Leasing en verhuur

Laatste update:

Leaseplan ziet winst en vloot groeien

Vooral particulieren en het midden- en kleinbedrijf helpen leasemaatschappij Leaseplan aan een hogere winst in het eerste kwartaal van 2017.

Dat blijkt uit kwartaalcijfers van Leaseplan Corporation.

De vloot groeide naar 1,681 miljoen voertuigen, tegen 1,582 miljoen in Q1 2016. Volgens woordvoerder Herbert van Zijl van Leaseplan groeit het corporate segment gestaag door, maar komt de snelle groei op het conto van private lease in West-Europese landen. Ook het midden- en kleinbedrijf “ontdekt” lease, met name in Nederland, Duitsland en Italië, waar de vlootgroei relatief het hoogst uitviel.

“Traditioneel wordt leasing beschouwd als aantrekkelijk voor grote bedrijven”, aldus Van Zijl. “De megatrend is nu dat er een andere kijk komt op ownership: particulieren en mkb’ers stellen zich de vraag of zij een auto moeten bezitten om mobiel te zijn.” Leasing staat volgens Van Zijl gelijk aan “mobiliteit inkopen zonder sores en weten waar je aan toe bent”.

Overhead

De leasemaatschappij boekte over het eerste kwartaal 146 miljoen euro winst, een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Belangrijke factoren voor die winstgroei waren een reductie van de overhead met 4 procent. De overheadkosten per auto daalden met 10 procent. Die daling realiseerde Leaseplan hoofdzakelijk door binnen de groep nauwer samen te werken. Het personeelsbestand kromp met bijna 7 procent. Leaseplan Corporation is actief in dertig landen.

Lagere marge op restwaarde

Leaseplan verkocht iets meer voertuigen (1%), maar de marge daarop daalde van 53,5 miljoen euro naar 50,7 miljoen euro. Volgens Van Zijl is dat het gevolg van strategische keuzes. “Het gaat om auto’s die vier jaar geleden zijn geleaset. Toen waren we net uit de crisis. Leaseplan zag mogelijkheden om te groeien door concurrerende leaseprijzen te bieden. Om die te realiseren zijn de verwachte restwaardes hoger ingeprijsd. Nu worden deze auto’s verkocht tegen normale occasionprijzen, maar door hun hogere boekwaarde valt de marge lager uit.” Van Zijl kan niet zeggen of deze tendens ook de komende kwartalen doorzet. “Wij bewegen voortdurend mee met de markt.”

Uber als voorbeeld

Voor de nabije toekomst zegt Leaseplan potentie te zien voor verdere groei in alle markten, zowel corporate als particulier en mkb. Ook verwacht de groep verdere verbeteringen in efficiency. Ten slotte wordt de samenwerking met Uber in heel Europa als voorbeeld gesteld van de “groeiende aanwezigheid en expertise” van Leaseplan in de markt voor ‘mobility as a service’ (MaaS). Ook hier zegt Leaseplan groei te verwachten.

Op 6 juni verhuist het hoofdkantoor van Leaseplan Corporation van Almere naar de Amsterdamse Zuidas. Leaseplan Nederland blijft gevestigd in Almere.

Leaseplan ziet winst en vloot groeien | Fleet&Mobility

Leaseplan ziet winst en vloot groeien

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit kwartaalcijfers van Leaseplan Corporation.

De vloot groeide naar 1,681 miljoen voertuigen, tegen 1,582 miljoen in Q1 2016. Volgens woordvoerder Herbert van Zijl van Leaseplan groeit het corporate segment gestaag door, maar komt de snelle groei op het conto van private lease in West-Europese landen. Ook het midden- en kleinbedrijf “ontdekt” lease, met name in Nederland, Duitsland en Italië, waar de vlootgroei relatief het hoogst uitviel.

“Traditioneel wordt leasing beschouwd als aantrekkelijk voor grote bedrijven”, aldus Van Zijl. “De megatrend is nu dat er een andere kijk komt op ownership: particulieren en mkb’ers stellen zich de vraag of zij een auto moeten bezitten om mobiel te zijn.” Leasing staat volgens Van Zijl gelijk aan “mobiliteit inkopen zonder sores en weten waar je aan toe bent”.

Overhead

De leasemaatschappij boekte over het eerste kwartaal 146 miljoen euro winst, een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Belangrijke factoren voor die winstgroei waren een reductie van de overhead met 4 procent. De overheadkosten per auto daalden met 10 procent. Die daling realiseerde Leaseplan hoofdzakelijk door binnen de groep nauwer samen te werken. Het personeelsbestand kromp met bijna 7 procent. Leaseplan Corporation is actief in dertig landen.

Lagere marge op restwaarde

Leaseplan verkocht iets meer voertuigen (1%), maar de marge daarop daalde van 53,5 miljoen euro naar 50,7 miljoen euro. Volgens Van Zijl is dat het gevolg van strategische keuzes. “Het gaat om auto’s die vier jaar geleden zijn geleaset. Toen waren we net uit de crisis. Leaseplan zag mogelijkheden om te groeien door concurrerende leaseprijzen te bieden. Om die te realiseren zijn de verwachte restwaardes hoger ingeprijsd. Nu worden deze auto’s verkocht tegen normale occasionprijzen, maar door hun hogere boekwaarde valt de marge lager uit.” Van Zijl kan niet zeggen of deze tendens ook de komende kwartalen doorzet. “Wij bewegen voortdurend mee met de markt.”

Uber als voorbeeld

Voor de nabije toekomst zegt Leaseplan potentie te zien voor verdere groei in alle markten, zowel corporate als particulier en mkb. Ook verwacht de groep verdere verbeteringen in efficiency. Ten slotte wordt de samenwerking met Uber in heel Europa als voorbeeld gesteld van de “groeiende aanwezigheid en expertise” van Leaseplan in de markt voor ‘mobility as a service’ (MaaS). Ook hier zegt Leaseplan groei te verwachten.

Op 6 juni verhuist het hoofdkantoor van Leaseplan Corporation van Almere naar de Amsterdamse Zuidas. Leaseplan Nederland blijft gevestigd in Almere.