Leasing en verhuur

Laatste update:

Vragen over leasing | autodelen: experiment met plezier en paranoia

Barend Lambrechtsen

Als man van middelbare leeftijd ben ik zeker niet de eerste die alternatief vervoer voor mijn ouderwets gemotoriseerde vierwieler aanwendt. Aan de andere kant wil ik wel graag een early adopter zijn als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Om zo in mijn trainingen te kunnen vertellen uit de praktijk. Vandaar dat ik het wil hebben over autodelen.

Al een paar jaar geleden leek het me een goed idee om op de dagen dat ik vanuit huis werk, mijn auto te delen met buurtgenoten, via Snappcar. Niet vanwege de opbrengst; de pricing tool van Snappcar was destijds nog niet erg goed ontwikkeld. Ik was op het platform ook, zeker in mijn buurt, de enige die een moderne diesel als deelauto aanbood. Een auto van 2,5 jaar oud met nog geen 100 duizend km op de teller. De meeste auto’s die werden aangeboden waren rond de 15 jaar oud, en als je dan op segment beprijst, is je moderne koets natuurlijk al snel veel te duur.

Milieudiesel

Enfin, dat ging in het begin leuk en goed. Precies de doelgroep kreeg ik als ‘klant’, met dankbare en leuke mensen. Totdat ik opeens relatief veel aanvragen kreeg voor trouwerijen of dat soort evenementen, in het weekeinde. Mijn auto was destijds zeker geen Mercedes AMG of zoiets, gewoon een ‘milieudiesel’ uit 2012. In zo’n weekeinde werd dan 600 tot 800 km gereden. Opeens kreeg ik de behoefte om een black box in te bouwen om te kunnen volgen waar mijn auto dan was. Dat mag natuurlijk helemaal niet, maar ik kon me ook niet zo goed voorstellen dat er zo veel heen en weer gereden moest worden bij een trouwerij.

Hoe zit het juridisch als je auto in beslag genomen wordt als deze gebruikt is door drugskoeriers?

En dan slaat de fantasie op hol. Hoewel de auto redelijk goed verzekerd is, via een externe partij, (daar draag je dan ook een belangrijk deel van je opbrengst over af) kwam bij mij de vraag op: stel dat je je auto totaal verliest door de acties van een gebruiker? Hoe zit dat bijvoorbeeld als je auto in beslag wordt genomen omdat deze is gebruikt door drugskoeriers? En hoe zit het dan met je juridische positie, als niet-professionele verhuurder?En dan slaat de fantasie op hol. Hoewel de auto redelijk goed verzekerd is, via een externe partij, (daar draag je dan ook een belangrijk deel van je opbrengst over af) kwam bij mij de vraag op: stel dat je je auto totaal verliest door de acties van een gebruiker? Hoe zit dat bijvoorbeeld als je auto in beslag wordt genomen omdat deze is gebruikt door drugskoeriers? En hoe zit het dan met je juridische positie, als niet-professionele verhuurder?

Paranoia en black boxen

Die juridische positie was ook al een probleem met het doorsturen van de bekeuringen. Als professionele verhuurder kun je met de huurovereenkomst en kopie-legitimatie jezelf vrijwaren. Maar als particulier gaat die vlieger dus niet op. Dan ben je afhankelijk van de goede wil van je ‘buurtgenoot’. En die wil is bij de meeste geweldig, maar zeker niet bij allemaal. Overigens dekt Snappcar je volledig af en incasseert bij de verhuurder als je er niet onderling uitkomt. En ik moet zeggen, dat gaat echt geweldig. Desondanks blijft mijn auto nu ongebruikt voor de deur staan. Ik had geen zin in paranoia, black boxen en wat dies meer zij.
Mijn volgende ervaring wil ik opdoen in het gezamenlijk reizen; de moderne carpool-app’s lijken mij erg leuk. Het leukste van lifters meenemen is toch ook dat je weer nieuwe mensen leert kennen. En die hebben allemaal weer hun eigen verhaal. Mijn volgende ervaring wil ik opdoen in het gezamenlijk reizen; de moderne carpool-app’s lijken mij erg leuk. Het leukste van lifters meenemen is toch ook dat je weer nieuwe mensen leert kennen. En die hebben allemaal weer hun eigen verhaal. Ik heb me wel een keer aangesloten bij een club, maar om je agenda elke keer ook in een platform te zetten was mij te omslachtig. Dat moet binnenkort anders kunnen en dan ben ik erbij. U leest vanzelf een keer over mijn ervaringen.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Vragen over leasing | autodelen: experiment met plezier en paranoia | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | autodelen: experiment met plezier en paranoia

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Al een paar jaar geleden leek het me een goed idee om op de dagen dat ik vanuit huis werk, mijn auto te delen met buurtgenoten, via Snappcar. Niet vanwege de opbrengst; de pricing tool van Snappcar was destijds nog niet erg goed ontwikkeld. Ik was op het platform ook, zeker in mijn buurt, de enige die een moderne diesel als deelauto aanbood. Een auto van 2,5 jaar oud met nog geen 100 duizend km op de teller. De meeste auto’s die werden aangeboden waren rond de 15 jaar oud, en als je dan op segment beprijst, is je moderne koets natuurlijk al snel veel te duur.

Milieudiesel

Enfin, dat ging in het begin leuk en goed. Precies de doelgroep kreeg ik als ‘klant’, met dankbare en leuke mensen. Totdat ik opeens relatief veel aanvragen kreeg voor trouwerijen of dat soort evenementen, in het weekeinde. Mijn auto was destijds zeker geen Mercedes AMG of zoiets, gewoon een ‘milieudiesel’ uit 2012. In zo’n weekeinde werd dan 600 tot 800 km gereden. Opeens kreeg ik de behoefte om een black box in te bouwen om te kunnen volgen waar mijn auto dan was. Dat mag natuurlijk helemaal niet, maar ik kon me ook niet zo goed voorstellen dat er zo veel heen en weer gereden moest worden bij een trouwerij.

Hoe zit het juridisch als je auto in beslag genomen wordt als deze gebruikt is door drugskoeriers?

En dan slaat de fantasie op hol. Hoewel de auto redelijk goed verzekerd is, via een externe partij, (daar draag je dan ook een belangrijk deel van je opbrengst over af) kwam bij mij de vraag op: stel dat je je auto totaal verliest door de acties van een gebruiker? Hoe zit dat bijvoorbeeld als je auto in beslag wordt genomen omdat deze is gebruikt door drugskoeriers? En hoe zit het dan met je juridische positie, als niet-professionele verhuurder?En dan slaat de fantasie op hol. Hoewel de auto redelijk goed verzekerd is, via een externe partij, (daar draag je dan ook een belangrijk deel van je opbrengst over af) kwam bij mij de vraag op: stel dat je je auto totaal verliest door de acties van een gebruiker? Hoe zit dat bijvoorbeeld als je auto in beslag wordt genomen omdat deze is gebruikt door drugskoeriers? En hoe zit het dan met je juridische positie, als niet-professionele verhuurder?

Paranoia en black boxen

Die juridische positie was ook al een probleem met het doorsturen van de bekeuringen. Als professionele verhuurder kun je met de huurovereenkomst en kopie-legitimatie jezelf vrijwaren. Maar als particulier gaat die vlieger dus niet op. Dan ben je afhankelijk van de goede wil van je ‘buurtgenoot’. En die wil is bij de meeste geweldig, maar zeker niet bij allemaal. Overigens dekt Snappcar je volledig af en incasseert bij de verhuurder als je er niet onderling uitkomt. En ik moet zeggen, dat gaat echt geweldig. Desondanks blijft mijn auto nu ongebruikt voor de deur staan. Ik had geen zin in paranoia, black boxen en wat dies meer zij.
Mijn volgende ervaring wil ik opdoen in het gezamenlijk reizen; de moderne carpool-app’s lijken mij erg leuk. Het leukste van lifters meenemen is toch ook dat je weer nieuwe mensen leert kennen. En die hebben allemaal weer hun eigen verhaal. Mijn volgende ervaring wil ik opdoen in het gezamenlijk reizen; de moderne carpool-app’s lijken mij erg leuk. Het leukste van lifters meenemen is toch ook dat je weer nieuwe mensen leert kennen. En die hebben allemaal weer hun eigen verhaal. Ik heb me wel een keer aangesloten bij een club, maar om je agenda elke keer ook in een platform te zetten was mij te omslachtig. Dat moet binnenkort anders kunnen en dan ben ik erbij. U leest vanzelf een keer over mijn ervaringen.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl