Overig

Laatste update:

Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers

59 procent van de ondervraagden maakt zich zorgen over de hoge brandstofkosten. (foto: Shutterstock)

Europese fleet managers maken zich veel zorgen over de komende winter door de hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en de angst voor een wereldwijde recessie. Dit concludeert softwarebedrijf Solera na onderzoek onder ruim 1.500 wagenparkbeheerders.

De stijgende brandstofkosten zijn de grootste uitdaging voor fleet managers, hier maakt 59 procent van de ondervraagden zich zorgen over. Dit percentage is zelfs 66 procent bij last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt, concludeert Solera. De hoge brandstofkosten hebben volgens de VNA ook de groei in private lease tot stilstand gebracht.

Het tekort aan chauffeurs is volgens Solera de tweede grote uitdaging waar transporteurs mee te maken krijgen in 2023. Gemiddeld verwacht 25 procent hier problemen. In Oostenrijk (35 procent), Duitsland (33 procent) en het Verenigd-Koninkrijk (30 procent) zijn de zorgen het grootst.

Tegelijkertijd is bijna een kwart (22 procent) van de fleet managers bezorgd over de impact die een wereldwijde recessie zal hebben op hun chauffeurs in 2023. Fleet managers in Spanje (33 procent), Portugal (29 procent) en Oostenrijk (28 procent) maken zich hier het meest zorgen om, aldus Solera. 

Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers | Fleet&Mobility

Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
59 procent van de ondervraagden maakt zich zorgen over de hoge brandstofkosten. (foto: Shutterstock)

De stijgende brandstofkosten zijn de grootste uitdaging voor fleet managers, hier maakt 59 procent van de ondervraagden zich zorgen over. Dit percentage is zelfs 66 procent bij last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt, concludeert Solera. De hoge brandstofkosten hebben volgens de VNA ook de groei in private lease tot stilstand gebracht.

Het tekort aan chauffeurs is volgens Solera de tweede grote uitdaging waar transporteurs mee te maken krijgen in 2023. Gemiddeld verwacht 25 procent hier problemen. In Oostenrijk (35 procent), Duitsland (33 procent) en het Verenigd-Koninkrijk (30 procent) zijn de zorgen het grootst.

Tegelijkertijd is bijna een kwart (22 procent) van de fleet managers bezorgd over de impact die een wereldwijde recessie zal hebben op hun chauffeurs in 2023. Fleet managers in Spanje (33 procent), Portugal (29 procent) en Oostenrijk (28 procent) maken zich hier het meest zorgen om, aldus Solera.