Auto en fiscus

Laatste update:

‘EP jaagt dieselauto’s stad uit met soepele norm’

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het Commissievoorstel voor een tijdelijke versoepeling van de uitstootlimieten voor stikstof uit dieselauto`s. Volgens de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) zijn de gevolgen hiervan dat Europese steden dieselauto`s zullen gaan weren omdat ze anders niet aan de opgelegde normen voor luchtkwaliteit kunnen voldoen. 

Eerder had de Milieucommissie van het Europees Parlement het EP verzocht om een veto uit te spreken tegen het wetsvoorstel. Uiteindelijk stemden 323 leden voor een veto, 317 tegen en 61 onthielden zich. Voor een veto zijn 375 stemmen nodig. 

Volgens de Europese Commissie is de tijdelijke versoepeling van de plafonds gerechtvaardigd omdat er nog wat technische onzekerheden bestaan omtrent het gebruik van het nieuwe mobiele testsysteem (PEMS) en omdat het technisch lastig is om de uitstoot van dieselauto`s die nu worden geproduceerd op de hele korte termijn te verbeteren. 

Transport & Environment: schande
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment zegt teleurgesteld te zijn met de beslissing. “Het is een schande dat de machtigste landen in Europa denken dat het goed is voor hun autoindustrie om dieselvervuiling in stand te houden terwijl burgers vergiftigd worden. De Europese Commissie en progressieve leden van het EP hebben zich met hand en tand verzet tegen een slechte uitkomst, maar waren niet bestand tegen de druk vanuit nationale overheden.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘EP jaagt dieselauto’s stad uit met soepele norm’ | Fleet&Mobility

‘EP jaagt dieselauto’s stad uit met soepele norm’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eerder had de Milieucommissie van het Europees Parlement het EP verzocht om een veto uit te spreken tegen het wetsvoorstel. Uiteindelijk stemden 323 leden voor een veto, 317 tegen en 61 onthielden zich. Voor een veto zijn 375 stemmen nodig. 

Volgens de Europese Commissie is de tijdelijke versoepeling van de plafonds gerechtvaardigd omdat er nog wat technische onzekerheden bestaan omtrent het gebruik van het nieuwe mobiele testsysteem (PEMS) en omdat het technisch lastig is om de uitstoot van dieselauto`s die nu worden geproduceerd op de hele korte termijn te verbeteren. 

Transport & Environment: schande
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment zegt teleurgesteld te zijn met de beslissing. “Het is een schande dat de machtigste landen in Europa denken dat het goed is voor hun autoindustrie om dieselvervuiling in stand te houden terwijl burgers vergiftigd worden. De Europese Commissie en progressieve leden van het EP hebben zich met hand en tand verzet tegen een slechte uitkomst, maar waren niet bestand tegen de druk vanuit nationale overheden.”