Personenauto's

Laatste update:

‘De auto wordt een live Google Street View’

“De berijder moet volgens de wet altijd zeggenschap kunnen hebben over zijn data.” Dat stelde Carlo van de Weijer, verbonden aan de TU Eindhoven en Tomtom, gisteren tijdens het Fleetmanagement event, dat plaatsvond in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Het gebruik van data uit auto’s was een belangrijk onderwerp tijdens het plenaire programma van het event. Ook Jean Paul Schoonhoven, chief privacy officer bij Post NL, stelt dat een berijder altijd rechten heeft over data uit zijn auto. “Bijvoorbeeld het recht om data te laten verwijderen. De privacywet is opgesteld als level playing field waarin de berijder op gelijk niveau staat met de partijen die data verzamelen en vastleggen.”

Van de Weijer voorspelt een enorme datastrijd in de mobiliteitsbranche. “Data wordt gezien als het nieuwe goud. Auto’s gaan meer data verzamelen dan welk ander apparaat ook. Alle camera’s en sensors op auto’s zorgen ervoor dat de auto in feite een live Google Street View wordt. Die je nog kunt terugspoelen ook.” 

Doorbraak zelfrijdende auto
Over het gebruik van data is het laatste juridische woord nog niet gezegd volgens de experts. Een andere ontwikkeling die ter sprake kwam is autonoom rijden. Er moet op juridisch vlak nog een doorbraak worden gerealiseerd om de zelfrijdende auto te laten doorbreken volgens Schoonhoven. “De juridische ontwikkelingen duren langer dan de technische ontwikkelingen. Maar je hebt wel juridische kaders nodig voor de introductie van deze auto’s.”

Een van de hoogtepunten van het event was de verkiezing van de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016. Oud-winnaar Daan Bieleveld kroonde Miranda Koning tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. 

Het Fleetmanagement event trok zo’n 400 mobiliteitsprofessionals. Vakblad Fleet&Mobility is mediapartner van het event. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘De auto wordt een live Google Street View’ | Fleet&Mobility

‘De auto wordt een live Google Street View’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gebruik van data uit auto’s was een belangrijk onderwerp tijdens het plenaire programma van het event. Ook Jean Paul Schoonhoven, chief privacy officer bij Post NL, stelt dat een berijder altijd rechten heeft over data uit zijn auto. “Bijvoorbeeld het recht om data te laten verwijderen. De privacywet is opgesteld als level playing field waarin de berijder op gelijk niveau staat met de partijen die data verzamelen en vastleggen.”

Van de Weijer voorspelt een enorme datastrijd in de mobiliteitsbranche. “Data wordt gezien als het nieuwe goud. Auto’s gaan meer data verzamelen dan welk ander apparaat ook. Alle camera’s en sensors op auto’s zorgen ervoor dat de auto in feite een live Google Street View wordt. Die je nog kunt terugspoelen ook.” 

Doorbraak zelfrijdende auto
Over het gebruik van data is het laatste juridische woord nog niet gezegd volgens de experts. Een andere ontwikkeling die ter sprake kwam is autonoom rijden. Er moet op juridisch vlak nog een doorbraak worden gerealiseerd om de zelfrijdende auto te laten doorbreken volgens Schoonhoven. “De juridische ontwikkelingen duren langer dan de technische ontwikkelingen. Maar je hebt wel juridische kaders nodig voor de introductie van deze auto’s.”

Een van de hoogtepunten van het event was de verkiezing van de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016. Oud-winnaar Daan Bieleveld kroonde Miranda Koning tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. 

Het Fleetmanagement event trok zo’n 400 mobiliteitsprofessionals. Vakblad Fleet&Mobility is mediapartner van het event.