Auto en fiscus

Laatste update:

Europese Commissie tevreden over autoverhuurgedrag

De Europese Commissie (EC) is tevreden met de aanpassingen van grote verhuurmaatschappijen. Ze voldoen nu aan de EU-regels die gelden voor consumenten.

Dat meldt de EC vandaag.

Nationale consumentenautoriteiten en Brussel zijn sinds 2014 in gesprek met Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt over de vele klachten die binnenkwamen over autoverhuur. In 2015 beloofden alle partijen beterschap. Vooral de onderwerpen vrije kilometers, brandstof, borg, schade en verzekeringen konden nog verbeterd worden.

Het aantal klachten dat binnenkwam bij de Europese Centra voor de Consument (ECC’s) over de autoverhuurbranche verdubbelde tussen 2010 en 2016. Het totale aantal klachten dat ECC`s ontvingen name met tweederde toe. Er waren ongeveer 1.050 autoverhuurklachten in 2012, 1.750 in 2014, en toch nog meer dan 2.000 in 2016.

Eerlijke behandeling
Věra jourová, EU-commissaris voor Justitie, Consumenten en gendergelijkheid, ziet het als een mijlpaal. “Vandaag is een grote dag voor de Europese consument. We hebben er hard aan gewerkt om met de autoverhuurbedrijven ervoor te zorgen dat de mensen in de hele EU een auto kunnen huren en daarbij overal eerlijk worden behandeld. Ik bedank de nationale consumentenautoriteiten voor hun uitstekende werk en de autoverhuurbedrijven voor hun medewerking. Consumenten in heel Europa kunnen nu genieten van hun rechten en worden beter beschermd.”

De Europese Commissie en de nationale autoriteiten blijven echter scherp in de gaten houden of de afspraken ook in de toekomst worden nageleefd, zeker bij de overige verhuurbedrijven, die net als de big five aan de EU-regels moeten voldoen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Europese Commissie tevreden over autoverhuurgedrag | Fleet&Mobility

Europese Commissie tevreden over autoverhuurgedrag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de EC vandaag.

Nationale consumentenautoriteiten en Brussel zijn sinds 2014 in gesprek met Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt over de vele klachten die binnenkwamen over autoverhuur. In 2015 beloofden alle partijen beterschap. Vooral de onderwerpen vrije kilometers, brandstof, borg, schade en verzekeringen konden nog verbeterd worden.

Het aantal klachten dat binnenkwam bij de Europese Centra voor de Consument (ECC’s) over de autoverhuurbranche verdubbelde tussen 2010 en 2016. Het totale aantal klachten dat ECC`s ontvingen name met tweederde toe. Er waren ongeveer 1.050 autoverhuurklachten in 2012, 1.750 in 2014, en toch nog meer dan 2.000 in 2016.

Eerlijke behandeling
Věra jourová, EU-commissaris voor Justitie, Consumenten en gendergelijkheid, ziet het als een mijlpaal. “Vandaag is een grote dag voor de Europese consument. We hebben er hard aan gewerkt om met de autoverhuurbedrijven ervoor te zorgen dat de mensen in de hele EU een auto kunnen huren en daarbij overal eerlijk worden behandeld. Ik bedank de nationale consumentenautoriteiten voor hun uitstekende werk en de autoverhuurbedrijven voor hun medewerking. Consumenten in heel Europa kunnen nu genieten van hun rechten en worden beter beschermd.”

De Europese Commissie en de nationale autoriteiten blijven echter scherp in de gaten houden of de afspraken ook in de toekomst worden nageleefd, zeker bij de overige verhuurbedrijven, die net als de big five aan de EU-regels moeten voldoen.