Auto en fiscus

Laatste update:

Minister Kamp heeft waardering voor Uber

Minister Kamp van Economische zaken en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu staan positief tegenover nieuwe, alternatieve diensten zoals taxidienstverlener Uber. Dat blijkt uit het antwoord van minister Kamp op Kamervragen van D66-Kamerlid Kees Verhoeven.

Verhoeven stelde vragen naar aanleiding van berichten dat Uber in Berlijn en Brussel verboden is omdat de van oorsprong Amerikaanse taxidienst zich niet aan de plaatselijke wetgeving hield.

Het ziet er niet naar uit dat in ons land een dienst als Uber verboden zal worden, blijkt uit het antwoord van minister Kamp. “Innovatieve ontwikkelingen om vraag en aanbod van taxidiensten bij elkaar te brengen kunnen de taxisector versterken en verbeteren en verdienen uit dat oogpunt waardering. Dat geldt zeker als de klanten tevreden zijn over de geleverde diensten.”

Volgens Kamp valt Uber niet onder de Wet personenvervoer (WP2000) omdat de dienst een bemiddelaar is tussen zelfstandige taxichauffeurs en klanten, en dus geen taxibedrijf is. Bovendien, “de wet is zodanig flexibel ingericht dat technologische ontwikkelingen zoals digitalisering tot ontplooiing kunnen komen.”

Via de app van Uber kunnen gebruikers een auto met chauffeur bestellen, de hoogte van het tarief is afhankelijk van vraag en aanbod van dat moment. Uber is  in Nederland actief in de plaatsen Amsterdam en Rotterdam. Binnenkort wordt daar Den Haag aan toegevoegd. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Minister Kamp heeft waardering voor Uber | Fleet&Mobility

Minister Kamp heeft waardering voor Uber

Redactie Redactie
• Laatste update:

Verhoeven stelde vragen naar aanleiding van berichten dat Uber in Berlijn en Brussel verboden is omdat de van oorsprong Amerikaanse taxidienst zich niet aan de plaatselijke wetgeving hield.

Het ziet er niet naar uit dat in ons land een dienst als Uber verboden zal worden, blijkt uit het antwoord van minister Kamp. “Innovatieve ontwikkelingen om vraag en aanbod van taxidiensten bij elkaar te brengen kunnen de taxisector versterken en verbeteren en verdienen uit dat oogpunt waardering. Dat geldt zeker als de klanten tevreden zijn over de geleverde diensten.”

Volgens Kamp valt Uber niet onder de Wet personenvervoer (WP2000) omdat de dienst een bemiddelaar is tussen zelfstandige taxichauffeurs en klanten, en dus geen taxibedrijf is. Bovendien, “de wet is zodanig flexibel ingericht dat technologische ontwikkelingen zoals digitalisering tot ontplooiing kunnen komen.”

Via de app van Uber kunnen gebruikers een auto met chauffeur bestellen, de hoogte van het tarief is afhankelijk van vraag en aanbod van dat moment. Uber is  in Nederland actief in de plaatsen Amsterdam en Rotterdam. Binnenkort wordt daar Den Haag aan toegevoegd.