Auto en fiscus

Laatste update:

Amsterdam voert milieuzone in voor vervuilende tweewielers

De gemeente Amsterdam gaat een milieuzone instellen voor de meest vervuilende scooters en brommers. Vanaf 2018 mogen scooters van voor 2011 de binnenstad niet meer in.

Dat maakte wethouder Choho van Amsterdam vandaag bekend.

Uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek vorige week dat 77 procent van de Amsterdammers voorstander is van een verbod van de meest vervuilende scooters en brommers in de stad. Vorige week maakte de gemeente Utrecht ook al bekend over vier jaar alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum te willen verbannen.

Oude tweetaktscooters zijn wel 20 tot 2.700 keer zo vervuilend als een bestelbus, stelt Milieudefensie op basis van Zwitsers onderzoek. Anne Knol, specialist verkeer & luchtkwaliteit bij Milieudefensie meent dat de regelgeving voor de uitstoot van brommers en scooters hopeloos achterloopt. “Met deze maatregel wordt een belangrijke stap gezet, maar daarmee zijn we er nog niet. Uiteindelijk moeten we af van alle transportmiddelen op fossiele energie, zodat we echt gezonde lucht kunnen inademen en klimaatverandering stoppen. In de stad blijft de fiets natuurlijk de beste manier om je te verplaatsen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Amsterdam voert milieuzone in voor vervuilende tweewielers | Fleet&Mobility

Amsterdam voert milieuzone in voor vervuilende tweewielers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat maakte wethouder Choho van Amsterdam vandaag bekend.

Uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek vorige week dat 77 procent van de Amsterdammers voorstander is van een verbod van de meest vervuilende scooters en brommers in de stad. Vorige week maakte de gemeente Utrecht ook al bekend over vier jaar alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum te willen verbannen.

Oude tweetaktscooters zijn wel 20 tot 2.700 keer zo vervuilend als een bestelbus, stelt Milieudefensie op basis van Zwitsers onderzoek. Anne Knol, specialist verkeer & luchtkwaliteit bij Milieudefensie meent dat de regelgeving voor de uitstoot van brommers en scooters hopeloos achterloopt. “Met deze maatregel wordt een belangrijke stap gezet, maar daarmee zijn we er nog niet. Uiteindelijk moeten we af van alle transportmiddelen op fossiele energie, zodat we echt gezonde lucht kunnen inademen en klimaatverandering stoppen. In de stad blijft de fiets natuurlijk de beste manier om je te verplaatsen.”