Autoregeling Inkoopmanagement

Laatste update:

‘WLTP leidend bij inkoopbeleid fleetmanagers’

Arjos Bot ziet veiligheid als de belangrijkste trend in zakelijke mobiliteit. (Foto: Arval)

Bij fleetmanagers staat de nieuwe testmethode WLTP hoog op de agenda. Bijna de helft (46%) van de respondenten van de Corporate Vehicle Observatory (CVO) Fleet Barometer 2018 van Arval zegt dat de nieuwe test impact gaat hebben op hun inkoopbeleid binnen nu en de komende drie jaar.

Fleetmanagers van grote bedrijven (met meer dan 250 medewerkers) in Nederland passen in maar liefst 76 procent van de gevallen de inkoop van auto’s aan aan de resultaten van de WLTP-test. De CVO Fleet Barometer 2018 van leasemaatschappij Arval is een jaarlijkse branchebarometer. Die CVO wordt in alle Europese landen waar Arval actief is opgesteld. In Nederland zijn er 300 fleet- en mobiliteitsmanagers gesproken voor de barometer, waarvan 138 bedrijven met meer dan 100 werknemers.Ook het dieseldrama heeft veel invloed op het inkoopgedrag.

Volgens Arval Nederland zelf is het meest opvallende resultaat uit de CVO dat Nederlandse fleetmanagers significant meer telematica inzetten ten opzichte van vorig jaar. In 2017 gaf 15% van de fleetmanagers aan telematica in te zetten ter bevordering van de veiligheid van zijn berijders. In 2018 is dit percentage gestegen naar 36 procent.

Schade beperken

Volgens Arjos Bot, head of CVO Nederland, is veiligheid een trends op het gebied van zakelijke mobiliteit. “Bij steeds meer wagenparkbeheerders staat veiligheid hoog op de agenda. Zij willen het tij van het toenemend aantal verkeersdoden en zwaargewonden keren. Terecht, want naast het emotionele leed, kost een ongeval werkgevers veel geld. Niet alleen de directe, maar ook de indirecte schade, doordat een medewerker bijvoorbeeld een periode niet op volledige capaciteit werkt. Alles bij elkaar opgeteld kan het behoorlijk in de papieren lopen. Inzicht in rijgedrag is de eerste stap naar berijdersbeïnvloeding, wat leidt tot veiliger weggebruik.”Nederland loopt al jaren voorop met de inzet van telematica in het wagenpark.

Hoewel telematicaoplossingen dat inzicht kunnen geven, is het lokaliseren van voertuigen en optimaliseren van ritten nog altijd de belangrijkste reden om telematica in te zetten, is te lezen in de CVO. Het blokkeren van de smartphone tijdens een rijden is ook een veel ingezette tool (21% van de ondervraagde fleetmanagers) om de berijdersveiligheid te vergroten.

Mobiliteitsbudgetten niet populair

Over het mobiliteitsbudget wordt duidelijk meer gesproken dan dat het daadwerkelijk wordt gebruikt. Slechts 12 procent is erin geïnteresseerd en 5 procent werkt al met een budget.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
‘WLTP leidend bij inkoopbeleid fleetmanagers’ | Fleet&Mobility

‘WLTP leidend bij inkoopbeleid fleetmanagers’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Arjos Bot ziet veiligheid als de belangrijkste trend in zakelijke mobiliteit. (Foto: Arval)

Fleetmanagers van grote bedrijven (met meer dan 250 medewerkers) in Nederland passen in maar liefst 76 procent van de gevallen de inkoop van auto’s aan aan de resultaten van de WLTP-test. De CVO Fleet Barometer 2018 van leasemaatschappij Arval is een jaarlijkse branchebarometer. Die CVO wordt in alle Europese landen waar Arval actief is opgesteld. In Nederland zijn er 300 fleet- en mobiliteitsmanagers gesproken voor de barometer, waarvan 138 bedrijven met meer dan 100 werknemers.Ook het dieseldrama heeft veel invloed op het inkoopgedrag.

Volgens Arval Nederland zelf is het meest opvallende resultaat uit de CVO dat Nederlandse fleetmanagers significant meer telematica inzetten ten opzichte van vorig jaar. In 2017 gaf 15% van de fleetmanagers aan telematica in te zetten ter bevordering van de veiligheid van zijn berijders. In 2018 is dit percentage gestegen naar 36 procent.

Schade beperken

Volgens Arjos Bot, head of CVO Nederland, is veiligheid een trends op het gebied van zakelijke mobiliteit. “Bij steeds meer wagenparkbeheerders staat veiligheid hoog op de agenda. Zij willen het tij van het toenemend aantal verkeersdoden en zwaargewonden keren. Terecht, want naast het emotionele leed, kost een ongeval werkgevers veel geld. Niet alleen de directe, maar ook de indirecte schade, doordat een medewerker bijvoorbeeld een periode niet op volledige capaciteit werkt. Alles bij elkaar opgeteld kan het behoorlijk in de papieren lopen. Inzicht in rijgedrag is de eerste stap naar berijdersbeïnvloeding, wat leidt tot veiliger weggebruik.”Nederland loopt al jaren voorop met de inzet van telematica in het wagenpark.

Hoewel telematicaoplossingen dat inzicht kunnen geven, is het lokaliseren van voertuigen en optimaliseren van ritten nog altijd de belangrijkste reden om telematica in te zetten, is te lezen in de CVO. Het blokkeren van de smartphone tijdens een rijden is ook een veel ingezette tool (21% van de ondervraagde fleetmanagers) om de berijdersveiligheid te vergroten.

Mobiliteitsbudgetten niet populair

Over het mobiliteitsbudget wordt duidelijk meer gesproken dan dat het daadwerkelijk wordt gebruikt. Slechts 12 procent is erin geïnteresseerd en 5 procent werkt al met een budget.