Auto en fiscus

Laatste update:

Hoogleraar: differentiatie bijtelling mag niet

De bijtellingsdifferentiatie die op 1 januari is ingevoerd, is in strijd met het gelijkheidsbeginsel in het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dat stelt professor Peter Kavelaars, fiscaal adviseur bij Deloitte.

Volgens Kavelaars is de bijtelling bedoeld om privégebruik te belasten en horen milieumaatregelen hierin niet thuis. Milieuregelingen moeten voor iedereen gelden, vindt Kavelaars. “Dan kun je denken aan een CO2-belasting, die voor alle soorten auto’s en los van het privégebruik geldt. Dan pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan.”
Het College van Belastingadviseurs zegt in de krant dat de nieuwe bijtellingsregeling inderdaad niet de schoonheidsprijs verdient, maar wel goed werkt.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager is het oneens met Kavelaars. “Mensen die privé met een eigen auto rijden worden via de mrb en bpm al gestimuleerd om een zuinige auto te rijden. Bij leaserijders was er nog niet zo´n prikkel.” Ook juridisch is de bijtellingsregeling houdbaar, volgens het Ministerie van Financiën.
Kavelaars is niet van plan om de bijtelling te laten toetsen in een juridische procedure. "Er is een behoorlijke kans dat ik die zou verliezen. Het gaat mij er om het onderwerp op de kaart te zetten, omdat er mijns inziens sprake is van een onevenwichtige maatregel."

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Hoogleraar: differentiatie bijtelling mag niet | Fleet&Mobility

Hoogleraar: differentiatie bijtelling mag niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Kavelaars is de bijtelling bedoeld om privégebruik te belasten en horen milieumaatregelen hierin niet thuis. Milieuregelingen moeten voor iedereen gelden, vindt Kavelaars. “Dan kun je denken aan een CO2-belasting, die voor alle soorten auto’s en los van het privégebruik geldt. Dan pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan.”
Het College van Belastingadviseurs zegt in de krant dat de nieuwe bijtellingsregeling inderdaad niet de schoonheidsprijs verdient, maar wel goed werkt.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager is het oneens met Kavelaars. “Mensen die privé met een eigen auto rijden worden via de mrb en bpm al gestimuleerd om een zuinige auto te rijden. Bij leaserijders was er nog niet zo´n prikkel.” Ook juridisch is de bijtellingsregeling houdbaar, volgens het Ministerie van Financiën.
Kavelaars is niet van plan om de bijtelling te laten toetsen in een juridische procedure. "Er is een behoorlijke kans dat ik die zou verliezen. Het gaat mij er om het onderwerp op de kaart te zetten, omdat er mijns inziens sprake is van een onevenwichtige maatregel."