Personenauto's

Laatste update:

Ook Opec erkent: de elektrische auto komt eraan

De Organisation of Petroleum Exporting Countries (Opec) denkt dat er in 2040 wereldwijd 266 miljoen elektrische auto’s op de weg zullen zijn. Vorig jaar voorspelde het oliekartel dit aantal nog op 46 miljoen auto’s, ofwel twee procent van het mondiale wagenpark.

Dat meldt Bloomberg.

In de nieuwe prognose zouden stekkerauto’s 12 procent van het wagenpark uitmaken. Opec verwacht dat de getrapte quota voor de verkoop van stekkerauto’s die China vanaf 2018 wil gaan invoeren, onmiddellijk de vraag naar olie zullen gaan verminderen. Eerder waarschuwde Fleet Europe samen met PwC al eens voor de gevolgen van elektrisch rijden voor de belastinginkomsten. Roland Berger signaleerde dat sommige landen rijp zijn voor nieuwe businessmodellen rond elektrisch en autonoom rijden die een flinke hap uit de taart voor de traditionele branche zullen nemen als die niet handelt.

8 miljoen vaten

Onlangs kwam een Londens onderzoeksbureau van Bloomberg, Bloomberg New Energy Finance, met een rapport over prognoses voor de impact van elektrische voertuigen op de automarkt. BNEF verwacht dat snelle prijsdalingen per kWh voor accu’s leidt tot 530 miljoen stekkerauto’s op de weg in 2040, wat in die prognose een derde is van het wereldwijde aantal auto’s. Die auto’s zorgen dan voor een vermindering van de olieconsumptie met 8 miljoen vaten per dag, verwacht BNEF. De huidige wereldwijde olieconsumptie bedraagt volgens het Amerikaanse ministerie van Energie ruim 98 miljoen vaten per dag. Opec controleert ongeveer 40 procent van de olieproductie.

Oliemaatschappijen

Bloomberg noemt ook de prognoses van enkele grote spelers op de oliemarkt. Die zijn lager dan de nieuwe Opec-prognose: de International Energy Agency IEA verdubbelde de prognose voor het elektrische wagenpark in 2030, van 23 miljoen naar 58 miljoen. Exxon Mobil verwacht nu 100 miljoen EV’s in 2040; voorheen voorspelde de oliemaatschappij er 65 miljoen. Ook BP denkt aan 100 miljoen elektrische auto’s, maar dan wel al in 2035. Dat is 40 procent meer dan de oliemaatschappij er vorig jaar nog verwachtte. Statoil, de Noorse staatsoliemaatschappij, ziet in 2030 een marktaandeel van 30 procent voor elektrische auto’s in de nieuwverkopen. Shell wordt door Bloomberg niet genoemd. De Nederlands-Britse oliemaatschappij zet dit jaar de eerste stapjes in het faciliteren van elektrische rijders.

Wat er van die prognoses terecht gaat komen is onzeker: Colin McKerracher, hoofd ‘geavanceerd transport’ van BNEF, schreef aan cliënten: “Het aandeel elektrische auto’s in het wagenpark heeft grote gevolgen voor autobouwers, oliemaatschappijen, elektriciteitsbedrijven en anderen. De meningen over hoe snel de adoptie zal gaan lopen sterk uiteen en veranderen snel”, aldus de onderzoeker.

Noorwegen

Een saillant voorbeeld daarvan is Noorwegen: volgens het IEA bedroeg het marktaandeel van stekkerauto’s in 2016 al 29 procent, nog maar een procentpuntje onder het marktaandeel dat Statoil voorspelt voor 2030. Noorwegen stimuleert elektrisch rijden met een pak fiscale en andere kortingen.

Volgens Bloomberg is de adoptie van elektrische auto’s afhankelijk van een groot aantal factoren, van overheidsbeleid tot de prijs van batterijen. Die laatste vertoont in elk geval een consequent dalende trend, wat leidt tot prognoses zoals die van ING onlangs, dat de barrières voor elektrisch rijden spoedig zullen verdwijnen.

Volgens BNEF zien autofabrikanten de elektrificatie van het wagenpark een stuk zonniger in: de grote autofabrikanten hebben een gezamenlijk plan om in 2025 6 miljoen EV’s per jaar te verkopen, stijgend naar 8 miljoen in 2030. McKerracher: “De prognoses van oliemaatschappijen en autobouwers lopen steeds verder uit elkaar. Het gaat om biljoenen dollars, en iemand gaat het bij het verkeerde eind hebben.”

Ook Opec erkent: de elektrische auto komt eraan | Fleet&Mobility

Ook Opec erkent: de elektrische auto komt eraan

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Bloomberg.

In de nieuwe prognose zouden stekkerauto’s 12 procent van het wagenpark uitmaken. Opec verwacht dat de getrapte quota voor de verkoop van stekkerauto’s die China vanaf 2018 wil gaan invoeren, onmiddellijk de vraag naar olie zullen gaan verminderen. Eerder waarschuwde Fleet Europe samen met PwC al eens voor de gevolgen van elektrisch rijden voor de belastinginkomsten. Roland Berger signaleerde dat sommige landen rijp zijn voor nieuwe businessmodellen rond elektrisch en autonoom rijden die een flinke hap uit de taart voor de traditionele branche zullen nemen als die niet handelt.

8 miljoen vaten

Onlangs kwam een Londens onderzoeksbureau van Bloomberg, Bloomberg New Energy Finance, met een rapport over prognoses voor de impact van elektrische voertuigen op de automarkt. BNEF verwacht dat snelle prijsdalingen per kWh voor accu’s leidt tot 530 miljoen stekkerauto’s op de weg in 2040, wat in die prognose een derde is van het wereldwijde aantal auto’s. Die auto’s zorgen dan voor een vermindering van de olieconsumptie met 8 miljoen vaten per dag, verwacht BNEF. De huidige wereldwijde olieconsumptie bedraagt volgens het Amerikaanse ministerie van Energie ruim 98 miljoen vaten per dag. Opec controleert ongeveer 40 procent van de olieproductie.

Oliemaatschappijen

Bloomberg noemt ook de prognoses van enkele grote spelers op de oliemarkt. Die zijn lager dan de nieuwe Opec-prognose: de International Energy Agency IEA verdubbelde de prognose voor het elektrische wagenpark in 2030, van 23 miljoen naar 58 miljoen. Exxon Mobil verwacht nu 100 miljoen EV’s in 2040; voorheen voorspelde de oliemaatschappij er 65 miljoen. Ook BP denkt aan 100 miljoen elektrische auto’s, maar dan wel al in 2035. Dat is 40 procent meer dan de oliemaatschappij er vorig jaar nog verwachtte. Statoil, de Noorse staatsoliemaatschappij, ziet in 2030 een marktaandeel van 30 procent voor elektrische auto’s in de nieuwverkopen. Shell wordt door Bloomberg niet genoemd. De Nederlands-Britse oliemaatschappij zet dit jaar de eerste stapjes in het faciliteren van elektrische rijders.

Wat er van die prognoses terecht gaat komen is onzeker: Colin McKerracher, hoofd ‘geavanceerd transport’ van BNEF, schreef aan cliënten: “Het aandeel elektrische auto’s in het wagenpark heeft grote gevolgen voor autobouwers, oliemaatschappijen, elektriciteitsbedrijven en anderen. De meningen over hoe snel de adoptie zal gaan lopen sterk uiteen en veranderen snel”, aldus de onderzoeker.

Noorwegen

Een saillant voorbeeld daarvan is Noorwegen: volgens het IEA bedroeg het marktaandeel van stekkerauto’s in 2016 al 29 procent, nog maar een procentpuntje onder het marktaandeel dat Statoil voorspelt voor 2030. Noorwegen stimuleert elektrisch rijden met een pak fiscale en andere kortingen.

Volgens Bloomberg is de adoptie van elektrische auto’s afhankelijk van een groot aantal factoren, van overheidsbeleid tot de prijs van batterijen. Die laatste vertoont in elk geval een consequent dalende trend, wat leidt tot prognoses zoals die van ING onlangs, dat de barrières voor elektrisch rijden spoedig zullen verdwijnen.

Volgens BNEF zien autofabrikanten de elektrificatie van het wagenpark een stuk zonniger in: de grote autofabrikanten hebben een gezamenlijk plan om in 2025 6 miljoen EV’s per jaar te verkopen, stijgend naar 8 miljoen in 2030. McKerracher: “De prognoses van oliemaatschappijen en autobouwers lopen steeds verder uit elkaar. Het gaat om biljoenen dollars, en iemand gaat het bij het verkeerde eind hebben.”