Auto en fiscus

Knac vecht milieuzone aan

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (Knac) stapt naar de rechter om het instellen van milieuzones aan te vechten. Dat maakt de belangenvereniging voor klassiekereigenaren bekend.

De Knac richt in eerste instantie zijn pijlen op de gemeente Utrecht. “De gemeenteraad is daar van start gegaan met een milieuzone voor personenauto’s. Dieselauto’s van vijftien jaar en ouder mogen een deel van Utrecht niet meer in, een dure maatregel, die bovendien niet werkt. Uit verschillende onderzoeken, onder meer van de Adac, blijkt dat milieuzones geen effect hebben op de luchtkwaliteit. Dit is pure symboolpolitiek van Utrecht”, zegt Knac-directeur Peter Staal.

Volgens Staal wordt door de maatregel een kleine groep autobezitters benadeeld. “In Utrecht zijn maar een handjevol oude dieselauto’s met standplaats in de milieuzone. De eigenaren worden daar dus door getroffen. Wat meer zoden aan de dijk zou zetten, is de stads- en streeksbussen aanpakken, zoals in Amsterdam waar met elektrische bussen wordt gewerkt. De streekbussen zijn namelijk verantwoordelijk voor twintig procent van de luchtvervuiling.”

Verzoek Tweede Kamer
De Knac wil voor 6 mei de zaak indienen en is in gesprek met andere oldtimerclubs om te inventariseren wie er mee doen. De milieuzone in Utrecht is al van kracht, maar er wordt nog niet gehandhaafd omdat het verkeersbord nog moet worden aangepast. Utrecht heeft een verzoek bij de Tweede Kamer neergelegd om het nieuwe bord goed te keuren. “De Raad van Staten moet daar nog een advies over uitbrengen. Wij hebben een brief gestuurd naar de Raad van Staten met een oproep voor een negatief advies”, zegt Staal.

Als de rechtszaak gunstig uitpakt voor de Knac, kan de uitspraak worden gebruikt om mogelijke andere milieuzones aan te vechten. In de gemeentes Rotterdam, Tilburg en Den Haag wordt ook gesproken over het invoeren van een milieuzone voor personenauto’s.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Knac vecht milieuzone aan | Fleet&Mobility

Knac vecht milieuzone aan

Redactie Redactie

De Knac richt in eerste instantie zijn pijlen op de gemeente Utrecht. “De gemeenteraad is daar van start gegaan met een milieuzone voor personenauto’s. Dieselauto’s van vijftien jaar en ouder mogen een deel van Utrecht niet meer in, een dure maatregel, die bovendien niet werkt. Uit verschillende onderzoeken, onder meer van de Adac, blijkt dat milieuzones geen effect hebben op de luchtkwaliteit. Dit is pure symboolpolitiek van Utrecht”, zegt Knac-directeur Peter Staal.

Volgens Staal wordt door de maatregel een kleine groep autobezitters benadeeld. “In Utrecht zijn maar een handjevol oude dieselauto’s met standplaats in de milieuzone. De eigenaren worden daar dus door getroffen. Wat meer zoden aan de dijk zou zetten, is de stads- en streeksbussen aanpakken, zoals in Amsterdam waar met elektrische bussen wordt gewerkt. De streekbussen zijn namelijk verantwoordelijk voor twintig procent van de luchtvervuiling.”

Verzoek Tweede Kamer
De Knac wil voor 6 mei de zaak indienen en is in gesprek met andere oldtimerclubs om te inventariseren wie er mee doen. De milieuzone in Utrecht is al van kracht, maar er wordt nog niet gehandhaafd omdat het verkeersbord nog moet worden aangepast. Utrecht heeft een verzoek bij de Tweede Kamer neergelegd om het nieuwe bord goed te keuren. “De Raad van Staten moet daar nog een advies over uitbrengen. Wij hebben een brief gestuurd naar de Raad van Staten met een oproep voor een negatief advies”, zegt Staal.

Als de rechtszaak gunstig uitpakt voor de Knac, kan de uitspraak worden gebruikt om mogelijke andere milieuzones aan te vechten. In de gemeentes Rotterdam, Tilburg en Den Haag wordt ook gesproken over het invoeren van een milieuzone voor personenauto’s.