Bijzonder beheer Overig

Laatste update:

Politie start pilot met emissieloze voertuigen

De Kia e-Niro met de striping openbare orde en veiligheid. (Foto: Politie)

De recherche krijgt ook een een waterstofauto, de Hyundai Nexo.

De Nederlandse politie start vandaag bij de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam met een pilot emissieloze voertuigen. Een jaar lang rouleren EV’s tussen de eenheden om te kijken wat emissieloos rijden betekent voor de operatie en bedrijfsvoering. De pilot zelf is geen aanbestedingstraject. Dit meldt de organisatie.

Het gaat om drie Hyundai Kona’s Electric en drie Kia e-Niro’s als noodhulpvoertuigen. De extra motorfietsen voor surveillance zijn drie Zero’s DS-R 14.4 Black Forest. De recherche krijgt een Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf en een Hyundai Nexo, een waterstofauto. Gezien de (nu nog) beperkte tankmogelijkheden voor de auto, wordt deze ingezet in Arnhem, dichtbij een waterstofstation. Zo meldt politie Oost-Nederland aan Fleet&Mobility.

Noodaggregaten

Elke eenheid heeft vier maanden de tijd om de voertuigen uit te proberen. De politie gaat bijvoorbeeld kijken wat voor invloed de bepantsering van de deuren heeft op het verbruik en de actieradius.

“Het regelen van de infrastructuur die nodig is voor de test, kostte het meest voorbereidingswerk. Elk voertuig moet immers worden opgeladen en daarvoor zijn voldoende laadpalen nodig op de parkeerplaats. Dan moet er ook rekening worden gehouden met de stroomcapaciteit van het bureau. Daarvoor hebben we ook noodaggregaten. Mocht blijken dat het opladen te lang duurt, dan hebben we een groter wagenpark nodig om goed inzetbaar te blijven”, zo zegt Pim Miltenburg, hoofd operaties Oost-Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie.

Als de emissieloze voertuigen worden aanbesteed, zal ook bekend worden welke specifieke eisen er aan de nieuwe voertuigen worden gesteld. “Zo is bijvoorbeeld de middenconsole bij de emissieloze voertuigen verlaagd om een betere zitpositie te verkrijgen. Dit was ook een punt van kritiek bij de Mercedes B-klasse. Die leerpunten hebben we meegenomen. Nu uitgebreid testen helpt ons voor de volgende grote aanbesteding”, aldus Miltenburg.

Politie start pilot met emissieloze voertuigen | Fleet&Mobility

Politie start pilot met emissieloze voertuigen

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De Kia e-Niro met de striping openbare orde en veiligheid. (Foto: Politie)

De Nederlandse politie start vandaag bij de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam met een pilot emissieloze voertuigen. Een jaar lang rouleren EV’s tussen de eenheden om te kijken wat emissieloos rijden betekent voor de operatie en bedrijfsvoering. De pilot zelf is geen aanbestedingstraject. Dit meldt de organisatie.

Het gaat om drie Hyundai Kona’s Electric en drie Kia e-Niro’s als noodhulpvoertuigen. De extra motorfietsen voor surveillance zijn drie Zero’s DS-R 14.4 Black Forest. De recherche krijgt een Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf en een Hyundai Nexo, een waterstofauto. Gezien de (nu nog) beperkte tankmogelijkheden voor de auto, wordt deze ingezet in Arnhem, dichtbij een waterstofstation. Zo meldt politie Oost-Nederland aan Fleet&Mobility.

Noodaggregaten

Elke eenheid heeft vier maanden de tijd om de voertuigen uit te proberen. De politie gaat bijvoorbeeld kijken wat voor invloed de bepantsering van de deuren heeft op het verbruik en de actieradius.

“Het regelen van de infrastructuur die nodig is voor de test, kostte het meest voorbereidingswerk. Elk voertuig moet immers worden opgeladen en daarvoor zijn voldoende laadpalen nodig op de parkeerplaats. Dan moet er ook rekening worden gehouden met de stroomcapaciteit van het bureau. Daarvoor hebben we ook noodaggregaten. Mocht blijken dat het opladen te lang duurt, dan hebben we een groter wagenpark nodig om goed inzetbaar te blijven”, zo zegt Pim Miltenburg, hoofd operaties Oost-Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie.

Als de emissieloze voertuigen worden aanbesteed, zal ook bekend worden welke specifieke eisen er aan de nieuwe voertuigen worden gesteld. “Zo is bijvoorbeeld de middenconsole bij de emissieloze voertuigen verlaagd om een betere zitpositie te verkrijgen. Dit was ook een punt van kritiek bij de Mercedes B-klasse. Die leerpunten hebben we meegenomen. Nu uitgebreid testen helpt ons voor de volgende grote aanbesteding”, aldus Miltenburg.