Auto en fiscus

Laatste update:

Groenlinks wil grens Tesla-taks ophogen

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van Groenlinks heeft een amendement ingediend op het wetsvoorstel voor autobelastingen. Van Tongeren stelt voor om de lage ev-bijtelling van 4 procent te laten gelden over de eerste 100 duizend in plaats van 50 duizend euro cataloguswaarde. Bij een hogere cataloguswaarde geldt over het restant van de prijs het reguliere bijtellingpercentage.

Volgens het amendement zou deze aanpassing in 2019 zo’n 3 miljoen euro en in 2020 7 miljoen euro aan gederfde belastingen kosten. Van Tongeren stelt voor om dit op te vangen door de overige bijtellingscategorieën op te hogen met 0,1 procentpunt. Zo wordt bijvoorbeeld het standaardbijtellingspercentage 22,1 procent in plaats van 22 procent.

Waterstof
Saillant: als de grens van de `Tesla-taks` wordt opgeschroefd, gaat dit mogelijk ten koste van waterstofauto`s. Om deze nieuwe maar relatief dure aandrijving te stimuleren, vallen namelijk alle waterstofauto`s – ongeacht de hoogte van hun cataloguswaarde – namelijk in de 4 procent bijtellingscategorie.

Mike Belinfante, woordvoerder van Hyundai – een van de eerste merken die een waterstofauto op de markt brengt – zegt nog niet te willen reageren op het amendement. “Er worden zoveel proefbalonnen opgelaten, eerst van de PvdA, nu van Groenlinks, maar het is nog niet concreet genoeg. Het is zaak dat de overheid eerst met een consistent beleid voor de autobelastingen naar buiten treedt.”

Actieplan
Groenlinks presenteerde vorige week een actieplan om elektrisch vervoer een boost te geven aan minister Kamp van Economische Zaken. De partij roept hierin onder meer op de aanschaf van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Ook moeten overheden het goede voorbeeld geven en zelf een deel van hun vloten met ev’s invullen, en moet de locatie van laadpunten helder weer worden gegeven met verkeersborden. Groenlinks zet in op 200 duizend EV`s op de Nederlandse weg in 2020.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Groenlinks wil grens Tesla-taks ophogen | Fleet&Mobility

Groenlinks wil grens Tesla-taks ophogen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het amendement zou deze aanpassing in 2019 zo’n 3 miljoen euro en in 2020 7 miljoen euro aan gederfde belastingen kosten. Van Tongeren stelt voor om dit op te vangen door de overige bijtellingscategorieën op te hogen met 0,1 procentpunt. Zo wordt bijvoorbeeld het standaardbijtellingspercentage 22,1 procent in plaats van 22 procent.

Waterstof
Saillant: als de grens van de `Tesla-taks` wordt opgeschroefd, gaat dit mogelijk ten koste van waterstofauto`s. Om deze nieuwe maar relatief dure aandrijving te stimuleren, vallen namelijk alle waterstofauto`s – ongeacht de hoogte van hun cataloguswaarde – namelijk in de 4 procent bijtellingscategorie.

Mike Belinfante, woordvoerder van Hyundai – een van de eerste merken die een waterstofauto op de markt brengt – zegt nog niet te willen reageren op het amendement. “Er worden zoveel proefbalonnen opgelaten, eerst van de PvdA, nu van Groenlinks, maar het is nog niet concreet genoeg. Het is zaak dat de overheid eerst met een consistent beleid voor de autobelastingen naar buiten treedt.”

Actieplan
Groenlinks presenteerde vorige week een actieplan om elektrisch vervoer een boost te geven aan minister Kamp van Economische Zaken. De partij roept hierin onder meer op de aanschaf van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Ook moeten overheden het goede voorbeeld geven en zelf een deel van hun vloten met ev’s invullen, en moet de locatie van laadpunten helder weer worden gegeven met verkeersborden. Groenlinks zet in op 200 duizend EV`s op de Nederlandse weg in 2020.