Auto en fiscus

Laatste update:

Dijksma: huidige taxiwet volstaat

De – voornamelijk administratieve – vereenvoudiging van de taxiwetgeving, die op 1 januari van dit jaar is ingegaan, levert een lastenverlichting van 10 miljoen euro op. Dat heeft staatssecretaris Dijksma van Milieu en Infrastructuur de Tweede Kamer vandaag laten weten. Die 10 miljoen euro is voldoende om de branche verder te laten innoveren en maakt een grootschalige aanpassing van de taxiwetgeving overbodig, aldus Dijksma

Vanwege de vele nieuwe initiatieven op het gebied van personenvervoer (zoals Blablacar, Abel, UberX of Gogido), onderzocht het ministerie de afgelopen maanden of de taxiwet nog wel volstaat. Gemeenten, provincies, de taxibranche en belangenorganisaties konden ideeën aandragen, waarbij werd onderzocht in hoeverre die werden gedwarsboomd door de huidige taxi- en OV regelgeving. Volgens Dijksma volstaat de bestaande regelgeving voor alle genoemde initiatieven, zoals het combineren van taxivervoer met goederenvervoer en het inzetten van autobusjes met geel kenteken door scholen om leerlingen te vervoeren.

Lastenverlichting
In de nieuwe taxiwet zijn taxiondernemers vrijgesteld van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning voor het verrichten van taxivervoer (voor taxichauffeurs blijft deze eis wel bestaan). Ook hoeven chauffeurs geen fysiek vergunningbewijs meer aan boord te hebben en mag ritinformatie digitaal worden verstuurd wanneer vooraf – bij de bestelling – een ritprijs is afgesproken. Taxi’s die alleen aan vooraf besteld vervoer doen tegen vaste prijzen per rit, hoeven geen taxameter meer aan boord te hebben.

Dijksma kondigde ook aan dat de maximale jaarlijkse onkostenvergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer volgend jaar stijgt van 181 euro naar 1.500 euro per persoon. Doel daarvan is dat initiatieven worden gestimuleerd om vervoer mogelijk te maken op plekken waar taxi’s en het OV niet beschikbaar zijn.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Dijksma: huidige taxiwet volstaat | Fleet&Mobility

Dijksma: huidige taxiwet volstaat

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanwege de vele nieuwe initiatieven op het gebied van personenvervoer (zoals Blablacar, Abel, UberX of Gogido), onderzocht het ministerie de afgelopen maanden of de taxiwet nog wel volstaat. Gemeenten, provincies, de taxibranche en belangenorganisaties konden ideeën aandragen, waarbij werd onderzocht in hoeverre die werden gedwarsboomd door de huidige taxi- en OV regelgeving. Volgens Dijksma volstaat de bestaande regelgeving voor alle genoemde initiatieven, zoals het combineren van taxivervoer met goederenvervoer en het inzetten van autobusjes met geel kenteken door scholen om leerlingen te vervoeren.

Lastenverlichting
In de nieuwe taxiwet zijn taxiondernemers vrijgesteld van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning voor het verrichten van taxivervoer (voor taxichauffeurs blijft deze eis wel bestaan). Ook hoeven chauffeurs geen fysiek vergunningbewijs meer aan boord te hebben en mag ritinformatie digitaal worden verstuurd wanneer vooraf – bij de bestelling – een ritprijs is afgesproken. Taxi’s die alleen aan vooraf besteld vervoer doen tegen vaste prijzen per rit, hoeven geen taxameter meer aan boord te hebben.

Dijksma kondigde ook aan dat de maximale jaarlijkse onkostenvergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer volgend jaar stijgt van 181 euro naar 1.500 euro per persoon. Doel daarvan is dat initiatieven worden gestimuleerd om vervoer mogelijk te maken op plekken waar taxi’s en het OV niet beschikbaar zijn.