Overig

Laatste update:

Ruitenbranche werkt aan herstelnorm

Focwa en Bovag komen met norm voor ruitschadeherstel. (Foto: Shutterstock)

Voor carrosserieschadeherstel bestaat al een gezamenlijke norm.

Brancheverenigingen Focwa en Bovag hebben één gezamenlijke branchenorm vastgesteld voor ruitschadeherstel. De norm is ondergebracht in de gezamenlijke stichting Branchenormering Schadeherstel en wordt op 1 juni van kracht. Dat melden beide organisaties. Eind vorig jaar werd er al een gezamenlijke norm gepresenteerd voor schadeherstel.

Voor de bedrijven die al lid zijn van één van beide brancheorganisaties, maar nog niet aan de norm voldoen, geldt dat zij tot 1 juni 2020 de tijd hebben om volledig aan de eisen te voldoen. Ruitschadeherstelbedrijven die na 1 juni 2019 lid worden moeten direct voldoen aan de norm. Bovag startte in 2017 met een eigen sectie voor ruitherstel.

Beide organisaties verwachten niet dat de nieuwe norm een grote impact heeft. Bovag meldt dat alle leden voldoen aan de eisen. Focwa stelt dat het grootste deel van de ruim 300 autoruitherstelbedrijven die lid zijn van de organisatie aan de norm kunnen voldoen, meldt woordvoerder Brecht Grieten. Dat er ook bedrijven afhaken is denkbaar, stelt Grieten. “De norm is zo opgesteld dat deze voldoet aan de toenemende complexiteit van autoruiten. Om ruiten te kunnen herstellen is het noodzakelijk om aan deze norm te kunnen voldoen.” 

Op dit moment werken Bovag en Focwa binnen de genoemde stichting ook aan een gezamenlijke norm voor caravan- en camperschadeherstelbedrijven. Deze norm moet begin 2020 vastgelegd zijn. 

Ruitenbranche werkt aan herstelnorm | Fleet&Mobility

Ruitenbranche werkt aan herstelnorm

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Focwa en Bovag komen met norm voor ruitschadeherstel. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen Focwa en Bovag hebben één gezamenlijke branchenorm vastgesteld voor ruitschadeherstel. De norm is ondergebracht in de gezamenlijke stichting Branchenormering Schadeherstel en wordt op 1 juni van kracht. Dat melden beide organisaties. Eind vorig jaar werd er al een gezamenlijke norm gepresenteerd voor schadeherstel.

Voor de bedrijven die al lid zijn van één van beide brancheorganisaties, maar nog niet aan de norm voldoen, geldt dat zij tot 1 juni 2020 de tijd hebben om volledig aan de eisen te voldoen. Ruitschadeherstelbedrijven die na 1 juni 2019 lid worden moeten direct voldoen aan de norm. Bovag startte in 2017 met een eigen sectie voor ruitherstel.

Beide organisaties verwachten niet dat de nieuwe norm een grote impact heeft. Bovag meldt dat alle leden voldoen aan de eisen. Focwa stelt dat het grootste deel van de ruim 300 autoruitherstelbedrijven die lid zijn van de organisatie aan de norm kunnen voldoen, meldt woordvoerder Brecht Grieten. Dat er ook bedrijven afhaken is denkbaar, stelt Grieten. “De norm is zo opgesteld dat deze voldoet aan de toenemende complexiteit van autoruiten. Om ruiten te kunnen herstellen is het noodzakelijk om aan deze norm te kunnen voldoen.” 

Op dit moment werken Bovag en Focwa binnen de genoemde stichting ook aan een gezamenlijke norm voor caravan- en camperschadeherstelbedrijven. Deze norm moet begin 2020 vastgelegd zijn.