat gat vullen. Volgens de leasemaatschappij is een bezoek aan de autogarage een pijnpunt bij consumenten. Er is altijd de angst om te veel te betalen, consumenten weten van tevoren niet wat een bezoek gaat kosten en of de reparatie überhaupt wel goed wordt uitgevoerd. Met de Arval for me-app kunnen consumenten een afspraak maken met een garage uit een door Arval geselecteerd netwerk. Daar geeft een consument aan wat er aan de auto moet gebeuren, inclusief aanvullende gegevens over de auto. De garage geeft dan een prijsindicatie, zodat de prijs vooraf duidelijk is. Het is een pay per use-optie: er zijn geen abonnements- of registratiekosten aan verbonden. De ambitie is in 2020 1 miljoen gebruikers te hebben. 

Wat vind je van het platform Arval for Me?

Baas: “Ik ben zeker voor een vernieuwende benadering van een brede(re) doelgroep in het bestaande netwerk van klanten. Omdat Arval in Italië is gestart, kan ik het concept niet helemaal beoordelen, maar de intentie is goed. Wel een kanttekening: de groep werknemers zonder leaseauto is erg groot en verdeeld. De meeste bedrijven hebben niet veel grip op wat hun werknemers doen. Bovendien: bij ieder voordeel krijg je de Belastingdienst achter je aan. Het model werkt zonder verplichtingen, eenmalige kosten of abonnementskosten. Ik ben dan wel benieuwd waar de ‘pay per use’ op uitkomt.”
Van Wieren: “Ik vind het goed en slim van leasemaatschappijen om de doelgroep uit te breiden met bezitters van privéauto’s. Wat me aanspreekt is de duidelijkheid vooraf en geen onaangename verrassingen meer. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is hoe de consument ervan overtuigd wordt dat hij bij de leasemaatschappij de juiste of misschien zelfs een lagere prijs betaalt dan bij andere garages? Zoals ik het nu lees wordt er een aanbieding gedaan via een app zonder de auto überhaupt gezien te hebben. Dan lijkt het mij lastig een goede inschatting van de kosten te maken.” 

Herken je dat de garage voor veel mensen een stressfactor is?

Baas:: “Nee niet echt, zeker als je eenmaal een garage hebt die je kent en jou ook waardeert als klant. Ik denk dat consumenten stress krijgen als ze uitrekenen wat hun totale autokosten zijn.”
Van Wieren: “We zijn in Nederland behoorlijk kostenbewust.  Ik herken zeker de geluiden van mijn omgeving dat een garagebezoek vaak gepaard gaat met stress of frustratie over de kosten. Meestal valt de rekening toch tegen.”

Denk je dat dit platform ook in Nederland gewenst is door autobezitters?

Baas: “Ja. Er zijn overigens vergelijkbare ontwikkelingen gaande bij andere grotere leasemaatschappijen. Onder andere Multilease en Alphabet hebben ook de focus op de werknemer zonder leaseauto. Ik zie ruimte voor nog een nieuw concept, maar ziet de consument door de bomen het bos nog wel? En is het voor iedereen beschikbaar?”
Van Wieren: “Wat waardevol is, is dat consumenten bij het onderhoud van hun eigen auto ontzorgd worden. Ik kan me voorstellen dat zzp’ers en mkb’ers hierdoor worden aangetrokken. Ik ben dus wel geïnteresseerd wat de app verder te bieden heeft: een haal- en brengservice?”

Zou je zo’n concept autobezitters aanraden?

Baas: “Veel autobezitters kiezen voor hun bekende kanalen en proberen te besparen door minder dan het voorgeschreven onderhoud te doen. Of shoppen apart voor de aankoop en montage van bijvoorbeeld banden. De transparantie van leasemaatschappijen is in zo’n concept een groot voordeel voor een consument. ‘Pay per use’ klinkt heel goed, 1 miljoen gebruikers binnen drie jaar als klant klinkt erg ambitieus.”

Van Wieren: “Als het concept inderdaad aanslaat, geloof ik dat er veel synergie te halen valt tussen leasemaatschappijen en bedrijven. Bedrijven kunnen dit concept aanbieden als een extra service aan medewerkers met een privéauto. Dat heeft mogelijk een positief effect op de medewerkerstevredenheid. En dat kan dan weer bijdragen aan het succes van het platform.”

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd.