Auto en fiscus

Laatste update:

Rijk investeert 70 miljoen in slimme mobiliteit

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu investeert tot 2017 ruim 70 miljoen euro in de ontwikkeling van slimme mobiliteitsystemen. Het gaat om nieuwe technieken en diensten waarbij reizigers onderweg realtime rij- en reisadviezen krijgen, zogenoemde intelligente transportsystemen (ITS).

Dat meldt het minister Schultz van Haegen gisteren.

Verkeersmanagement maakt hier ook onderdeel van uit. Dat houdt in dat het verkeer na een evenement of grote opstopping op de weg beter verspreid wordt over de wegen.

Om met de nieuwste technieken in de praktijk ervaring op te doen worden in verschillende regio’s in Nederland in totaal negen projecten opgezet. De focus van ITS ligt op het reizigersgedrag voor en tijdens de reis. Het doel is om de reiziger persoonlijke, real time en locatieafhankelijke adviezen te geven.

Informatie aan elkaar knopen
“Op internet vind je nu al een zee aan informatie over zaken die invloed hebben op drukte op de weg, zoals het weer, wegwerkzaamheden en een festival in de buurt”, aldus Schultz. “Maar pas als je al deze puzzelstukjes bij elkaar legt, kun je reizigers écht reisadvies op maat geven. Met de nieuwe intelligente systemen krijgen weggebruikers individueel advies op basis van realtime informatie en zijn ze in staat om te anticiperen op wat ze zelf zien, en ook op wat er buiten hun gezichtsveld gebeurt. Auto’s communiceren daarvoor niet alleen met elkaar en de kant van de weg, maar in de toekomst ook met verkeerslichten.”

In de regio’s Groningen-Assen, Arnhem-Nijmegen, Midden-Nederland en Metropoolregio Amsterdam wordt samen met Ahold aan een tool gewerkt om de supermarktlogistiek te verbeteren door vrachtverkeer slim te laten rijden. Volgens het ministerie kunnen die regio’s 200 vrachtautoritten per dag structureel vermijden.

Filereductie: 2,5 procent
In Brabant en Noord-Holland start een project om filevorming door incidenten te verminderen. Jaarlijks stranden er ruim 20 duizend vrachtauto’s en 150 duizend personenauto’s op het hoofdwegennet. Door informatie beter te delen, kunnen zowel verkeersmanagement als weggebruikers beter rekening houden met incidenten. Volgens berekeningen kan dit bij een landelijke aanpak een filereductie van 2,5 procent opleveren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Rijk investeert 70 miljoen in slimme mobiliteit | Fleet&Mobility

Rijk investeert 70 miljoen in slimme mobiliteit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het minister Schultz van Haegen gisteren.

Verkeersmanagement maakt hier ook onderdeel van uit. Dat houdt in dat het verkeer na een evenement of grote opstopping op de weg beter verspreid wordt over de wegen.

Om met de nieuwste technieken in de praktijk ervaring op te doen worden in verschillende regio’s in Nederland in totaal negen projecten opgezet. De focus van ITS ligt op het reizigersgedrag voor en tijdens de reis. Het doel is om de reiziger persoonlijke, real time en locatieafhankelijke adviezen te geven.

Informatie aan elkaar knopen
“Op internet vind je nu al een zee aan informatie over zaken die invloed hebben op drukte op de weg, zoals het weer, wegwerkzaamheden en een festival in de buurt”, aldus Schultz. “Maar pas als je al deze puzzelstukjes bij elkaar legt, kun je reizigers écht reisadvies op maat geven. Met de nieuwe intelligente systemen krijgen weggebruikers individueel advies op basis van realtime informatie en zijn ze in staat om te anticiperen op wat ze zelf zien, en ook op wat er buiten hun gezichtsveld gebeurt. Auto’s communiceren daarvoor niet alleen met elkaar en de kant van de weg, maar in de toekomst ook met verkeerslichten.”

In de regio’s Groningen-Assen, Arnhem-Nijmegen, Midden-Nederland en Metropoolregio Amsterdam wordt samen met Ahold aan een tool gewerkt om de supermarktlogistiek te verbeteren door vrachtverkeer slim te laten rijden. Volgens het ministerie kunnen die regio’s 200 vrachtautoritten per dag structureel vermijden.

Filereductie: 2,5 procent
In Brabant en Noord-Holland start een project om filevorming door incidenten te verminderen. Jaarlijks stranden er ruim 20 duizend vrachtauto’s en 150 duizend personenauto’s op het hoofdwegennet. Door informatie beter te delen, kunnen zowel verkeersmanagement als weggebruikers beter rekening houden met incidenten. Volgens berekeningen kan dit bij een landelijke aanpak een filereductie van 2,5 procent opleveren.