Overig

Laatste update:

‘Waarschuwingsbord stimuleert gebruik social media in verkeer’

Het verkeersbord dat waarschuwt voor de gevaren van het gebruik van social media achter het stuur schiet zijn doel voorbij. Volgens gedragswetenschapper Christine Swankhuisen zouden automobilisten door de symbooltjes van Whatsapp, Facebook en Twitter juist getriggerd worden om op hun telefoon de apps te bekijken. En bij de leus ‘Word geen slaaprijder’ zouden de gaapreflexen worden aangewakkerd.

Dat is te lezen in het Beter Benutten Tekstboek dat is geschreven door advies- en onderzoeksbureau Tabula Rasa in opdracht van de U15. De U15 is een netwerk van werkgevers die de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland willen verbeteren.

Gedrag beïnvloeden
Swankhuisen is een van de oprichters van Tabula Rasa en doet inmiddels ruim zeventien jaar onderzoek naar gedragsverandering en communicatie. Op het Nationaal Verkeerskunde Congres van afgelopen woensdag sprak zij over het beïnvloeden van verkeersdeelnemers door gedragskennis en effectieve teksten.

Er bestaan dus voorbeelden van té krachtige boodschappen. In het tekstboek, dat hier te lezen is, wordt ook uitgelegd hoe communicatie wel effectief is om het verkeersgedrag te beïnvloeden. Zo moet de focus liggen op het belonen van goed gedrag in plaats van het bestraffen van slecht gedrag. Daarnaast zijn de juiste timing, goed nadenken over het juiste middel om de doelgroep te bereiken en de gekozen communicatiestrategie zijn ook van groot belang. De kracht van herhaling werkt volgens Swankhuisen. “De omgeving van iemand is erg belangrijk voor het gedrag. Als iedereen de fiets pakt in plaats van de auto, is dat opeens heel normaal.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Waarschuwingsbord stimuleert gebruik social media in verkeer’ | Fleet&Mobility

‘Waarschuwingsbord stimuleert gebruik social media in verkeer’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat is te lezen in het Beter Benutten Tekstboek dat is geschreven door advies- en onderzoeksbureau Tabula Rasa in opdracht van de U15. De U15 is een netwerk van werkgevers die de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland willen verbeteren.

Gedrag beïnvloeden
Swankhuisen is een van de oprichters van Tabula Rasa en doet inmiddels ruim zeventien jaar onderzoek naar gedragsverandering en communicatie. Op het Nationaal Verkeerskunde Congres van afgelopen woensdag sprak zij over het beïnvloeden van verkeersdeelnemers door gedragskennis en effectieve teksten.

Er bestaan dus voorbeelden van té krachtige boodschappen. In het tekstboek, dat hier te lezen is, wordt ook uitgelegd hoe communicatie wel effectief is om het verkeersgedrag te beïnvloeden. Zo moet de focus liggen op het belonen van goed gedrag in plaats van het bestraffen van slecht gedrag. Daarnaast zijn de juiste timing, goed nadenken over het juiste middel om de doelgroep te bereiken en de gekozen communicatiestrategie zijn ook van groot belang. De kracht van herhaling werkt volgens Swankhuisen. “De omgeving van iemand is erg belangrijk voor het gedrag. Als iedereen de fiets pakt in plaats van de auto, is dat opeens heel normaal.”