Overig

Laatste update:

‘Standaardisatie cruciaal voor toekomst EV’

Allego is ervan overtuigd dat EV in de toekomst een cruciale rol in stedelijke mobiliteit gaat spelen. De verwachting van de laadspecialist is dat de zelfrijdende auto de vervoersstromen drastisch gaat veranderen. Autodelen wordt steeds meer de standaard en betalen naar gebruik in plaats van bezit wordt het leidende businessmodel.

Dat is te lezen in de whitepaper ‘Urban Mobility in de toekomst | Visie of realiteit?’ van Allego.

In de toekomst zal volgens Allego stroom in veel gevallen niks meer kosten, omdat iedereen dan stroom duurzaam opwekt. Hoe ver die toekomst is, wordt in de whitepaper niet genoemd. Er zal steeds meer decentraal duurzame stroom worden opgewekt en het verdienmodel van de energieleveranciers zal verschuiven van het leveren van stroom naar serviceverlening en faciliteren.

Versnipperde infrastructuur
Vervoersbewegingen moeten in kaart worden gebracht van individueel vervoer, OV en distributie. Zodat ingeschat kan worden wat de impact is als de behoefte aan elektrisch vervoer doorzet. De markten laden nu allemaal op verschillende manieren op, waardoor de laadinfrastructuur versnipperd is. Volgens Allego kunnen in stedelijke gebieden logische plekken worden ingericht voor het laden van de verschillende vervoersstromen, laadstations dus.

Er zijn nog wat uitdagingen, onder andere op het gebied van standaardisatie bij het laden. Standaardisatie tussen elektrisch autorijden, bus- en vrachtvervoer, varen en vliegen staat nog in de kinderschoenen is te lezen in de whitepaper. Dat komt volgens Patrick Langevoort, oud-winnaar van de mobiliteitsaward en product manager van Allego, omdat de kerntoepassingen van de vervoersmiddelen zo ver van elkaar af lijken te staan. “Het is belangrijk dat er niet teveel standaarden naast elkaar gaan bestaan, waardoor iedere doelgroep met volledig gescheiden laadinfrastructuur werkt. Een integrale aanpak is nodig.”

Allego roept publieke en private partijen op om samen na te denken over toekomstscenario’s en hoe daar nu al op voor te bereiden. Volgens de laadpaalspecialist is de urgentie hiervan nog niet tot iedereen doorgedrongen.

Tijdens het Fleetmanagement event afgelopen woensdag bleek dat phev`s voor veel hoofdpijn zorgen bij fleetmanagers. Het laden is te duur, de kosten van laden te onoverzichtelijk en berijders rijden te weinig elektrische kilometers. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie