Leasing en verhuur

Laatste update:

Hertz en Avis leveren auto’s aan techreuzen

Apple en Google-dochter Waymo doen zaken met respectievelijk Hertz en Avis voor beheer van hun autonome voertuigen.

Dat meldt Bloomberg.

Apple rijdt sinds april met testvoertuigen op Californische wegen. Het bedrijf betrekt daarvoor zes Lexus-suv’s in een leaseconstructie bij leasemaatschappij Donlen, een dochter van autoverhuurder Hertz.

Taxidienst

Waymo, het dochterbedrijf van Google-moeder Alphabet (niet te verwarren met de leasemaatschappij van die naam) dat zich richt zelfrijdende auto’s, sloot op 26 juni een deal met de Avis Budget Group voor het onderhoud aan de Chryslers Pacifica waarmee het bedrijf in de Amerikaanse stad Phoenix rijdt. De auto’s staan bij Waymo op de balans. In Phoenix experimenteert Waymo met een taxidienst met autonome voertuigen. Waymo streeft er naar om in Phoenix 600 voertuigen op de weg te brengen.

Volgens Waymo zullen autonome voertuigen meer onderhoud nodig hebben dan conventionele auto’s. Autonome voertuigen zullen namelijk voortdurend onderweg zijn van gebruiker naar gebruiker, terwijl ‘gewone’ auto’s een groot deel van de tijd stilstaan. Bloomberg citeert een deskundige die verwacht dat Waymo-auto’s zesmaal zoveel kilometers zullen maken als gemiddelde auto’s.

Stijgende aandelen

Avis is bovendien eigenaar van Zipcar, een deelautosysteem in Amerikaanse steden met meer dan een miljoen leden. Door de samenwerking heeft Waymo nu toegang tot een groot netwerk van deelauto’s. Die kunnen op den duur ook zelfrijdend worden. Daarmee komt het bedrijf op gelijke hoogte met concurrenten als Uber en Lyft, die al beschikken over grote vloten op hun platform, zo stelt Bloomberg.

Het nieuws over de deals gaf de aandelenkoers van Hertz en Avis Budget een flinke oppepper. Juist de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s ondermijnden het vertrouwen in de toegevoegde waarde van autoverhuur in de toekomst. Hertz kreeg bovendien een flinke knauw door lagere restwaarden. Avis-ceo Larry De Shon zei tegen Bloomberg: “Het komt eraan, dus het is zaak voor ons om nu in te stappen. Deze overeenkomst laat zien dat we onze business kunnen uitbreiden naar fleet management as a service.”

Hertz en Avis leveren auto’s aan techreuzen | Fleet&Mobility

Hertz en Avis leveren auto’s aan techreuzen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Bloomberg.

Apple rijdt sinds april met testvoertuigen op Californische wegen. Het bedrijf betrekt daarvoor zes Lexus-suv’s in een leaseconstructie bij leasemaatschappij Donlen, een dochter van autoverhuurder Hertz.

Taxidienst

Waymo, het dochterbedrijf van Google-moeder Alphabet (niet te verwarren met de leasemaatschappij van die naam) dat zich richt zelfrijdende auto’s, sloot op 26 juni een deal met de Avis Budget Group voor het onderhoud aan de Chryslers Pacifica waarmee het bedrijf in de Amerikaanse stad Phoenix rijdt. De auto’s staan bij Waymo op de balans. In Phoenix experimenteert Waymo met een taxidienst met autonome voertuigen. Waymo streeft er naar om in Phoenix 600 voertuigen op de weg te brengen.

Volgens Waymo zullen autonome voertuigen meer onderhoud nodig hebben dan conventionele auto’s. Autonome voertuigen zullen namelijk voortdurend onderweg zijn van gebruiker naar gebruiker, terwijl ‘gewone’ auto’s een groot deel van de tijd stilstaan. Bloomberg citeert een deskundige die verwacht dat Waymo-auto’s zesmaal zoveel kilometers zullen maken als gemiddelde auto’s.

Stijgende aandelen

Avis is bovendien eigenaar van Zipcar, een deelautosysteem in Amerikaanse steden met meer dan een miljoen leden. Door de samenwerking heeft Waymo nu toegang tot een groot netwerk van deelauto’s. Die kunnen op den duur ook zelfrijdend worden. Daarmee komt het bedrijf op gelijke hoogte met concurrenten als Uber en Lyft, die al beschikken over grote vloten op hun platform, zo stelt Bloomberg.

Het nieuws over de deals gaf de aandelenkoers van Hertz en Avis Budget een flinke oppepper. Juist de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s ondermijnden het vertrouwen in de toegevoegde waarde van autoverhuur in de toekomst. Hertz kreeg bovendien een flinke knauw door lagere restwaarden. Avis-ceo Larry De Shon zei tegen Bloomberg: “Het komt eraan, dus het is zaak voor ons om nu in te stappen. Deze overeenkomst laat zien dat we onze business kunnen uitbreiden naar fleet management as a service.”